پرتاب ماهواره نظارت بر كیفیت هوای كل كره زمین

پرتاب ماهواره نظارت بر كیفیت هوای كل كره زمین به گزارش نیو وبلاگ سازمان فضایی اروپا ماهواره ای كه آلاینده ها را روزی 20 میلیون بار در سراسر دنیا شناسایی نموده و اندازه می گیرد، به فضا فرستاد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، ماهواره اروپایی تولید شده برای نظارت بر هوای زمین به صورتی كه تابحال انجام نشده به فضا پرتاب شد.
ماهواره Sentinel-5P آژانس فضایی اروپا(ESA) از یك پایگاه پرتاب موشك موسوم به "پلستسك"(Plesetsk) در شمال روسیه پرتاب شد.
سنتینل-P5 طراحی شده است تا آلودگی هوا را از مدار زمین و با جزئیات بی نظیر و دقیق ردیابی كند. این ماهواره بخشی از برنامه "كوپرنیكس" برای مأموریت های نظارتی زمین است، اما نخستین بار است كه برای تولید یك نقشه جهانی از كیفیت هوا در هر 24 ساعت اختصاص داده شده است.
در قلب سنتیتل-5P ابزاری به نام "تروپومی"(Tropomi) وجود دارد كه ابزاری برای نظارت تروپوسفر است و كیفیت هوا را به وسعت 1801 مایل (2900 كیلومتر) در یك مدار 512 مایلی (824 كیلومتری) رصد و نقشه برداری می كند.
بر اساس ماموریت ESA، این دستگاه روی گازهای اثرگذار بر بر هوایی كه تنفس می كنیم نظیر دی اكسید نیتروژن، ازون، فرمالدئید، دی اكسید گوگرد، متان، مونوكسید كربن و آئروسل ها نظارت می كند.
"پپین ویفكایند" از موسسه سلطنتی هواشناسی هلند (KNMI) در بیانیه ای اظهار داشت: تروپومی هر روز تقریبا 20 میلیون بار آلاینده های مهم هوا و گازهایی كه اقلیم را تحت تاثیر قرار می دهند، رصد می كند. "KNMI" از این داده ها برای بهبود پیش بینی كیفیت هوا و زیر نظر داشتن افزایش یا كاهش انتشار گازهای گلخانه ای و برای نظارت بر اقدامات كاهش دهنده موثر در حفاظت از هوای پاك استفاده می كند.
ماهواره سنتیتل-5P برای مأموریتی حدود هفت ساله طراحی شده است، اما سوخت كافی برای گذراندن یك دهه را به همراه دارد.


 

1396/07/22
21:45:39
5.0 / 5
4977
تگهای خبر: تكنولوژی , فناوری , ماهواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی