سیاست های تاخیری ایران و اروپا؟!

سیاست های تاخیری ایران و اروپا؟! نیو وبلاگ: اگر ایران و اروپا می خواهند برجام در همین حد حداقلی اش زنده بماند تا بستری باشد برای همكاری های سازنده بیششر باید انتظاراتشان را از همدیگر منطقی و معقول كنند. هیچ یك از دو طرف در این راه پرسنگلاخ دستشان باز نیست و دغدغه، اهداف، امیال و نیازهایی دارند كه خوبه هر یك از دو طرف به آنها توجه و برای پاسخ گویی به آن ها چاره پیدا كند. برجام فضای جدیدی برای تنفس سیاست خارجی ایران و رویكرد نوین كشور برای تعامل با جامعه جهانی برای ایفای نقش مسئولانه منطقه ای خود است و اروپا باید این موضع را استراتژیك و با اهمیت تلقی نموده و آن را یك سكوی همكاری های آینده تلقی كند. ایران برجام را برای این پذیرفت كه نمی خواست راه كره شمالی را طی نماید.



لذا پس از خروج آمریكا از برجام به ۳ دلیل میشد به مذاكرات ایران و اروپا خوش بین بود:

۱- هر دو طرف به این مذاكرات و تداوم برجام نیاز دارند. یعنی ایران راهی جز این ندارد زیرا آمریكا به علت داشتن مشكلاتی در مسائل سیاسی منطقه و بین المللی با ایران در سایر مسائل می خواهد با استفاده از خروج ازبرجام نه تنها بر سیاست خارجی و اقتصاد ایران اثر گذارند بلكه به دنبال تغییر رزیم و حداقل آن تغییر رفتار است و بنابراین مجالی برای مذاكره باقی نگذاشته است.

۲- اروپا هم با ترامپ مشكلاتی دارد و با وی كجدار و مریز رفتار میكند و امكان دارد در شرایطی هم در مقابل آمریكا بایستد، اما نه برای ایران بلكه منافع مردم اروپا. زیرا ترامپ دارای مشكلات عدیده ای در سیاست داخلی و خارجی مخصوصا" با روسیه، چین و اروپا است و هر یك از این مسائل میتواند بر تضعیف قدرت ترامپ منجر شود.

۳- اروپا از جهت دوری و نزدیكی به خاورمیانه هم با آمریكا فرق دارد و هم اروپا حلقه اول و صدمه پذیر مشكلات امنیتی، بی ثباتیها و نا امنی در خاورمیانه است.

لذا یكی از استراتژی ها ی میان مدت ایران در همكاری با شركای بین المللی و مخصوصا" اروپا در درجه اول مستقر كردن برجام و وارد كردن آن در چرخه اقتصادی می باشد و در این راستا در سایر مسائل و همچون مباحث اختلافی با سیاست تاخیری عمل كند. رویكرد ایران نسبت به خروج آمریكا از برجام تا به امروز منطقی و دنیا پسند بوده است و افكار عمومی چه در داخل و چه درخارج این رویكرد را كه حاكی از همكاری با اروپا، روسیه و چین، یعنی عناصر قوی باقی مانده در برجام است و عدم انفعال و برخوردهای تند و خارج از نرم دیپلماتیك است را مثبت و صحیح ارزیابی كرده اند.

همه تحلیل گران داخلی و خارجی اتفاق نظر دارند كه مواضع و رویكرد ایران در پاره ائی مسائل با اروپا اختلاف دارد كه باید در فضای مساعد دیگری مخصوصاً پس از آنكه ایران ار رویكرد خود در برجام بتواند استفاده مطلوب ببرد به این گونه مسائل پرداخته شود و اصراری بر سرعت بخشیدن به حل اختلافاتش با اروپا نداشته باشد.

با این مقدمه به جلسه كوتاه مدت روز جمعه پانزدهم تیرماه وزرای پنج كشور اروپایی و ایران در وین می پردازم كه با قرائت یك بیانیه كلی به آخر رسید و این سئوال را باقی گذاشت كه چه تضمینی برای اجرای مفاد این بیانیه در اینده وجود دارد؟ آنچه طی ۲۴ ساعت اخیر از میان مكالمات تلفنی رئیس جمهور با مقامات اروپایی به دست آمده و موضع گیری هایی كه از سوی بعضی از مقامات سیاسی اروپا به خصوص وزیر خارجه فرانسه انتشار یافته است، نشان داده است كه اگر واقع بینی پیشه نكنیم زودتر از انتظار به شرایط سخت بین ایران و اروپا برسیم.

یكی از شرایط این واقع بینی تولید یك گفتمان سیاسی - امنیتی با اروپا است كه بستری برای رفع نیازها و دغدغه های دو طرف فراهم نماییم و به صورت شفاف به دنبال اهداف و برنامه های خودمان در قالب همكاریهای منطقه ائی چند جانبه باشیم. هم اكنون با عنایت به اظهارات وزیر خارجه فرانسه در خصوص اینكه جزئیات بسته پیشنهادی اروپا در ماه نوامبر عرضه خواهد شد، بدیهی است اتحادیه اروپا هم منتظر:
۱- اقدامات ترامپ در یك ماه اینده در زمینه دور اول تحریمها باشد
و ۲- با عنایت به اینكه ماه نوامبر مصادف با انتخابات میاندوره ای كنگره و همینطور اعمال مرحله دوم تحریم های امریكا ضد ایران است و اروپایی ها می خواهند هم شرایط داخلی آمریكا و شرایط بین المللی را سنجیده و هم در فاصله بین دو تحریم هم قدرت چانه زنی خویش را بالا برند و هم در زمینه دغدغه هایشان امتیازات بیشتری از ایران بگیرند و در عین حال هم تلاش كنند ایران را در برجام نگه داشته و از حركات تند و یا ترك برجام توسط ایران جلوگیری نمایند.

و این همان دغدغه ای بود كه برخی از تحلیلگران از ابتدا نسبت به ایستادگی اروپا در مقابل آمریكا ابراز شك نموده و حتی به شكلی تقسیم كار بین این دو اشاره میكردند ولی چاره ائی جز چنگ به این ریسمان نمانده بود تا شرایط یا توسط بازیگران خارجی تغییر كند و یا با بازی داخلی و خارجی ما عوض شود!

1397/04/16
20:59:57
5.0 / 5
5307
تگهای خبر: اقتصاد , بازی , برجام , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی