ابداع پوست الكترونیكی قابل لمس با الهام از فتوسنتز

ابداع پوست الكترونیكی قابل لمس با الهام از فتوسنتز نیو وبلاگ: پژوهشگران با الهام از فرآیند فتوسنتز گیاهان، نوعی پوست الكترونیكی ابداع نموده اند كه قابل لمس و به نور حساس است.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از مجله ادونسد ساینس نیوز، پوست انسان، یك اندام جالب و تطبیق پذیر متشكل از نورون های حسی است كه به ما كمك می نماید محرك های خارجی مانند فشار، كشش، لرزش و دما را با دقت و حساسیت شگفت آوری احساس نماییم.
وجود این خصوصیت ها در حیوانات باعث می گردد كه آنها بتوانند به نور واكنش نشان دهند و قابلیت نشان دادن عملكردهای مربوط به ارتباط و استتار را داشته باشند. این خصوصیت های واكنشی به نور، مشهورترین خصوصیت های دیده شده در آفتاب پرست و بعضی از گونه های اختاپوس هستند.
در حوزه زیست تقلید، توانایی درك چگونگی عملكرد پوست، برای پیشرفت پوست های الكترونیكی، مهم می باشد. پروفسور "سویی چینگ تان"(Swee Ching Tan) و همكارانش در "دانشگاه ملی سنگاپور"(NUS) در مالزی و "دانشگاه بریستول"(UoB) انگلیس، یك سنسور انعطاف پذیر و بیوالكتریك ابداع نموده اند كه می توان از آن بعنوان یك پوست الكترونیكی قابل لمس و حساس به نور بهره برد.
پژوهشگران، برای ابداع این پوست، بیشتر از گیاهان الهام گرفته اند چونكه برخی گیاهان می توانند در مراحل فتوسنتز، با استفاده از انرژی این فرآیند، توانایی های حسی نشان دهند و از نظر تامین انرژی خودكفا باشند.


این پوست الكترونیكی كه انرژی خویش را مستقیما از خورشید می گیرد، می تواند راه را برای ابداع پروتزهای پوستی خودكفا هموار كند. این ابزار، از یك لایه در قسمت بالا و یك لایه در قسمت پایین تشكیل شده كه جنس آنها به ترتیب از اكسید پلی اتیلن ترفتالات و طلا است.
این پوست، زیر نور ماوراءبنفش كه به پوست انسان صدمه می رساند، مانند یك صفحه نمایش عمل می كند و هنگامیكه كاربر در معرض اشعه ماوراءبنفش قرار می گیرد، او را آگاه می كند. علاوه بر این، از آنجائیكه پوست الكترونیكی یك سلول فوتوشیمی دارد، نور ساطع شده می تواند انرژی الكتریكی اضافی را برای تامین نیروی آن فراهم آورد.
پوست الكترونیكی حتی در تاریكی و زیر آب می تواند به سرعت به فشار و لامسه واكنش نشان دهد. پژوهشگران امیدوارند در آینده بتوان از این ابزار، در تجهیزات الكتریكی و اپلیكیشن های بررسی سلامتی بهره برد.




1397/06/11
15:09:18
5.0 / 5
4147
تگهای خبر: اپل , اپلیكیشن , الكترونیك , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی