یك پژوهش جدید نشان داد

دیكلوفناك احتمال سكته قلبی و مغزی را بالا می برد

دیكلوفناك احتمال سكته قلبی و مغزی را بالا می برد نیو وبلاگ: استفاده از دیكلوفناك كه یك مسكن رایج برای درمان درد و التهاب است، با افزایش خطر مبتلا شدن به عوارض قلبی و عروقی مرتبط می باشد و همینطور با خطر بالایی در خونریزی گوارشی همراه می باشد.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از تك تایمز، یافته های یك مطالعه جدید انتشار یافته در مجله "پزشكی بریتانیا" نشان داده است كه رایج ترین داروی مسكن جهان، خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی عروقی مانند حمله قلبی و سكته مغزی را به صورت چشمگیری بالا می برد.

دیكلوفناك

دیكلوفناك (Diclofenac) برای درمان درد و التهاب استفاده می گردد و رایج ترین "داروی ضدالتهابی غیر استروئیدی"(NSAID) در جهان است. این دارو بعنوان داروی تجویزی یا بدون نسخه تحت برندهایی مانند Zorvolex، Voltaren، Cambia و Solaraze در دسترس می باشد.

"مورتن اشمیت" پژوهشگر این مطالعه از بیمارستان دانشگاه آرهوس(Aarhus) و همكارانش، بیش از 6 میلیون بزرگسال در دانمارك را در فاصله سال های 1996 تا 2016 مورد بررسی قرار دادند.

افزایش میزان مشكلات قلب و عروق و دستگاه گوارش

محققان دریافتند كه شروع مصرف دیكلوفناك در طول دوره یك ماهه در مقایسه با شروع پاراستامول یا سایر داروهای ضد التهابی سنتی مانند ایبوپروفن یا ناپروكسن با افزایش میزان عوارض قلبی و عروقی مانند نارسایی قلبی، حمله قلبی، ضربان قلب نامنظم و سكته مغزی همراه بود.

اشمیت و همكارانش دریافتند كه شروع مصرف دیكلوفناك به افزایش شدید نرخ مرگ و میر در مقایسه با داروهای استروئیدی منجر می گردد.

افرادی كه از دیكلوفناك استفاده می كردند همینطور خطر بیشتری برای مبتلا شدن به خونریزی گوارشی نسبت به افرادی كه ایبوپروفن یا پاراستامول مصرف می كردند و كسانی كه از NSAIDها استفاده نمی كردند، داشتند.

یافته های این تحقیق نشان داده است كه داروی دیكلوفناك نباید بعنوان داروی بدون نسخه در دسترس قرار گیرد. محققان همینطور گفتند كه این دارو باید با یك اخطار مناسب بر روی بسته قرص به منظور اطلاع رسانی به مصرف كنندگان در خصوص عوارض بالقوه آن ارائه شود.

محققان می گویند، با وجود عوارض جانبی بالقوه، درمان با NSAIDها امكان دارد برای بهبود كیفیت زندگی بیماران مبتلا به درد و التهاب مفید باشد. با این حال، خطرات گوارشی و قلبی عروقی آن، شروع درمان با دیكلوفناك را پیش از مصرف دیگر داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی سنتی توجیه نمی كند.

اشمیت و همكارانش در مطالعه خود، كه در تاریخ 4 سپتامبر انتشار یافته است، آورده اند: اكنون زمان اعلام و اطلاع از بروز خطرات بالقوه مصرف دیكلوفناك فرا رسیده و مصرف آن باید كاهش پیدا كند. در نتیجه، اطلاعات ما از آن حكایت می كند كه شروع مصرف دیكلوفناك سلامت قلب و عروق را به خطر می اندازد.

اشمیت می گوید كه مطالعه آنها مشاهداتی است كه لزوما اثبات یك رابطه علی نیست. با این وجود خاطرنشان كردند كه مطالعه آنها در مقایسه با تجزیه و تحلیل های قبلی بزرگتر است.




1397/06/17
19:03:38
5.0 / 5
4378
تگهای خبر: اطلاعات , پژوهش , پژوهشگر , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی