ابداع مدل ۳بعدی مغز انسان با قابلیت تقلید فعالیت های عصبی

بشر یك گام به ساخت مغز نزدیك تر شد

بشر یك گام به ساخت مغز نزدیك تر شد نیو وبلاگ: پژوهشگران دانشگاه ˮتافتسˮ موفق شده اند یك مدل سه بعدی از مغز انسان ابداع كنند كه قابلیت تقلید فعالیت های عصبی را دارد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از بیزینس اینسایدر، پژوهشگران "دانشگاه تافتس"(Tufts University) آمریكا، یك مدل سه بعدی از بافت مغز انسان ابداع نموده اند كه خصوصیت های ساختاری و عملكردی مغز را تقلید می كند و فعالیت عصبی آنرا نشان داده است.
در روش هایی كه در گذشته آزمایش شده اند، سلول های مغز، در مدلهای دوبعدی، پرورش یافتند و رشد كردند اما پیچیدگی یك شبكه طبیعی مغزی را نداشتند و مدلهای سه بعدی كه تابحال با موفقیت رشد یافته اند، فاقد عصب های اصلی موجود در مغز انسان های زنده هستند.
پژوهشگران با پیشرفت های صورت گرفته در زمینه فناوری سلول بنیادی، گامی به سمت ابداع مغز با استفاده از "سلول های بنیادین پرتوان القایی"(iPSCs) به دست آمده از انسان برداشته اند. سلول های بنیادین پرتوان القایی، انواعی از سلول های بنیادین پرتوان هستند كه به صورت مصنوعی از یك سلول غیر پرتوان بدست می آیند.
نورون های انسان این قابلیت را دارند كه بتوان آنها را برای رشد در چارچوب هایی از جنس پروتئین و كلاژن آموزش داد. پژوهشگران دانشگاه "تافتس" برای اولین بار، طرحی مركب از علم مهندسی و پزشكی انجام داده اند. برخلاف پژوهشگران دیگر كه از سلول های بنیادین پرتوان القایی برای ابداع اندامی مشابه مغز بهره برده بودند، پژوهشگران دانشگاه تافتس، مغزی ابداع نموده اند كه ساختاری متخلخل دارد و اكسیژن و مواد مغذی لازم را برای عصب ها فراهم می آورد تا عملكرد آنها، حالت طبیعی داشته باشد. روزنه ای كه در مركز هر ماتریس وجود دارد، به پژوهشگران امكان می دهد رشد، رفتار و عملكرد هر یك از سلول های مغز را بررسی كنند.


"ویلیام كانتلی"(William Cantley)، عضو دانشكده زیست پزشكی دانشگاه "تافتس" و نویسنده ارشد این پژوهش اظهار داشت: رشد شبكه های عصبی در مدلهای بافت سه بعدی، پایدار می باشد. ما در این پروژه، از سلول های انسان های سالم یا سلول های افراد مبتلا به آلزایمر و پاركینسون استفاده كردیم.
از آنجائیكه پژوهشگران می توانند سلول های افراد مبتلا به آلزایمر، پاركینسون و بیماری های دیگر را به كار ببرند، شاید این ابداع غیرمنتظره بتواند به پزشكان در درك چگونگی آغاز بیماری، رشد و واكنش آن به درمان كمك نماید.
این گروه پژوهشی در نظر دارد مدل خویش را به صورت پیچیده تری عرضه نماید و از آن برای بررسی سیگنال دهی، یادگیری و زوال مغز استفاده نماید.
گزارش كامل این پژوهش، در مجله " ACS Biomaterials Science & Engineering" به چاپ رسید.



1397/07/28
22:07:03
5.0 / 5
4387
تگهای خبر: پروژه , پژوهش , پژوهشگر , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی