صادرات طلای سرخ در كشاكش تعهد ارزی

صادرات طلای سرخ در كشاكش تعهد ارزی نیو وبلاگ: مشهد - تعهدات ارزی صادركنندگان زعفران بعنوان اولین كالای صادراتی و راهبردی خراسان رضوی شرایط را برای آنها دشوار كرده برای همین خواهان تجدیدنظر در روند رایج امور ارز صادراتی با استفاده از «سامانه نیما» هستند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایرنا، زعفران همواره رتبه نخست را در كالاهای صادراتی خراسان رضوی داشته چونكه از یك سو عمده زعفران تولیدی در جهان مربوط به همین استان است.
این محصول جای خویش را در بازارهای دنیا یافته و همیشه بیشترین حجم صادرات غیرنفتی خراسان را به خود مختص كرده است.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 138 هزار بهره بردار بخش كشاورزی این استان در حوزه زعفران فعالیت دارند و در مجموع 800 هزار نفر در خراسان رضوی در امور در رابطه با كاشت، برداشت، فراوری و صاردات این محصول فعالیت دارند.
مجتبی مزروعی اضافه كرد: 90 درصد زعفران تولیدی ایران محصول مزارع خراسان است؛ 87 هزار هكتار از مزارع این استان زیر كشت زعفران قرار دارد و به صورت میانگین از هر هكتار چهار تا پنج كیلوگرم زعفران برداشت می گردد. بر این اساس پیش بینی می گردد امسال 310 تن زعفران در خراسان رضوی تولید شود.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی خراسان رضوی افزود: ظرف شش ماه نخست امسال 85 تن زعفران از این استان به ارزش 115 میلیون دلار به كشورهای مختلف جهان صادر شد. طی مدت مشابه سال گذشته 65 تن محصول زعفران خراسان رضوی به ارزش 88 میلیون دلار صادر شده بود.
وی همینطور اظهار داشت: با افزایش قیمت دلار میزان صادرات زعفران خراسان رضوی رشد بسیار داشته و این روند همچنان ادامه دارد.

* مشكلات صادركنندگان زعفران
هرچند صادرات زعفران طی شش ماه نخست امسال روند مطلوبی داشته اما تعهدات ارزی دشواریهایی را برای صادركنندگان بوجود آورد.
رئیس اتحادیه صادركنندگان و واردكنندگان خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گرچه نوسانات اخیر نرخ ارز منجر به افزایش صادرات زعفران از خراسان رضوی شده اما برخی بخشنامه های ابلاغی مربوط به حوزه صادارت در همین مدت صادركنندگان را به دردسر انداخته است.
محمدحسین روشنك اضافه كرد: بر این اساس در حالیكه حمل مسافری زعفران یا قاچاق آن كار دشواری نیست اگر شرایط تعهد ارزی برای صادركنندگان رسمی و شناسنامه دار سخت تر شود، انتقال زعفران به خارج از كشور با استفاده از مبادی غیررسمی افزایش می یابد.
وی افزود: اواخر فروردین امسال بخشنامه ای از جانب دولت در مورد 'برگشت ارز حاصل از صادرات' ابلاغ گردید كه ذیل تبصره چهار این بخشنامه در چهار بند، تكلیف شده كه صادركنندگان باید منحصرا به یكی از همین چهار روش ارزشان را به داخل كشور برگردانند.
رئیس كمیسیون تجارت اتاق بازرگانی مشهد اظهار داشت: این چهار روش شامل 'به جای ارز، كالا وارد كنند، بدهكاری ارزی خویش را به بانكها پرداخت كنند، در بانكها پس انداز ارزی نمایند و اینكه ارز را به بانك مركزی بازگردانند' است. اما متعاقب این بند در بخشنامه آمده است كه صادرات به عراق و افغانستان مشمول این بند نمی گردد.
روشنك اضافه كرد: این بخشنامه اشتباه محتوایی دارد كه صادركنندگان زعفران را دچار دردسر كرده است.

* ضرورت تجدیدنظر ماهانه
رئیس اتحادیه صادركنندگان و واردكنندگان خراسان رضوی افزود: ارز اقتصادی در ایران سه نرخی است، به این معنا كه از دیدگاه دولت سه ارز 4200، 3800 و 8800 تومانی وجود دارد اما دولت نرخ چهارم ارز را كه در بازار آزاد معامله می گردد به رسمیت نمی شناسند. نرخ چهارم ارز عموما در تلاطم اقتصادی، خرید و فروش كالا و به طور كلی در فضای عمومی بازار در نظر گرفته می گردد و ملاك معامله است.
وی اظهار داشت: كسانی كه با ارز دولتی یا ارز نیما(8800 تومان) واردات انجام می دهند، كالای خویش را با احتساب نرخ آزاد ارز یعنی همان نرخ چهارم كه دولت به رسمیت نمی شناسد در بازار به فروش می رسانند و همین مبحث قیمت كالای وارداتی یا كالای تولید شده با مواد اولیه وارداتی را بالا می برد.
روشنك اضافه كرد: بر مبنای قانون، صادركننده زعفران با ارز نیمایی یا همان ارز 8800 تومان كار می كند. به این معنا كه صادركنندگان ارز حاصل از فروش كالای خویش را با قیمت 8800 تومان به سامانه نیما می فروشند. این در شرایطی است كه با عنایت به نرخ جهانی زعفران، صادركننده باید این محصول را با ارز 13 هزار یا 14 هزار تومانی در بازار بفروشد اما 'سامانه نیما' ارز حاصل از صادرات آنرا با قیمت 8800 تومان محاسبه می كند. همین مابه التفاوت ارز بازار آزاد با ارز نیمایی به ضرر صادركننده است.
وی افزود: البته این اشكال فقط مربوط به زعفران نیست بلكه سایر كالاهای صادراتی ایران را هم شامل می گردد بنابراین ضروری می باشد دولت هر ماه در نرخ پایه صادراتی كالاهایی مانند زعفران بر مبنای نرخ جهانی آن تجدیدنظر كند چونكه در قیمت تعهد صادركنندگان نسبت به سامانه نیما و قیمت ارز آزاد در بازار تفاوت فاحشی وجود دارد.
رئیس اتحادیه صادركنندگان و واردكنندگان خراسان رضوی اظهار داشت: بر این اساس می بایست كارگروه یا كمیسیونی در سطح ملی یا استانی تشكیل گردد و هر ماه نرخهای جدیدی برای نرخ پایه صادراتی كالاها بر مبنای نرخ جهانی آنها تعیین و به گمركات اعلام نماید.

* رقبای خراسان در صادرات زعفران
عضو هیات مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران هم به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 75 درصد محصول تولیدی زعفران ایران هر ساله به پنج قاره جهان صادر می گردد و ایران جزو معدود كشورهایی است كه ژاپن بعنوان یك كشور سختگیر در واردات و مطرح در حوزه تجارت، زعفران ایران را به علت كیفیت بالای آن وارد می نماید.
فرهاد سحرخیز اضافه كرد: افغانستان در كشت زعفران و اسپانیا در عرضه به صورت خرده فروشی آن دو رقیب سرسخت ایران هستند. شكست این رقیبان نیازمند تحقق عزم ملی و نگاه همه جانبه و حمایتگرا از زعفران ایران است.
وی افزود: اسپانیا با اینكه فقط فروشنده زعفران می باشد اما با پیش دستی در بازارسازی توانسته خویش را بعنوان بزرگترین خرده فروش این محصول در جهان معرفی نماید ولی تولیدكنندگان و صادركنندگان ایرانی در دهه 1380 بپاخاستند و تلاش كردند بازار زعفران را كه در اصل باید متعلق به ایران باشد از آن خود كنند.
عضو هیات مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران، چین و چین را بزرگترین مصرف كنندگان زعفران در جهان ذكر و بیان كرد: هم اینك افغانستان با رایزنی در حوزه 'تعرفه وارداتی' موفق به صادرات زعفران بیشتری به آن كشورها شده در حالیكه تعرفه واردات برای زعفران ایران به چین و هند 38 درصد است.
وی در ادامه اظهار داشت: صادركنندگان زعفران ایرانی ساز و كار مشخصی برای تعیین قیمت محصول صادراتی خود در بازار ندارند. صادرات این محصول ظرف چند ماه اخیر كاهش نیافته اما بروز برخی مسائل در مورد ارز سبب دشواری صادرات زعفران شده است.
سحرخیز از آنچه 'رفتار دوگانه دستگاههای اجرایی در مورد نظارت بر كیفیت زعفران' خواند انتقاد و بیان كرد: برای تولید زعفران و فرآوری آن انواع استانداردها و شاخصهای ارزیابی كیفی در نظر گرفته شده و اعمال می گردد اما در سطح عرضه، زعفران به صورت فله ای خرید و فروش می گردد.
وی 'رایزنی برای تعرفه صادرات زعفران به برخی كشورها، حمایت دولت از كنسرسیوم صادرات زعفران و هم تعامل دولت با صادركنندگان را در زمینه خرید تضمینی زعفران از كشاورزان' را در توسعه صادرات این محصول بسیار مهم ارزیابی كرد.

* ضرورت كاهش نرخ پایه صادراتی زعفران
نایب رئیس شورای ملی زعفران هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از دولت خواست برای جلوگیری از توقف صادرات زعفران، نرخ پایه صادراتی این محصول را كم كند.
غلامرضا میری اضافه كرد: افزایش قیمت ارز برای صادركنندگان زعفران سودی ندارد چونكه این محصول به ریال فروخته می گردد. دولت نرخ پایه صادراتی هر كیلوگرم زعفران در گمرك را هزار و 450 دلار تعیین كرده در حالیكه صادركننده در صورت فروش مطلوب زعفران هر كیلوگرم از این محصول را به نرخ 800 دلار می فروشد.
وی افزود: از جانب دیگر 'سامانه نیما' هر دلار را به قیمت 80 هزار ریال برای صادركننده در نظر می گیرد بنابراین در این شرایط صادرات زعفران برای صادركنندگان مقرون به صرفه نیست. درخواست ما از دولت این است كه نرخ پایه صادراتی زعفران را كم كند، در غیر این صورت صادرات این محصول متوقف می گردد یا قاچاق آن و سایر تخلفات در این حوزه افزایش می یابد.
رئیس اتحادیه فروشندگان زعفران مشهد این شهر را صادركننده 90 درصد محصول زعفران ایران ذكر و بیان كرد: از نیمه مرداد ماه امسال تابحال قیمت زعفران دو برابر افزایش یافته بطوری كه نرخ هر كیلوگرم محصول درجه یك آن از هشت میلیون تومان به 16 میلیون تومان، نرخ هر كیلوگرم زعفران پوشال درجه دو از چهار میلیون و 850 هزار تومان به 9 میلیون تومان و قیمت هر كیلوگرم زعفران با درجات كیفی پایین تر از پنج میلیون و 500 هزار تومان به 10 میلیون تومان رسیده است.
میری اظهار داشت: در این شرایط مردم تمایلی به خرید و فروش زعفران ندارند ازاین رو حجم فروش داخلی این محصول كاهش یافته است.

* ضرورت تجدیدنظر در تعهدات ارزی صادرات
مدیركل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی هم به خبرنگار اظهار داشت: تابحال روند صادرات كالا از این استان به نحو مطلوبی پیش رفته است اما تعهدات ارزی صادرات كالاهای دارای مزیت خراسان رضوی بر این روند اثر نامطلوب خواهد گذاشت.
علی رسولیان اضافه كرد: بهتر است به جای دریافت ارز با استفاده از بازار ثانویه یا سامانه نیما روش دیگری اتخاذ شود چون شیوه فعلی به ضرر صادركنندگان می باشد.
وی اظهار داشت: اشكالی در برگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما وجود ندارد اما این برگشت ارز می تواند با استفاده از شیوه های دیگری هم صورت گیرد.
مدیركل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی همینطور شروع مجدد تحریمها را از آبان ماه امسال بر شرایط صادراتی این استان بی تاثیر اعلام و بیان كرد: عمده كالاهای صادراتی خراسان رضوی مشمول تحریم نیست بنابراین روال صادرات طبق گذشته ادامه می یابد.
7489/1858


1397/08/05
15:17:54
5.0 / 5
4436
تگهای خبر: اقتصاد , تحریم , جهان , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی