دلیل سقوط ناو سایوز ام اس-10 مشخص شد

دلیل سقوط ناو سایوز ام اس-10 مشخص شد نیو وبلاگ: رئیس كمیسیون بررسی حادثه سایوز ام.اس-10 در یك كنفرانس مطبوعاتی دلیل عدم موفقیت موشك سایوز اف-گ در 11 اكتبر را شرح داد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از پایگاه خبری نیوزرو؛ اولگ اسكوروباگاتف رئیس كمیسیون بررسی حادثه سایوز ام.اس-10 به خبرنگاران اظهار داشت: مشكل پیش آمده در دقیقه یكصد و هجدهمین ثانیه پس از پرتاب، تغییر شكل سنسور جداسازی مرحله اول و دوم در هنگام مونتاژ موشك در بایكونور بوده است.
وی اظهار داشت: "دلیل جدا نشدن پوشش نازل مخزن اكسید كننده بلوك "D" تغییر شكل سنسور جداسازی به میزان خمشی شش درجه بود و این اتفاق نه در كارخانه پروگرس-سازنده موشك- و نه در راه حمل به بایكونور بلكه هنگام پیكره بندی موشك در بایكونور صورت گرفته است.
اسكوروباگاتف افزود، بررسی هیئت فنی نشان داد كه گسل بوجود آمده در این سنسور فقط زمانی می توانست اتفاق بیفتد كه موشك مذكور در قزاقستان مونتاژ می شد.
وی اظهار داشت: روسكاسموس تصمیم دارد دو موشك سایوز دیگر را كه برای پرتاب های بعدی مقرر است استفاده گردد باردیگر جمع كند تا مشكلات مربوط به این حسگرها در آینده پیش نیاید.
دیمیتری راگوزین، رئیس سازمان فضایی روسیه(روسكاسموس) هم گفته است مجرم این اشتباه شناخته شده است. وی همینطور توضیح داد كه بلوك جانبی به اشتباه به موشك متصل شده بود و بر خلاف دستورالعمل در مونتاژ، دقت لازم صورت نگرفت.
راگوزین تصریح كرد: "تحقیقات پیچیده مهندسی نشان داد كه نقص در ساختار موشك نبوده همینطور مشكل در كارخانه سازنده بوجود نیامده، در این حادثه، شركت سازنده موشك یعنی صنایع موشكی و فضایی پروگرس مقصر نیست.
به قول دیمیتری بارانوف مدیر شركت صنایع موشكی و فضایی پروگرس، با عنایت به جمیع جوانب، روند پیكره بندی موشك ها در بایكونور بزودی آغاز خواهد شد. پرتاب گروه بعدی خدمه ایستگاه فضایی بین المللی برای 3 دسامبر برنامه ریزی شده است و فضاپیمای بدون سرنشین پروگرس ام.اس-10 هم مقرر است در 16 نوامبر به فضا پرتاب شود كه حدود 2500 كیلوگرم آب، مواد غذایی، ادوات و تجهیزات همینطور سوخت را به این مجتمع مداری برساند.
این اولین حادثه طی 35 سال قبل در زمان پرتاب یك ناو كیهانی سرنشین دار به حساب می آید.



1397/08/12
15:03:09
5.0 / 5
4351
تگهای خبر: تحقیقات , سازمان , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی