دستگاه ارزیابی فعالیت الكتریكی قلب جنین ساخته شد

دستگاه ارزیابی فعالیت الكتریكی قلب جنین ساخته شد نیو وبلاگ: ارزیابی فعالیت الكتریكی قلب جنین بسیار دشوار است، چونكه نمی توان توسطˮ الكتروكاردیوگرام ˮ (ECG) این كار را انجام داد. سونوگرافی هم جایگزین مناسبی برای انتقال ولتاژ الكتریكی مانند الكتروكاردیوگرام نیست، ازاین رو اكنون پژوهشگران یك جایگزین مناسب برای این كار توسعه داده اند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از مدگجت، الكتروكاردیوگرام یا نوار قلب به نمودار ثبت شده تغییرات پتانسیل الكتریكی ناشی از تحریك عضله قلب گفته می گردد. دستگاه الكتروكاردیوگراف، این نمودار را بر روی نوار كاغذی خط كشی شده ای كه ویژه این كار است، به صورت پیوسته ضبط می كند. اطلاعاتی كه روی الكتروكاردیوگرام ضبط می شود، نشان دهنده امواج الكتریكی محرك قلب است. این امواج نمایشگر مراحل مختلف تحریكات قلبی هستند. منحنی ای را كه رسم می گردد "الكتروكاردیوگرام" می نامند. پزشكان می توانند از روی این منحنی به نحوه عملكرد قلب پی ببرند.
اكنون پژوهشگران "دانشگاه كپنهاگ" (University of Copenhagen) دانمارك معتقدند كه یك تكنولوژی جدید كه آنها در حال توسعه آن هستند، یك ابزار تشخیصی بی سابقه و عالی برای ارزیابی فعالیت الكتریكی قلب جنین به حساب می آید.
این فناوری توسط داده های رایانش ابری اتم های "سزیم" (cesium) كه بسیار به میدان مغناطیسی حساس هستند، توسعه داده شده و ازاین رو این فناوری می تواند سیگنال های الكترومغناطیسی ضعیف را كه از قلب جنین ساطع می شوند، تشخیص دهد.
"مغناطیس سنج های نوری" (optically pumped magnetometers) كه در گذشته توسعه یافته اند، نیاز دارند تا به نزدیك صفر مطلق خنك شوند و یا با دمای بالا گرم شوند، اما این دستگاه مغناطیس سنجی كه پژوهشگران دانشگاه كپنهاگ توسعه داده اند، در دمای اتاق كار می كند و از این رو جهت استفاده در مكان های مختلف، گزینه بسیار مناسب و پركاربردی است.


این دستگاه بر روی قلب خوكچه هندی كه درون یك لایه شیشه ای "پلی متیل متاكریلات" (plexiglass) تصویر فوق قرار دارد، مورد آزمایش قرار گرفت. این دستگاه جدید در نزدیكی "پلی متیل متاكریلات" قرار دارد و می تواند بر میدان مغناطیسی بوجود آمده توسط قلب بیمار، نظارت كند.
پلی متیل متاكریلات یك تركیب شیمیایی است كه بعنوان پلیمر واسط در طرح نگار الكترونی به كار می رود. این ماده یكی از سخت ترین و محكم ترین پلیمرها با شفافیتی بالاتر از شیشه و سطحی صیقلی و براق و مقاوم در برابر عوامل جوی است. صفحات پلی متیل متاكریلات مقاومت قابل توجهی در برابر عوامل جوی و پرتو نور خورشید دارند و از خواص نوری و سطح شفاف فوق العاده ای برخوردار می باشند و در عین حال از نظر استقامت در برابر ضربه از شیشه مقاوم تر هستند. علاوه بر آن درصد جذب رطوبت بسیار كم و مقاومت كششی و الكتریكی خوبی دارند.
پژوهشگران توانستند توسط دستگاه مذكور ریتم های قلب را به منظور تست اینكه آیا سیستم آنها قادر به تشخیص هر گونه كژآهنگی قلب است یا خیر، نظارت كنند و در نهایت دریافتند كه دستگاه مذكور عملكرد فوق العاده خوب و دقیقی دارد.
كژآهنگی یا آریتمی قلبی به مفهوم غیرطبیعی بودن ریتم قلب است. ریتم طبیعی قلب از گره سینوسی شروع شده و بعد از انتقال به گره دهلیزی-بطنی در بطن ها منتشر می گردد. در نتیجه این نحو هدایت تحریك الكتریكی، ابتدا دهلیز و با فاصله كمی بطن ها منقبض می شوند. ریتم طبیعی قلب بین شصت تا صد ضربان در دقیقه است.
پژوهشگران بر این باورند كه فناوری توسعه داده شده آنها به یك ابزار پزشكی پركاربرد تبدیل خواهد شد. پژوهشگران قصد دارند تا طی سه سال آینده، دستگاه مورد اشاره را بر روی انسان آزمایش نمایند.
این مطالعه در مجله "Nature Scientific" منتشر گردید.



1397/08/15
16:43:07
5.0 / 5
4314
تگهای خبر: اطلاعات , امواج , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی