الگوریتمی كه آلزایمر را شش سال زودتر از پزشكان تشخیص می دهد

الگوریتمی كه آلزایمر را شش سال زودتر از پزشكان تشخیص می دهد نیو وبلاگ: پژوهشگران انگلیسی، نوعی الگوریتم یادگیری ماشینی ابداع نموده اند كه می تواند آلزایمر را شش سال زودتر از پزشكان تشخیص دهد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، پژوهشگران، نوعی الگوریتم یادگیری عمیق طراحی نموده اند كه می تواند آغاز آلزایمر را تا شش سال زودتر از پزشكان تشخیص دهد. ابداع این الگوریتم، بخشی از پروژه فناوری یادگیری ماشینی برای تشخیص الگوهای تصویربرداری پزشكی به حساب می آید.
یكی از ابزارهایی كه هم اكنون برای تشخیص آغاز آلزایمر كاربرد دارد، نوعی اسكن مغزی موسوم به "پت اسكن" (PET scan) است. در گذشته از این روش برای شناسایی انواع سرطان استفاده می شد اما در سال های اخیر، كارآیی آن در تشخیص آلزایمر هم اثبات شده است.
پژوهشگران "كالج دانشگاهی لندن" (UCL) در این بررسی جدید، یك الگوریتم یادگیری ماشینی را برای ارزیابی اسكن ها آموزش دادند. "جائه هو سون" (Jae Ho Sohn)، از نویسندگان این پژوهش اظهار داشت: فناوری یادگیری عمیق می تواند الگوهای فرعی بیشتری را در داده های تصویربرداری نشان دهد. تفاوت در الگوی جذب گلوكز در مغز، بسیار ظریف و پویا است. یافتن زیست نشانگرهای مربوط به بیماری، كار ساده ای است اما تغییرات متابولیك می توانند فرآیند جامع تری عرضه كنند.


پژوهشگران، این الگوریتم را روی مجموعه ای از اسكن های مغزی مورد بررسی قرار دادند و الگوریتم توانست همه موارد موثر بر پیشرفت آلزایمر را تشخیص دهد. از این نظر، الگوریتم به صورت قابل توجهی از رادیولوژیست های انسان، برتر بود.
"جان هاردی" (John Hardy)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: مجموعه داده های ما در این بررسی، محدود است و تنها اطلاعات مربوط به ۴۰ نفر را در بر دارد. در نتیجه، موارد مشخص شده در مورد همه مردم صدق نمی كنند و نمی توان آنها را به همه بیماران تعمیم داد.
البته "پت اسكن" در دسترس بیشتر بیماران قرار ندارد؛ در نتیجه این تكنولوژی جدید با وجود اثرگذار بودن در سطح دانشگاهی، كارآیی لازم را برای تشخیص بهتر بیماری شامل نمی گردد.
این پژوهش، در مجله " Radiology" به چاپ رسیده است.



1397/08/17
23:39:56
5.0 / 5
4118
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی