تامین ید-۱۳۱ برای درمان تیروئید توسط راكتور تحقیقاتی

تامین ید-۱۳۱ برای درمان تیروئید توسط راكتور تحقیقاتی نیو وبلاگ تامین ید-۱۳۱ برای درمان تیروئید توسط راكتور تحقیقاتی


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از مدگجت، كمبود "تكنیتیوم-۹۹ام"(Technetium-۹۹m) احیانا به شكل گسترده شناخته شده است، اما همین طور كمبود ید -۱۳۱ (I-۱۳۱)، كه یك ایزوتوپ معمولی است كه برای تشخیص و درمان بیماری های تیروئید مورد استفاده قرار می گیرد وجود دارد؛ چونكه تیروئید به صورت طبیعی ید را جذب می كند.
ایزوتوپ های پرتوزا را ایزوتوپ های ناپایدار باز می گویند. در این گونه از ایزوتوپ هسته به صورت پرتوی آلفا، بتا، گیراندازی الكترون و… واپاشی میگردد و به حالت های پایدارتری از انرژی می رسد.
به همین منظور هم اكنون پژوهشگران بخش "رآكتور تحقیقاتی دانشگاه میزوری"(MURR)، یك راكتور ۱۰ مگاواتی، كه ید ۱۳۱ را تولید می كند، توسعه داده اند.
ید-۱۳۱ یا ید رادیواكتیو ایزوتوپی پرتوزا از ید است كه نیمه عمری هشت روزه دارد. عنصر ید، ۳۰ ایزوتوپ دارد كه تنها یكی از آنها(ید-۱۲۷) پایدار می باشد. این ایزوتوپ اصولا بصورت مصنوعی تولید میگردد.
ید رادیواكتیو اغلب در تست های تصویربرداری یا در درمان تیروئید پركار، سرطان تیروئید، و انواع خاص دیگری از سرطان استفاده میگردد. در مطالعات تصویربرداری مانند اسكن تیروئید، بیمار دوز كوچكی از ید رادیواكتیو را دریافت می كند كه در سلول های تیروئید یا در انواع خاصی از تومورها تجمع می یابد و می توان با استفاده از اسكنر محل تجمع ید را ردیابی نمود. محل هایی كه ید بیشتری در آن تجمع یافته باشد نشان دهنده فعالیت بیش از اندازه طبیعی(مانند ندول داغ تیروئید) هستند.
در درمان سرطان تیروئید، بیمار دوز بالایی از ید پرتوزا را دریافت می كند كه چون ید در سلول های تیروئید تجمع می یابد پس اشعه انتشار یافته سلول های تیروئید را از بین می برد.
از ید پرتوزا در پرتودرمانی داخلی سرطان پروستات، ملانوم داخل چشم، وتومورهای كارسینوئید هم استفاده میگردد. برای از بین بردن سلول های سرطانی، ید رادیواكتیو را به شكل مایع یا كپسول خوراكی، از راه انفوزیون، یا در داخل دانه های بدون روزنه ای(Sealed In Seeds) به كار می برند كه در داخل یا در نزدیكی تومور می گذارند.
"استیو لافلین"(Steve Laflin)، رئیس و مدیر اجرایی شركت ایزوتوپ های بین المللی(INIS) اظهار داشت: از اینكه پژوهشگران بخش "تحقیقات راكتور دانشگاه میزوری" موفق به انجام چنین كاری شده اند، خشنودیم. چونكه این كار موجب ثبات و اطمینان در صنعت تولید ایزوتوپ در ایالات متحده میگردد.
شركت ما حدود ۱۵ سال ید-۱۳۱ سراسر ایالات متحده را تامین می كرد اما برای تولید آن از منابع خارجی استفاده می كرد.



1397/08/22
22:04:10
5.0 / 5
4528
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , تحقیقات , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی