آزمایش اولین كپسول حاوی چند دارو بر روی انسان

داروهای یك هفته در یك كپسول!

داروهای یك هفته در یك كپسول! نیو وبلاگ: محققان موسسه درمانی ˮلیندراˮ برای اولین بار یك كپسول كه قابلیت رساندن تدریجی دوزهای مختلفی از دارو را دارد و سپس ورود به معده به شكل ستاره درمی آید، بر روی انسان آزمایش كردند.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، مصرف چند قرص در هر روز می تواند عذاب آور باشد. اما با وجود توسعه كپسول جدید، امكان دارد بزودی یك جایگزین مناسب برای این شیوه عذاب آور پیدا شود.

یك سیستم آزمایشی توسط محققان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) توسعه یافته كه میزان مورد نیاز از داروهای یك هفته را در یك كپسول می ریزد و به تدریج آنها را به بدن می رساند و الان در آغازین مطالعه بالینی، نتایج امیدواركننده ای نشان داده است.

این سیستم توسط دانشمندان MIT، همراه با محققانی از بیمارستان های بریگهام و بیمارستان زنان برای آغازین بار در سال 2016 ارائه شد و هم اكنون توسط شركت درمانی "لیندرا"(Lyndra) توسعه یافته و مورد آزمایش قرار گرفته است.

در توضیح اینكه این تكنولوژی چطور كار می كند باید اظهار داشت كه همه چیز از یك تركیب ستاره ای شكل شروع میگردد كه دارای شش بازوی پلیمری دشوار می باشد و هر بازو، حاوی یك دارو است.

این بازوها در یك هسته الاستیك زیست تخریب پذیر جا می گیرند. هنگامی كه این شش بازو در هسته الاستیك قرار گرفتند، می توان این سازه را داخل یك كپسول ژلاتین استاندارد قرار داد و قورت داد.

ژلاتین كپسول سپس رسیدن به معده، حل می شود، بدین سبب سازه ستاره ای آزاد میگردد. این ستاره در حالت عادی خود برای خروج از معده بسیار بزرگ است، اما به اندازه ای محكم هم نیست كه یك انسداد احداث كند.

سپس تا یك هفته یا بیشتر(بسته به اینكه ستاره چگونه ساخته شود)، بازوها به مرور داروها را آزاد می كنند و توسط معده جذب میگردد.

با اتمام دارورسانی، بازوها و هسته باز آن قدری هضم و كوچك شده اند كه به راحتی همراه با مدفوع خارج شوند.

قبلا این سیستم بر روی خوك ها آزمایش شده بود و با موفقیت توانسته بود داروی مالاریا را به این حیوانات برساند و به صورت همزمان سه نوع ویروس كش دیگر را باز وارد بدن آنها كرد.

حالا "لیندرا" آنرا برای برای آغازین بار روی انسان آزمایش كرده است.

هشت فرد سالم در مطالعه بالینی اخیر شركت داشتند كه هر كدام یك كپسول را قورت دادند. هر كپسول به نوبه خود حاوی مجموعا 50 میلی گرم هیدروكلراید ممانتین (داروی مورد استفاده برای درمان بیماری آلزایمر) بود كه میزانی است كه باید در طول یك هفته، روزانه 7 میلی گرم استعمال شود.

بعد از گذشت یك هفته، محققان متوجه شدند كه این دارو توسط بدن شركت كنندگان به خوبی و با همان روتین روزانه جذب و متابولیزه شده است. هرگونه عوارض جانبی هم كه پدیدار شد، بسیار خفیف بود.

"جیووانی تراورسو" متخصص گوارش در بیمارستان بریگهام و بیمارستان زنان و یكی از موسسین "لیندرا" اظهار داشت: این مطالعه بالینی نشان داده است كه فرمول دارویی "یك بار در هفته" ما می تواند به راحتی در معده جا خوش كند و به تدریج، روزانه دوز مشخصی از دارو را تحویل دهد.

وی اضافه كرد: این سیستم، راه را برای مطالعه تحویل كنترل شده و ثابت داروهای اسكیزوفرنی، آلزایمر و خیلی از بیماری های دیگر هموار می كند.




1397/08/26
18:35:57
5.0 / 5
4148
تگهای خبر: تكنولوژی , دانشمند , درمان , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی