تولید برق و سوخت هیدروژن از ابرخازن خورشیدی

تولید برق و سوخت هیدروژن از ابرخازن خورشیدی به گزارش نیو وبلاگ مهندسان دانشگاه كالیفرنیا یك ابرخازن خورشیدی ساخته اند كه قادر است روی تراشه خود هم برق و هم سوخت هیدروژن تولید كند.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، وسایل نقلیه هیدروژنی به آرامی در حال ورود به خیابان ها هستند، اما باآنكه هیدروژن یك منبع سوخت پاك و فراوان است، فقدان زیرساخت ها برای تولید، توزیع و ذخیره سازی انبوه آن هنوز یك راه پر پیچ و خم است.

اما محصول جدیدی از دانشگاه كالیفرنیا، لس آنجلس (UCLA) با دستگاهی كه از نور خورشید برای تولید هیدروژن و برق استفاده می كند، می تواند این مانع را بردارد.

دستگاه ابداعی آنها یك واحد هیبریدی است كه تركیبی از ابررایانه با یك سلول سوختی هیدروژن است و كل انرژی خورشیدی را ذخیره می كند.

در كنار الكترودهای مثبت و منفی معمول، دستگاه دارای یك الكترود سوم است كه می تواند انرژی الكتریسیته را ذخیره كند یا از آن برای تقسیم آب به اتم های هیدروژن و اكسیژن تشكیل دهنده آن كه فرایندی به نام الكترولیز آب است، استفاده گردد.

محققان برای ساختن الكترودهای تا حد ممكن كارآمد، میزان سطحی را كه با آب برخورد می كند به حداكثر، یعنی به دقت نانو رساندند. این سبب افزایش مقدار هیدروژنی می گردد كه سیستم می تواند تولید كند و همینطور مقدار انرژی كه ابرخازن می تواند ذخیره كند.

"ریچارد كانر"، نویسنده ارشد این تحقیق می گوید: مردم نیاز به سوخت دارند تا از وسایل نقلیه و برقی خود استفاده كنند. حالا شما می توانید هر دو سوخت هیدروژنی و برق را با یك دستگاه واحد داشته باشید.

هیدروژن به تنهایی ممكن است انرژی پاكی باشد، اما تولید آن در مقیاس تجاری پاك نیست. تولید آن اغلب با تبدیل گاز طبیعی انجام می گردد كه نه تنها باعث انتشار مقدار زیادی دی اكسید كربن می شود، بلكه می تواند هزینه بر هم باشد.

استفاده از منابع تجدیدپذیر مانند خورشید می تواند به حل هر دوی این مشكلات در آن واحد كمك نماید.

دستگاه ابداعی UCLA از موادی مانند نیكل، آهن و كبالت استفاده می كند كه بسیار فراوان تر از فلزات گرانبها مانند پلاتین هستند و هم اكنون برای تولید هیدروژن استفاده می شوند.



"كانر" اضافه كرد: هیدروژن یك سوخت فوق العاده برای وسایل نقلیه است. این پاك ترین سوخت شناخته شده است. ارزان است و هیچ آلاینده ای در هوا آزاد نمی كند و تنها آب تولید می كند. این مورد می تواند به طور چشمگیری هزینه خودروهای هیدروژنی را كم كند.

سیستم جدید همینطور می تواند به حل بعضی از مشكلات اساسی و زیربنایی خودروهای هیدروژنی هم كمك نماید. چون كه وسایل نقلیه هیدروژنی به محض خالی شدن منبع هیدروژن دیگر تكان نمی خورند، اما محققان توانسته اند در این بخش به پیشرفت هایی دست یابند.

كاربران این دستگاه تقریبا در هر نقطه تنها كافی است تا خویش را تحت نور خورشید قرار دهند تا هیدروژن لازم تولید شود.

این نوع خودروها برای كسانی كه در مناطق روستایی یا دورافتاده زندگی می كنند، مفید هستند.

بخشی از این ابرخازن می تواند انرژی خورشیدی را به صورت شیمیایی و به صورت هیدروژن ذخیره كند. انجام این كار می تواند به تقویت ذخیره انرژی برای شبكه كمك نماید.

این تحقیق در مجله Energy Storage Materials انتشار یافته است.



 

1396/09/04
00:19:41
5.0 / 5
4722
تگهای خبر: دانشگاه , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(2)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی