پژوهشگران انگلیسی انجام دادند

استفاده از تست DNA برای تشخیص زودتر سرطان سینه

استفاده از تست DNA برای تشخیص زودتر سرطان سینه نیو وبلاگ: پژوهشگران انگلیسی ادعا می كنند با نوع جدیدی از آزمایش دی ان ای می توان زودتر از روش های دیگر، سرطان سینه را تشخیص داد.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، دانشمندان، نوعی آزمایش DNA ابداع كرده اند كه ممكن است بتواند سرطان سینه كشنده را یك سال زودتر از روش های كنونی تشخیص دهد.

تغییر در بخشی از DNA كه پژوهشگران آن را ˮEFC#93ˮ می نامند، نشانه های هشداردهنده ابتدایی حاكی از وجود سرطان سینه كشنده را مشخص می كند.

این تغییرات، پیش از تشخیص سرطان در بافت سینه، در خون بیمار رخ می دهند.

یك پژوهش نشان داد 43 درصد از زنانی كه در خون شان EFC#93 وجود دارد، سه تا شش ماه بعد مبتلا به شكل كشنده ای از سرطان سینه تشخیص داده شدند؛ درحالی كه این تشخیص در مورد 25 درصد زنان، بین شش تا 12 ماه بعد صورت گرفت.

پروفسور ˮمارتین ویدشونترˮ (Martin Widschwendter) از ˮكالج دانشگاهی لندنˮ (University College London) اظهار داشت: پژوهش ما برای اولین بار نشان داد كه نشانه هایی مانند EFC#93، شاخص های بسیار خاصی عرضه می دهند كه ممكن است سرطان های سینه كشنده را تا یك سال پیش از تشخیص های كنونی، مشخص نماید.

وی اضافه كرد: ممكن است این مورد باعث آغاز درمان فردی حتی در نبود رادیولوژی سینه شود.

هر سال در انگلستان، نزدیك به 55هزار مورد سرطان سینه تشخیص داده می شوند و از هر هشت زن یك نفر در زندگی تا حدی تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرد.

روش انجام این پژوهش

پژوهشگرانEFC#93 را در نمونه های خونی 419 بیمار مبتلا به سرطان سینه، بعد از جراحی اما پیش از شیمی درمانی و یك بار بعد از تكمیل دوره شیمی درمانی آزمایش كردند.

آنها تغییرات DNA را در نمونه های گرفته شده پیش از شیمی درمانی، شاخصی برای تشخیص ضعیف اعلام نمودند حتی اگر سلول های سرطان در بدن در گردش نباشند.

پژوهشگران برای فهمیدن اینكه آیا EFC#93 می تواند زودتر سبب شناسایی زنان مبتلا به نوع ضعیف بیماری شود، نمونه های 925 زن سالم را تحلیل كردند كه در طول سه سال، 229 نفر مبتلا به سرطان سینه كشنده و 231 نفر مبتلا به شكل های غیر كشنده ای از این بیماری تشخیص داده شدند.

به گفته ویدشونتر، EFC#93، 43 درصد زنان مورد بررسی را كه شش ماه بعد با تشخیص ماموگرافی مبتلا به سرطان سینه تشخیص داده شده و بعد از آن در اثر این بیماری جان خویش را از دست دادند و همین طور، 88 درصد زنانی كه شش ماه بعد مبتلا به سرطان سینه تشخیص داده نشدند، به درستی شناسایی كرد.

به گفته پژوهشگران، ممكن است دقت این آزمایش، باعث اجتناب از درمان غیرضروری بیمارانی شود كه نشانه ای از بیماری ندارند.

ویدشونتر اضافه كرد: ذكر این نكته مهم است كه EFC#93، سرطان های سینه غیر كشنده را زود تشخیص نداد. در مقایسه با آن، ماموگرافی، باآنكه تشخیص 88 تا 99 درصدی داشت اما به تشخیص بیش از حدی منجر شد؛ به این مفهوم تومورهای تشخیص داده شده، هیچگاه باعث نشانه های بالینی نشده اند.

استفاده از روش DNA بدون سلول(cell-free DNA) بعنوان شاخص روش امیدواركننده ای برای اجتناب از این مشكل است.

پژوهشگران افزودند: در هر حال، نمونه های خونی باید فورا بعد از جذب و ذخیره در لوله های آزمایشی مخصوص، پردازش شوند تا تشخیص، دقیق باشد.

این پژوهش، در مجله ˮ Genome Medicineˮ به چاپ رسید.




1396/10/03
19:51:36
5.0 / 5
4392
تگهای خبر: پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی