امروز ۱۴ آذر زادروز بنیانگذار فیزیك كوانتومی

امروز ۱۴ آذر زادروز بنیانگذار فیزیك كوانتومی نیو وبلاگ: امروز زادروز ˮورنر كارل هایزنبرگˮ(Werner Karl Heisenberg) فیزیكدان آلمانی و برنده جایزه نوبل فیزیك و یكی از بنیانگذاران فیزیك كوانتومی است.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، ۱۱۷ سال پیش، "ورنر كارل هایزنبرگ" در ۵ دسامبر سال ۱۹۰۱ در شهر وورتسبورگ آلمان دیده به جهان گشود.
هایزنبرگ بعد از آخر تحصیلات دبیرستان وارد دانشگاه شد و از سال ۱۹۲۰ تا ۱۹۲۳ در رشته فیزیك و ریاضی "دانشگاه لودویگ ماكسیمیلیان مونیخ" و "دانشگاه گوتینگن" آلمان تحصیل می كرد.
"آرنولد یوهانس ویلهلم زومرفلد"(Arnold Johannes Wilhelm Sommerfeld) فیزیكدان آلمانی و "ویلهلم كارل ورنر اتو فریتس فرانتس"(Wilhelm Carl Werner Otto Fritz Franz) استادان وی در رشته فیزیك "دانشگاه لودویگ ماكسیمیلیان مونیخ" بودند.
در "دانشگاه گوتینگن" آلمان او با "ماكس بُرن"(Max Born)، "جیمز فرانك"(James Franck) و "دیوید هیلبرت"(David Hilbert) به مطالعه فیزیك می پرداخت.
وی در سال ۱۹۲۳ موفق به دریافت مدرك دكترای خود از "دانشگاه لودویگ ماكسیمیلیان مونیخ" شد. در سال ۱۹۲۴ دستیار ماكس بورن در گوتینگن بود و بعد در كپنهاگ با نیلز بوهر همكاری می كرد.
ورنر كارل هایزنبرگ سال ۱۹۳۲ به علت دستاوردهای علمی اش در فیزیك موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیك شد.
مهم ترین كشف هایزنبرگ نامعادله مشهور "عدم قطعیت" است. این نامعادله می گوید كه در مكانیك كوانتومی، قطعیت اندازه گیری تكانه و مكان با هم رابطه معكوس دارند. كارهای باارزش دیگر هایزنبرگ در زمینه "فیزیك ذرات" و "فیزیك هسته ای" است. هایزنبرگ همانند "ماكس پلانك" فیزیكدان نامی آلمانی یك نوازنده چیره دست پیانو بود و در كنسرت هایی هم شركت داشت.
وی در سال ۱۹۳۷ با "Elisabeth Schumacher" ازدواج كرد وحاصل این ازدواج هفت فرزند بود.
"جزء و كل"(Encounters And Conversations) یكی از تالیفات هایزنبرگ است. این كتاب به شكلی خاطرات هایزنبرگ را بیان می كند و به صورت مثال دربردارنده چگونگی پیوستن او به دانشكده فیزیك دانشگاه مونیخ، آشنایی او با "نیلز بور"، رفتار هایزنبرگ در زمان رایش سوم، بحث های علمی و فلسفی با افراد مختلف و خیلی از جوانب زندگی این دانشمند بزرگ است.
وی در طول زندگی موفق به دریافت جوایز بسیاری شده است كه می توان به مدال "ماتئوچی"(Carlo Matteucci)، "مدال برنارد به خاطر خدمات شایسته به علم"، مدال "ماكس پلانك"، "جایزه همكاری انجمن سلطنتی" و "نوبل فیزیك" اشاره نمود.
این فیزیكدان سرشناس سرانجام اول فوریه سال ۱۹۷۶ و در سن ۷۴ سالگی در مونیخ دیده از جهان فروبست.




1397/09/14
15:34:13
5.0 / 5
4368
تگهای خبر: جهان , خدمات , دانشگاه , دانشمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی