18 دسامبر سالروز حضور اولین اخترشناسان در مدار زمین

18 دسامبر سالروز حضور اولین اخترشناسان در مدار زمین نیو وبلاگ: روز 18 دسامبر 1973 ناو كیهانی سایوز-13 با دو سرنشین به نامهای پیوتر كلیموك و والنیتن لبدف راهی مدار زمین شد. این ناو مجهز به وسایل تحقیقاتی و علمی متعددی بود كه تا آن زمان در هیچ سفینه سرنشین داری(به استثناء آزمایشگاه های مداری) سابقه نداشت.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا؛ علاوه بر آن سرنشینان این سفینه كه یك خلبان نیروی هوایی و یك مهندس طراح سامانه های فضایی بودند، از مدت ها قبل زیر نظر گریگور گورزادیان دانشمند برجسته ارمنی آموزش می دیدند تا همانند دو اخترشناس حرفه ای كار را با یك تلسكوپ كه توسط وی طراحی و تولید شده بود انجام دهند. سفینه 6560 كیلوگرم سایوز-13 حدود 10 دقیقه پس از پرتاب در فضا قرار گرفت و ظرف چند ساعت توانست در مداری با اوج و حضیض 273- 193 كیلومتر و زاویه شیب 6/51 درجه نسبت به خط استوا گردش خود به دور زمین را آغاز كند.

گرچه برخی آزمایش های دیگر همچون آزمایش سامانه اوآسیس-2 ویژه بازیابی آب و هوای مصرف شده در جریان سفرهای فضایی هم انجام شد اما در حقیقت می توان گفت این تنها ماموریت فضایی بود كه جهت پژوهش های اخترشناسانه سازماندهی شد و هدف پرواز، تحقیقات نجومی جهت یافتن منابع اشعه ماوراء بنفش در جهان توسط تلسكوپ اوریون-2 بود. در این تلسكوپ پیچیده كه در آن از سامانه های برقی، الكترونیكی و مكانیكی استفاده شد امكان تهیه عكس در طیف های مختلف مثل ماوراء بنفش و اشعه ایكس وجود داشت. دو كیهان نورد توانستند با امكانات موجود در آن تصاویری با زاویه باز از خورشید، كهكشان راه شیری و ستارگان دیگر كهكشان ها تهیه كنند.



فضانوردان همینطور به مطالعه ستاره دنباله دار كوهوتك كه در آن زمان از نزدیكی زمین می گذشت پرداختند. عكسبرداری از زمین با سامانه چند جانبه برای تهیه تصاویری از زمین در 9 طیف رنگی از مادون قرمز تا ماوراء بنفش همچون كار های فضانوردان بشمار می رفت. برای انجام این ماموریت مهم، مهندسان شركت فناوری های فضایی انرگیا در بخش مداری ناو سایوز تغییراتی دادند تا بتوانند تلسكوپ اوریون را نصب كنند. از زمان پرتاب این سفینه، گورزادیان در مركز هدایت پرواز حاضر بود و قدم به قدم فضانوردان را برای یافتن اهداف در كیهان راهنمایی می كرد. این پرواز حدود 8 شبانه روز طول كشید و در تمام لحظات كاری، گورزادیان در سالن هدایت پرواز بر فعالیت كیهان نوردان نظارت داشت. اوریون-2 توانست بیشتر از دو هزار ستاره را ثبت كند كه تا آن زمان در هیچ كدام از كاتالوگ ها وجود نداشت.

در 25 دسامبر اعلام گردید كه دو كیهان نورد توانسته اند كلیه وظایف خویش را به انجام برسانند و آماده می شوند به زمین بازگردند.سرانجام بعد از هشت روز كار و فعالیت سخت، كلیموك و لبدف كلیه نتایج كار خویش را در بخش فرودی جمع آوری و بسته بندی كردند و عازم زمین شدند. سفر 274/5 میلیون كیلومتری سایوز-13 با فرود در روز 26 دسامبر در 180 كیلومتری جنوب غربی قرقنده قزاقستان به پایان رسید.






1397/09/27
15:32:05
5.0 / 5
4103
تگهای خبر: الكترونیك , بازی , پژوهش , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی