امروز ۲۲ دسامبر زادروز مردی كه بی نهایت را می دانست

امروز ۲۲ دسامبر زادروز مردی كه بی نهایت را می دانست نیو وبلاگ: سرینیواسا رامانوجان روز ۲۲ دسامبر ۱۸۸۷ در تامیل نادوی هند در یك خانوادهٔ فقیر به دنیا آمد. ۱۰ ساله بود كه با ریاضیات آشنا شد. این نابغه ریاضی حدودا بدون هیچ آموزشی به صورت خودآموخته توانست در ریاضیات محض به گونه شگفت انگیزی پیشرفت كند و رابطه های مهمی را در آنالیز ریاضی، نظریه اعداد، سری ها و كسر مسلسل از خود به جا بگذارد.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا؛ رامانوجان زمانیكه توانایی خویش را در این زمینه نشان داد مورد توجه چند معلم ریاضی قرار گرفت و حتی برنده چند جایزه ریاضی شد اما همچنان گمنام ماند حتی بورس تحصیلی كالج دولتی در كومباكونام به علت عدم موفقیت در درس های غیرریاضی را از دست داد.

در سال ۱۹۱۲ چند نمونه از كارهای خود در ریاضی را برای دانشگاه كمبریج فرستاد. استعداد فوق العاده رامانوجان مورد توجه گادفری هارولد هاردی ریاضی دان انگلیسی قرار گرفت كه تلاش خویش را با دعوتش به انگلیس برای معرفی او به كار گرفت. آشنایی نزدیك هاردی با رامانوجان سبب شد این ریاضیدان نام آور واقعا شیفته نبوغ وی شود بطوریكه در نهایت انجمن سلطنتی و كالج ترینیتی كمبریج رامانوجان را بعنوان عضو پذیرفتند.

رامانوجان توانست حدود ۳۹۰۰ اتحاد جبری و معادله را بیان كند كه درستی بیشتر آنها ثابت شد. او خویش را به رعایت چارچوب های متعارف مقید نمی دید و حتی روش هایی غیرمعمول را برای نتیجه گیری ریاضی ابداع كرد كه بعدا الهام بخش تحقیقات ریاضی دیگر شد. وی به شكل باورنكردنی در عمر كوتاهش فرمول های پرارزش زیادی را برای دانشمندان پس از خودش به یادگار گذاشت. تحقیق روی نخستین اشكال مدولار تقلیدی رامانوجان سبب حیرت پژوهشگران معاصر شده است چونكه این نتیجه را به دست می دهد كه الگوها ترسیم شده و دستاورد او صحیح هستند و برای توجیه عملكرد سیاهچاله ها كاربرد دارد در حالیكه در آن زمان ابزار مدرن ریاضی وجود نداشت.

وی تفكر ریاضی بسیار پیچیده ای داشت. استادش هاردی در مورد ملاقاتی با او می نویسد كه روزی كه برای عیادت او سوار تاكسی با شمارهٔ ۱۷۲۹ شدم. وقتی او را دیدم گفتم كه این عدد هیچ خاصیت جالبی ندارد. او بلافاصله اظهار داشت: نه، این طور نیست. این عدد كوچكترین عددی است كه می توان به دو راه متفاوت به صورت مجموع دو مكعب كامل نوشت!

رامانوجان انسانی بسیار معتقد و مذهبی بود و اعتقاد داشت آنچه می داند الهام از جانب خداست و می گفت "یك معادله برای من هیچ مفهوم ندارد، مگر آنكه تفكر خدا را بیان كند".

فیلم، «مردی كه بی نهایت را می دانست» محصول سال ۲۰۱۵ به كارگردانی مت براون راوی زندگی وی می باشد.

متاسفانه این نابغه بزرگ ریاضی به بیماری سل مبتلا شد و در روز ۲۶ آوریل ۱۹۲۰ در ۳۲ سالگی از دنیا رفت.




1397/10/01
16:05:35
5.0 / 5
4482
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , تحقیقات , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی