تاثیر هوش مصنوعی بر مایكروسافت و گوگل

تاثیر هوش مصنوعی بر مایكروسافت و گوگل به گزارش نیو وبلاگ هوش مصنوعی از آن دسته مسایلی می باشد كه بسیاری از شركت های بزرگ فناوری سرمایه گذاری زیادی روی آن انجام داده اند، چرا كه هوش مصنوعی را باید موضوع داغ دنیای فناوری و حتی شكل دهنده زندگی آتی بشر دانست. دو بازیگر بزرگ این عرصه مایكروسافت و گوگل می باشند كه هر یك سعی می كنند در این پیكار پیروز شوند و پرچمدار موج بعدی دنیای فناوری شوند.


در هفته ای كه گذشت گوگل و مایكروسافت راهكارها و دستاوردهای جدید خود را در عرصه هوش مصنوعی رونمایی كردند. در این هفته گوگل پروژه People + AI Research را معرفی كرد، این برنامه پروژه جدیدی است كه می‌خواهد پیشرفت های زیادی را در زمینه استفاده از هوش مصنوعی ایجاد كند. برطبق وبلاگ رسمی كه گوگل بدین منظور اختصاص داده، در طی این پروژه قرار است تا محققان زیادی از بخش های مختلف گوگل و دیگر موسسات تحقیقاتی گردهم آمده تا به‌صورت موثری شیوه تعامل مردم با هوش مصنوعی را بازطراحی كنند. بخش عمده تمركز این برنامه به انسان و نحوه تعامل وی با هوش مصنوعی از جمله اپلیكیشن های مورد استفاده در این زمینه، معطوف شده است. گوگل برای نتیجه گیری بهتر در این زمینه اعلام كرده كه ابزارهای بینشی و ادراكی Facets Overview and Facet Drive را به صورت منبع باز درخواهد آورد تا مهندسان هوش مصنوعی بتوانند قلب این سرویس را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و یادگیری ماشینی را از نزدیك مطالعه و بررسی كنند.
 
در همین زمینه این شركت اعلام كرده:
 
ما معتقدیم كه این همكاری و دسترسی مهندسان به منبع سرویس ما اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا كه پرورش اطلاعات یك نكته كلیدی در سیستم های هوش مصنوعی مدرن است، این مسئله البته عموما باعث سردرگمی مهندسان تازه كار است. در حقیقت یكی از نكات تمایز و تفاوت مهندسی یادگیری ماشینی با برنامه نویسی معمولی نیاز به اطلاعات و داده های زیاد علاوه بر كدنویسی و اشكال زدایی است.  با استفاده از سرویس Facets مهندسان قادر خواهند بود ساده تر اشكالات كارهای خود را برطرف ساخته و كاری را كه مشغول انجامش هستند بهتر درك كنند.
 
 
در بخشی از این پروژه به‌نظر می‌رسد گوگل تمركز زیادی بر ساخت موتور یادگیری ماشینی با محوریت انسان یا HCML نشان داده است، این موتور می‌تواند هوش مصنوعی را در شناخت نیازهای واقعی انسان یاری كند. این پروژه مسایل تحقیقاتی نظیر افزایش دمای زمین، پیشرفت های پزشكی یا حتی امور پیش پا افتاده ای نظیر تشخیص تغییر زبان نگارش در كیبورد را نیز تحت پوشش قرار خواهد می‌دهد.
 
مایكروسافت نیز در هفته اخیر آزمایشگاه تحقیقات هوش مصنوعی خود را كه هوشمندانه “Microsoft Research AI” نامگذاری كرده است، معرفی كرد. پروژه تحقیقاتی مایكروسافت مانند گوگل كاربرد هوش مصنوعی در زمینه های مختلف را هدف قرار داده است. مایكروسافت تیمی از دانشمندان را برای كار در آزمایشگاه خود در ردموند استخدام كرده است، تیم دانشمندان استخدامی مایكروسافت بسیار جامع و گسترده می‌باشند چرا كه در این تیم حتی روانشناسان شناختی نیز حضور دارند.
 
اپل و فیسبوك نیز در زمینه هوش مصنوعی اهداف و آرزوهای خاص خود را دنبال می‌كنند، كه البته غول شبكه های اجتماعی دنیا در این زمینه اندكی از شركت كوپرتینویی جلوتر است. البته آنچه كه مسلم است در عرصه هوش مصنوعی مایكروسافت و گوگل در قیاس با دو رقیب دیگر دست بالا را دارند و به مراتب جلوتر هستند. علاوه بر این چهار بازیگر بزرگ دنیای فناوری شركت ها و استارتاپ های كوچكی نیز در تلاش هستند تا راهكارهای خود را در این زمینه معرفی كنند، تا شاید مورد توجه یكی از این چهار شركت بزرگ قرار بگیرند و بدان ملحق شوند.
 
در حال حاضر اتوماسیون موضوع بسیار داغ دنیای فناوری است و برای لمس تاثیرات این پدیده حتما نیاز به بررسی سایت های فناوری نیست.
در حال حاضر اتوماسیون یكی از موضوعات بسیار داغ دنیای فناوری است. برای لمس تاثیر خارق العاده این پدیده حتما نیاز به مطالعه و بررسی سایت های فناوری نیست، برای مثال كافی است تا كرتانا را در دستگاه ویندوزی خود صدا كنید یا اینكه سراغ دستیار دیجیتال گوشی اندرویدی خود بروید. این ها مثال های عینی و ملموسی از نقش اتوماسیون و هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما هستند.
 
تجربه هوش مصنوعی در دنیای امروز صرفا محدود به گوشی های هوشمند، كامپیوترها و بلندگوهای هوشمند نیست، هوش مصنوعی پای خود را صنعت خودروسازی نیز بازكرده است. اگر در ایالات متحده زندگی می‌كنید و از تمكن مالی خوبی برخوردار هستید با خرید یك دستگاه تسلا مدل اكس كاركرد این پدیده را خودرو و رانندگی لمس خواهید كرد.
 
برای شركت هایی نظیر مایكروسافت و گوگل پریدن در قطار هوش مصنوعی همچنین به معنی تلاش در جهت تثبیت موقعیت خود در بازار نیز می‌تواند باشد. گوگل كار خود را به‌عنوان یك موتور جستجو شروع كرد، اما با توجه به اینكه اینترنت از مرز كامپیوترها و گوشی های هوشمند عبور كرده و راه خود را به دیگر وسایل و دستگاه ها باز كرده است و در آینده نزدیك دیگر دستگاه ها را نیز فتح خواهند كرد. بنابراین گوگل مجبور است تا در این آینده نیز جایگاه خود را حفظ كند.
 
شرایط مایكروسافت نیز از چهاتی مانند گوگل است، مایكروسافت كار خود را با كامپیوترهای شخصی شروع كرد، اما با توجه به كمرنگ شدن نقش كامپیوترهای شخصی در زندگی روزمره كاربران این شركت نیز مجبور است تا استفاده های جدیدی برای محصولات خود پیدا و تعریف كند. پروژه AI for Earth مایكروسافت مثال خوبی از این مسئله است، این شركت ابزارها و راه حل های هوش مصنوعی خود را به محققان و سازمان هایی كه در زمینه حل مشكل گرمای زمین اشتغال دارند قرار پیشنهاد می‌كند.
 
تمامی این تلاش ها صرفا برای پیشرفت هوش مصنوعی نیست، حقیقت این است كه بخش زیادی از این تحقیقات برای افزایش فروش است، این شركت ها در پی تعریف كاربردهای سودمند برای فناوری های خود هستند تا مشتریان را به محصولات جدید خود جذب كنند. به عبارت دیگر شركت های دنیای فناوری در حال آماده شدن برای انقلاب بعدی دنیای فناوری هستند، بنابراین هر شركتی كه بتواند زودتر به نتیجه برسد و از طرف دیگر كاربران را بیشتر با محصول خود آشنا سازد پیروز این نبرد خواهد بود. چرا كه در سال های پیش رو هوش مصنوعی نقش به مراتب پررنگ تری در زندگی ما پیدا خواهد كرد و هر شركتی كه مدت بیشتری در این عرصه همراه كاربران بوده احتمالا پیروز میدان خواهد بود.
 
اینكه كدام شركت پیروز این نبرد خواهد بود مشخص نیست، اما آنچه كه مسلم است پیروز این نبرد الزاما شركتی با بهترین موتور هوش مصنوعی نخواهد بود، بلكه هر شركتی كه بتواند بیش از سایرین لزوم استفاده از این فناوری و مزایای آن را برای بشر، در بازار و میان كاربران اثبات كند پیروز این میدان خواهد بود.
 
1396/04/27
23:08:59
5.0 / 5
5117
تگهای خبر: هوش مصنوعی , گوگل , مایكروسافت , كامپیوتر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی