رقیب خورشید شناسایی شد!

رقیب خورشید شناسایی شد! به گزارش نیو وبلاگ از نظر خیلی از افراد درخشان ترین جسم در آسمان، خورشید است اما ستاره شناسان ˮدانشگاه آریزوناˮ در مطالعه اخیرشان موفق به شناسایی درخشان ترین ˮاختروشˮ(quasar) كه تابحال شناخته شده گشته اند.

به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، اختروش مذكور درخشان ترین اختروش شناخته شده است و شدت آن ۶۰۰ تریلیون برابر خورشید است.
اختروَش یا كوِیزار یا كوازار یك هستهٔ فعال به شدت نورانی و دوردست است كه وابسته به یك كهكشان جوان است. آنها در رده یك كلاس از اشیا به نام هسته كهكشانی فعال قرار دارند. اختروش ها پیشتر بعنوان منابع انرژی الكترومغناطیسی شامل امواج رادیویی و نور مرئی با انتقال به سرخ زیاد شناخته می شدند كه به ستاره ها شبیه بودند. با وجود بحث های مختلف بر سر موجودیت این شئ آسمانی همگی دانشمندان به یك توافق علمی رسیدند كه یك اختروش، هاله متراكم شده ماده است كه ابرسیاهچاله یك كهكشان جوان را احاطه كرده است. اختروش ها دارای كاربردهای زیادی هستند مثلا در تعیین سرعت چرخش زمین و تهییج آن كاربرد دارند.
این اختروش "J۰۴۳۹۴۷.۰۸ + ۱۶۳۴۱۵.۷ " نام دارد. تاكنون این عنوان متعلق به یك اختروش درخشان با شدت ۴۲۰ تریلیون برابر خورشید بوده است و این در شرایطی است كه درخشان ترین كهكشانی كه تابحال یافت شده است، شدت آن تنها ۳۵۰ تریلیون برابر خورشید بوده است.

"ژیاهوی فن"(Xiaohui Fan)، پژوهشگر ارشد این مطالعه اظهار داشت: دیگر ما انتظار نداریم اختروشی درخشان تر از این اختروش كشف نماییم.
اختروش مذكور در فاصله ۱۲.۸ میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد. ستاره شناسان با كمك پدیده ای به نام "همگرایی گرانشی"(gravitational lensing) موفق به شناسایی این اختروش شدند.
همگرایی گرانشی هنگامی روی می دهد كه نور یك چشمه درخشان بسیار دور(مانند یك اختروش) در مسیرش تا رصدگر، از كنار جسم پرجرم دیگری(مانند یك خوشهٔ كهكشانی) بگذرد و مسیرش خمیده شود. جسم میانی عدسی گرانشی نامیده می گردد. این پدیده یكی از پیش بینی های نظریهٔ نسبیت عام اینشتین است.
یكی از علل درخشان بودن این اختروش به علت گرد و غبار و گازهای اطراف آن است. پژوهشگران تخمین می زنند كهكشانی كه این اختروش به آن وابسته است هر ساله حدود ۱۰ هزار ستاره تولید می كند.
این اختروش در ابتدا توسط "تلسكوپ ام ام تی"(Multi-Mirror Telescope) شناسایی شد، بعد از آن ستاره شناسان میزان درخشدگی آنرا توسط تلسكوپ "Pan-STARRS۱" و "كاوشگر نقشه بردار فروسرخ میدان وسیع"(WISE) دریافتند و در نهایت هم تلسكوپ هابل آنرا بعنوان یك "اختروش لنزی"(lensed quasar)، تایید نمود.
یافته های این مطالعه در مجله Astrophysical Journal Letters منتشر و هفته گذشته در كنفرانس "جامعه اخترشناسی آمریكا"(American Astronomical Society) عرضه شد.

1397/10/24