یافته های جدید ناسا نشان می دهد

حلقه های زحل خیلی جوانتر از تصور ما هستند

حلقه های زحل خیلی جوانتر از تصور ما هستند نیو وبلاگ: یكی از تحقیقات جدید ناسا در مورد زحل و حلقه های جذابش نشان داده است عمر این حلقه ها بسیار كمتر از چیزی است كه تابحال تصور می شد.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، حلقه های زحل احیانا نه تنها ۱۰۰ میلیون ساله نیستند، بلكه امكان دارد تنها ۱۰ میلیون سال عمر داشته باشند.

یك تیم تحت رهبری "لوسیانو لس" از دانشگاه اسپینزا (Sapienza) در رم با استفاده از داده های جمع آوری شده در آخرین روزهای ماموریت كاسینی ناسا، نتیجه گیری كرده است كه حلقه های معروف سیاره زحل امكان دارد توسط یك دنباله دار بین ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون سال پیش بوجود آمده باشند.

اگر چه این حلقه ها امروزه جزئی جدایی ناپذیر از كیوان به نظر می رسند، اما به نظر می آید كه آنها همراهان نسبتا جدیدی برای این سیاره هستند.

در حالی كه عمر زحل ۴.۵ میلیارد سال است، داده های ناسا نشان داده است كه حلقه های آن امكان دارد هم سن دایناسورها یا حتی پستانداران مدرن باشند.

به گفته آژانس فضایی آمریكا، این نتیجه گیری بر مبنای اندازه گیری های سنجش از طریق دور حاصل از دو ماموریت شیرجه در زحل توسط "وویجر" در سال های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۱ و "كاسینی" به دست آمده است.

با تاكیدی خاص بر آخرین روزهای كاسینی، زمانی كه پیش از سوختن در اتمسفر زحل در سال ۲۰۱۷ توانست ۲۲ بار به زحل شیرجه بزند و اطلاعات گرانبهایی از این سیاره در دسترس قرار دهد، با نظارت بر مسیر شیرجه ها و با استفاده از شبكه فضایی عمیق ناسا و ایستگاه های ردیابی آژانس فضایی اروپا دانشمندان توانستند سرعت فضاپیما را با دقت یك میلیمتر در ثانیه اندازه گیری كنند. این كار به آنها اجازه داد تا گرانش سیاره و به همین ترتیب جرم سیاره و حلقه های آنرا با درجه بالایی از دقت محاسبه كنند و الگوهای بهتری از چگونگی شكل گیری و تكامل حلقه ها ترسیم كنند.

آنچه كه تیم پیدا كرد، این بود كه این حلقه ها جرمی كمتر از آنچه كه در ابتدا تصور می شد، دارند و بیشتر از یخ ساخته شده اند كه هنوز هم بسیار تمیز و درخشان هستند. این نشان دهنده سن كم آنها است، چونكه اگر آنها مسن تر بودند، به علت آلودگی های میان سیاره ای تیره تر شده بودند.

سن جوان این حلقه ها از این نظریه حمایت می كند كه حلقه ها بقایای تشكیل زحل نیستند، بلكه حاصل تجزیه یك دنباله دار عظیم یا یك ماه یخی نزدیك به این سیاره هستند كه بر اثر نیروی كشش زحل نابود شده است.

این تحقیق در مجله Science انتشار یافته است.




1397/10/28
21:33:35
5.0 / 5
4177
تگهای خبر: اطلاعات , تحقیقات , دانشگاه , دانشمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی