دانشمند ایرانی دانشگاه كمبریج:

لاغری به DNA مرتبط می باشد نه به غذا خوردن!

لاغری به DNA مرتبط می باشد نه به غذا خوردن! به گزارش نیو وبلاگ پژوهشگران انگلیسی به سرپرستی ˮصدف فاروقیˮ، دانشمند ایرانی دریافتند كه لاغری بیشتر از این كه به غذا ارتباط داشته باشد، تحت تاثیر DNA است.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، با افزایش تمایل به تناسب اندام در جوامع امروزی، بیشتر افراد دوست دارند اندام لاغری داشته باشند و برای رسیدن به این هدف تلاش می كنند. شاید خیلی از كسانی كه نمی توانند به این هدف برسند، مورد قضاوت قرار بگیرند اما پژوهش جدیدی نشان داده است كه شاید كنترل ما در مورد وزن، بسیار كمتر از حد تصور باشد.
پژوهشگران "دانشگاه كمبریج"(University of Cambridge) در بزرگترین پژوهشی كه تابحال در این رابطه صورت گرفته، گرایش های مربوط به افزایش وزن را مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند كه افراد لاغر نسبت به كسانی كه اضافه وزن دارند، به صورت ژنتیكی بیشتر مستعد لاغر بودن هستند.
پروفسور "صدف فاروقی"(Sadaf Farooqi)، استاد متابولیسم و پزشكی دانشگاه كمبریج و سرپرست این پروژه اظهار داشت: این پژوهش برای اولین بار نشان داده است كه افراد لاغر سالم، حامل مقدار كمتری از ژن های افزایش دهنده وزن هستند؛ در نتیجه لاغری آنها برخلاف باور متداول، به این علت نیست كه از نظر اخلاقی برتر هستند.
این پژوهش ثابت می كند كه افراد دارای اضافه وزن كه برای لاغری تلاش می كنند اما نمی توانند به وزن دلخواه برسند، باید دست از سرزنش كردن خود بردارند. از آنجائیكه سبك زندگی بدون تحرك و تمایل به رژیم های پر كالری، به اضافه وزن در سال های اخیر منجر شده، افراد بسیاری دوست دارند با وجود مصرف غذاهای مورد علاقه خود، لاغر بمانند.
گروه پژوهشی پروفسور فاروقی، DNA مجموعه ای از ۱۴ هزار نفر را با هم مقایسه كردند و دریافتند كه ژن ها می توانند، چگونگی عملكرد و تغییرات صورت گرفته در بدن را مشخص كنند. آنها انواع ژنتیكی متداولی را بررسی كردند كه تصور می شد نقش مهمی در اضافه وزن داشته باشند اما ژن های جدیدی هم یافتند كه با چاقی و لاغری شدید مرتبط هستند.
پژوهشگران برپایه این بررسی توانستند یك رتبه خطر ژنتیكی را ثبت كنند كه نشانگر خوبی برای سطح وزن است و دریافتند رتبه افراد لاغر، به صورت قابل توجهی پایین تر است.
فاروقی افزود: شاید قضاوت و سرزنش افراد به خاطر وزن آنها، كار ساده ای باشد اما علم نشان داده است كه این موضوعات فراتر از حد تصور ما هستند و كنترل ما در مورد وزن مان هم بسیار كم است.
وی اضافه كرد: ما هم اكنون می دانیم كه افراد به علل متفاوتی لاغر می مانند. برخی افراد، به غذا علاقه ندارند اما برخی هر غذایی كه دوست دارند می خورند اما هیچگاه چاق نمی شوند. اگر ما بتوانیم ژن هایی كه از چاق شدن پیشگیری می كنند پیدا نماییم، شاید بتوانیم راهبردهایی برای كاهش وزن عرضه دهیم و به افرادی كه لاغر شدن برای آنها دشوار است كمك نماییم.



1397/11/08
16:52:34
5.0 / 5
4570
تگهای خبر: پروژه , پزشكی , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی