عصر جدیدی از درمان های دقیق؛

تهیه اطلس تمام 37 تریلیون سلول در بدن

تهیه اطلس تمام 37 تریلیون سلول در بدن نیو وبلاگ: بدن انسان شامل بیش از ۳۷ تریلیون سلول است و محققان پیشگام در طرح ˮاطلس سلول انسانیˮ یك طرح بین المللی برای تهیه نقشه سه بعدی سلول ها را عرضه داده اند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از وایرد، یك نقشه از واحدهای بنیادی حیات یك توان خارق العاده را برای درمان بیماری های انسان در اختیار محققان می گذارد كه به قول تیچمن، رئیس ژنتیك سلولی در انستیتو "سانگر" دركمبریج انگلستان، عصر جدیدی از درمان های دقیق را زمینه سازی می كند.
از زمان راه اندازی این طرح در ماه اكتبر 2016، 19 موسسه علمی بین المللی و500 دانشمند به پروژه تهیه این اطلس پیوسته و برای تهیه نقشه تك تك سلولهای بدن همكاری می كنند.
آنها در جستجوی 20 اهداكننده جهانی برای هر نوع بافت هستند و تحقیقات در پنج زمینه اصلی شامل مغز، سیستم ایمنی بدن و سرطان انجام می گردد.
اما ایده اصلی تهیه این اطلس در سال 2009، زمانیكه تیچمن هنگام مطالعه سلول های ایمنی T توانایی یك فناوری جدید موسوم به "ژنومیك تك سلولی" را كشف كرد، به رسمیت شناخته شد.
این امر به محققان اجازه می دهد تا برای نخستین بار تفاوت های ژنتیكی را مورد بررسی قرار دهند.
برای چنین دهه جامعه علمی معتقد بود كه بدن تنها 200 نوع سلول دارد اما تكنیك های جدید بعدا نشان دادند كه بیش از صدها نوع سلول وجود دارد.
به گفته سارا تیچمن یكی از موسسان "مركز ژنومیك تك سلولی" در كمبریج در سال 2012، خیلی از انواع سلول ها و وضعیت های سلولی وجود دارند كه ما درباره آنها اطلاعی نداریم و درست زمانیكه از این تكنولوژی استفاده می نماییم به طور غیرمنتظره ای ظاهر می شوند. مشخص شد كه ما می توانیم روزی به نمونه برداری تمام سلول ها در ارگانیسم پیچیده ای مانند بدن انسان فكر نماییم.
برای انجام این كار تیچمن به كمك نیاز داشت. ازاین رو در اوایل سال 2016 با "آویو رگو"( Aviv Regev)زیست شناس موسسه فناوری ماساچوست(ام آی تی) و موسسه "براد" دانشگاه هاروارد تماس گرفت تا از علاقه او به این كار آگاه شود.
تیچمن به شوخی می گوید: "او شریك جرم من است" و آنها با هم این اطلس را تهیه كردند. گرچه ژنومیك تك سلولی تنها یك واسطه بود اما این پروژه هدف والاتری داشت.
به گفته تیچمن، "این اطلس تنها درباره درك سلول های تكی نیست". این اطلس همینطور به دنبال تهیه نقشه سلولها درون بافت ها است.
تكنیك های نوظهور تصویربرداری می توانند از بافت ها تصاویر دو بعدی عرضه دهند و مشخصات مولكولی آنها را ردیابی كنند كه به قول تیچمن "به محققان اجازه می دهد تا از آنها برای بازسازی ساختارهای سه بعدی استفاده كنند".
با تهیه این پروفایل بافتی دقیق دانشمندان می توانند تعامل میان سلول ها را كاملامشاهده كنند كه هنگامیكه آنها سالم هستند عملكرد آنها چگونه است و زمانیكه سالم نیستند چه تغییراتی در آنها رخ می دهد.
با این سطح از دقت، محققان می توانند نحوه تعامل سلول های خاص سرطانی را مشخص و بطور دقیق آنها را با داروها مورد هدف قرار دهند یا اینكه دلیل عملكرد ناقص تك تك سلول های ایمنی بدن در مقابل بیماری های عفونی را متوجه شوند.
در مرحله بعدی، این اطلس با بودجه موسسه خیریه چان زاكربرگ یك پلت فرم دیجیتال برای ذخیره چندین ترابایت داده كه از آزمایشگاه ها بیرون می آید تولید خواهد نمود.
در نهایت تمام اطلاعات این اطلس برای سرعت بخشیدن به توسعه درمان های جدید "منبع باز" خواهد بود.



1396/10/09
00:16:35
5.0 / 5
5211
تگهای خبر: پروژه , دانشمند , فناوری , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی