ابزار جدیدی برای شكار ماده تاریك بعلاوه تصاویر

ابزار جدیدی برای شكار ماده تاریك بعلاوه تصاویر نیو وبلاگ: سازمان اروپایی پژوهش های هسته ای مشهور به ˮسرنˮ(CERN) در حال توسعه یك سنسور بسیار حساس است كه به جستجوی ذرات در فضاهای در رابطه با ماده تاریك می پردازد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از تك تایمز، سازمان اروپایی پژوهش های هسته ای اعلام نمود در حال توسعه یك ابزار است كه به دنبال ذراتی می گردد است كه در رابطه با "ماده تاریك"(dark matter) است.
"سرن" دارای دستگاهی موسوم به LHC به مدلول برخورد دهنده هادرونی بزرگ است كه قدرتمندترین ماشین تشخیص ذرات جهان است. این دستگاه در یك تونل ۲۷ كیلومتری قرار دارد كه از مرز فرانسه و سوئیس می گذرد.


دانشمندان بر این باورند كه ۶۸ درصد از جهان هستی از انرژی تاریك و ۲۷ درصد آن از ماده تاریك تشكیل شده است و بقیه همه چیزهایی است كه ما آنرا در جهان می بینیم.
پژوهش "سرن" بر ذرات سبك و ضعیف در حال تعامل متمركز است كه بطور بالقوه مربوط به ماده تاریك هستند. این آزمایش موسوم به "FASER" به این كاوشهای حساس برای شناسایی چنین ذراتی صورت خواهد گرفت.


"مایك لامونت" هماهنگ كننده این مطالعه می گوید: این آزمایش جدید به تنوع برنامه های فیزیكی برخورد دهنده هایی مانند LHC كمك می نماید و به ما اجازه می دهد تا به سوالات بدون پاسخ مانده در فیزیك ذرات بپردازیم.
هدف این است كه این به اصطلاح نوترالیون ها (neutolutions) و فوتون های تاریك پیدا شوند. انتظار می رود این آزمایش بین سال های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ آغاز شود.
هم اكنون چهار دستگاه آشكارساز LHC قادر به تشخیص نور و ذرات سبك و ضعیف نیستند اما فیزیكدانان با FASER قادر خواهند بود تا این ذرات را پیش از تبدیل شدن به حالت های شناخته شده تر مانند الكترون ها و پوزیترون ها مطالعه كنند.


سرن می گوید كه FASER از قطعات آشكارساز یدكی و كمكی استفاده خواهدنمود تا سرعت پردازش فرآیند ساخت را افزایش دهد و هزینه ها را كم كند.
این آشكارساز ۵ متر طول دارد در حالیكه سیلندر اصلی آن دارای شعاع ۱۰ سانتیمتر است. FASER در كنار انژكتور خود موسوم به "Super Proton Synchrotron" ساخته خواهد شد.
ماده تاریك از اوایل دهه ۱۹۳۰ میلادی مورد مطالعه است اما دانشمندان هنوز به دنبال تعیین تركیب آن است.


محققان می گویند: ما فقط می دانیم كه اگر ماده تاریك یك ذره باشد، باید جرم داشته باشد برای اینكه با نیروی جاذبه با مواد دیگر ارتباط برقرار می كند.
محققان با مطالعه برهم كنش های ماده تاریك با دیگر ذرات ماده در فضا قادر به تولید اطلاعات جدید خواهند بود. شبیه سازی ها در محیط آزمایشگاهی كنترل شده برای درك بهتر از ماده تاریك صورت خواهد گرفت.



1397/12/17
01:04:12
5.0 / 5
4388
تگهای خبر: اطلاعات , پژوهش , جهان , دانشمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی