سرمایه گذاری سنگین عربستان و امارات روی آینده خورشیدی

سرمایه گذاری سنگین عربستان و امارات روی آینده خورشیدی نیو وبلاگ: كشورهای عربستان و امارات با سرمایه گذاری عظیم روی توسعه فناوری های جدید تولید انرژی خورشیدی در حال آماده شدن برای دوران پسا سوخت فسیلی هستند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از عرب نیوز، عربستان سعودی و امارات در حال ساخت سیستم های قدرتمند و پیشرفته انرژی خورشیدی هستند و امیدوار هستند كه این حركت گام بزرگی در حركت دو كشور به سمت بهره برداری از منابع مختلف و غیرفسیلی انرژی در دهه آینده باشد.
بر طبق گزارش جدید عرب نیوز، عربستان سعودی در حال سرمایه گذاری سنگین در یك طرح جدید انرژی خورشیدی است كه امیدوار است در دهه های آینده به این كشور در رهایی از وابستگی بیش از اندازه به نفت كمك نماید.
هسته اصلی این برنامه بر انرژی خورشیدی متمركز(CSP) است كه یك تكنولوژی انرژی خورشیدی است كه طی چند سال قبل توانسته است خیلی از توانایی های خودرا نشان دهد. در حالیكه سیستم های فتوولتائیك(PV) بیشتر شناخته شده اند.
تفاوت كلیدی آنها این است كه CSP در مقایسه با PV به جای استفاده از فوتون های نور خورشید و تبدیل آنها به جریان مستقیم برق، از گرمای تولید شده حاصل از تابش نور خورشید برای تبدیل آب به بخار كه برای چرخاندن توربین و تولید برق استفاده می شود، استفاده می نماید.
در یك سیستم CSP، نور خورشید از مجموعه ای از آینه های زاویه دار بازتاب می شود تا نور خورشید را به یك گیرنده در بالای برج بازتاب دهد. در داخل گیرنده، یك مدار از لوله آب كشیده شده است و به بخار تبدیل می شود. سپس این بخار به منظور چرخاندن یك توربین استفاده می شود و باردیگر به آب تبدیل می شود تا این پروسه باردیگر از نو شروع و تكرار شود.
"عبدالحمید المحیدب" رئیس مدیریت دارایی عربستان سعودی اظهار داشت: این تكنولوژی كاملاً متفاوت از PV است، برای اینكه شما باید یك تبدیل حرارتی و استفاده از توربین های بخار را دارید، فرآیندی كه گران تر از PV است.
وی ادامه داد: مزیت اصلی این روش قدرت ذخیره سازی آن است، برای اینكه شما می توانید گرما را ذخیره كنید، در حالیكه در صفحات خورشیدی نمی توان این كار را كرد و استفاده از باتری های لیتیومی باز گران است. اما برای نخستین بار قیمت فناوری جدید CSP تك رقمی شده است و به ازای هر كیلووات ساعت به ۷.۳ سنت می رسد.
ضمن این كه پروژه CSP در همسایگی عربستان و در شهر دوبی باز در حال ساخت است كه دارای یك برج خورشیدی ۲۶۰ متری است و انتظار می رود كه به ۳۲۰ هزار نفر به صورت ۲۴ ساعته برق رسانی كند و سالانه مانع از انتشار ۱.۶ میلیون تن كربن شود.
سپس اتمام این پروژه انتظار می رود میزان انتشار كربن سالانه تا بیشتر از ۶.۵ میلیون تن كم شود.
"سعید الطائر" مدیر عامل و رئیس شركت برق و آب دوبی اظهار داشت: این پارك خورشیدی تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۵۰۰۰ مگاوات برق تولید خواهدنمود. این پروژه در منطقه ای به وسعت ۴۴ كیلومتر مربع راه اندازی می شود و به چندین ركورد جهانی همچون كمترین هزینه برق CSP، بلندترین برج خورشیدی در جهان و بزرگترین ظرفیت ذخیره سازی حرارتی كه امكان دسترسی به انرژی تمام وقت را فراهم می آورد دست خواهد یافت.



1398/01/20
15:09:10
5.0 / 5
4342
تگهای خبر: باتری , پروژه , تكنولوژی , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی