انسان ها می توانند با زبان خود بو بكشند

انسان ها می توانند با زبان خود بو بكشند نیو وبلاگ: یك مطالعه جدید از محققان مركز مونل(Monell) در فیلادلفیا نشان داد كه انسان می تواند بوها را با استفاده از زبان خود و به سبب دارا بودن گیرنده های خاص تشخیص دهد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از تك تایمز، از هلو گرفته تا خیارشور، انسان از خوردن آنها به سبب وجود گیرنده های خاص روی زبان كه طعم غذا را تشخیص می دهند لذت می برد.
حالا یك مطالعه جدید نشان داده است كه زبان نه تنها طعم مواد غذایی را درمی یابد، بلكه می تواند بوی آنها را باز درك كند.
گروهی از محققان مركز شیمی مونل در فیلادلفیا موش های اصلاح شده ژنتیكی را برای تعیین محل استقرار گیرنده های بویایی روی زبان مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند كه این گیرنده ها بر روی سلول های تشخیص طعم ظاهر می شوند.
سپس تیم تحقیقاتی به سلول های تشخیص طعم روی زبان انسان رجوع كرد و دریافت كه این سلول ها شامل پروتئین هایی هستند كه در سلول های بویایی نقش حیاتی دارند.
در واقع سلول های تشخیص طعم در انسان به رایحه های رایج مانند بوی گل میخك موجود در یك ماده به نام یوجنول(Eugenol) واكنش می دهند، حتی اگر غلظت این مواد كمتر از میزان لازم برای ایجاد یك واكنش طعمی باشد.
شواهدی وجود دارد كه نشان داده است كه سلول های تشخیص طعم حاوی هر دو گیرنده طعم و بو هستند كه با مولكول های مشابه ارتباط برقرار می كنند كه نهایتاً نشان داده است كه سیگنال های گیرنده های طعم و بو با یكدیگر در ارتباط هستند.
یافته های این مطالعه این ایده را مطرح می كند كه مغز طعم غذا و بوی آنرا جداگانه در دهان و بینی تشخیص می دهد.
این مطالعه نشان داده است كه مولكول های بو امكان دارد واكنشی در دهان ایجاد كنند. با این وجود محققان تاكید كردند كه نتایج این مطالعه چیزی از اهمیت یا نقش بینی در احساس بوها كم نمی كند.
دكتر "مهمت هاكان ازدنر" پژوهشگر ارشد این مطالعه اظهار داشت: من نمی گویم كه اگر شما دهان خودرا باز كنید می توانید بو بكشید.
وی توضیح داد كه این یافته ها امكان استفاده از بو را برای تشویق مردم به خوردن غذای سالم تر فراهم می آورد.
بعنوان مثال غلظت كمی از بو می تواند به غذایی اضافه شود تا مردم فكر كنند كه شیرین تر از حد واقعی خود است. این كار در واقع می تواند نیاز و استفاده از شكر را كم كند و به كاهش چاقی كمك نماید.
پروفسور "چارلز اسپنس" از دانشگاه آكسفورد كه در این مطالعه شركت نداشته است از یافته های این مطالعه استقبال كرد. هر چند كه می گوید برای بحث در مورد كمك این یافته ها به مبارزه با چاقی هنوز خیلی زود است.
وی اظهار داشت كه این مطالعه می تواند بعضی از پدیده های ناشناخته در مورد احساس طعم را روشن كند.
محققان می گویند مردم می توانند حتی اگر بینی شان را بگیرند غذاها را با زبانشان تمیز دهند و گیرنده های بویایی به بینی محدود نمی شوند.
پروفسور "فرنسلی" از دانشگاه كبك(Quebec) می گوید گیرنده های بویایی را می توان در خیلی از بافت های دیگر همچون سلول های اسپرم یافت كه بنظر می رسد در هدایت سلول های اسپرم به سمت تخمك نقش داشته باشد.
یافته های این مطالعه در نشریه Chemical Senses انتشار یافته است.



1398/02/06
17:12:32
5.0 / 5
4122
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , تحقیقات , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی