برنامه آژانس های فضایی برای دفاع از زمین برابر شهاب سنگ ها چیست؟

برنامه آژانس های فضایی برای دفاع از زمین برابر شهاب سنگ ها چیست؟ نیو وبلاگ: چاله های به وجود آمده روی سطح زمین بر اثر برخورد شهاب سنگ ها و سیارك ها چیزهایی هستند كه به بشر یادآور می شوند تا خودرا برای چنین اتفاق خطرناكی با پتانسیل تخریب و حتی نابودی نوع بشر آماده كند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، ناسا و شركای بین المللی آن به فكر روز مبادا هستند. در همین راستا در كنفرانس دفاع سیاره ای 2019 (PDC) كه هفته آینده برگزار می گردد یك سناریوی تمرینی در مورد یك سیارك با قطر ۱۰۰ تا ۳۰۰ متری با احتمال برخورد یك درصدی به زمین در روز ۲۹ آوریل ۲۰۲۷ بررسی خواهد شد.
هدف این تمرین شناسایی و توسعه راه های مناسب برای واكنش در چنین شرایط بحرانی و اضطراری است.
دنیای ما پر است از انواع بلایای طبیعی كه هر ساله موجب تلفات دردناك و از بین رفتن اموال مردم می شود. در ۱۰۰ سال قبل دولت ها و آژانس های خصوصی در واكنش به بعضی از این بلایا مانند عملیات نجات جهانی، سیستم های تشخیص و آگهی و تدابیر امنیتی پییشرفت كرده اند.
با این وجود این پیشرفت باید شامل سایر تهدیدات طبیعی مانند برخورد شهاب سنگ كه احتمال كمی دارند اما در عین حال می توانند بسیار خطرناك باشند شود و نباید آنها را نادیده گرفت.
احتمال برخورد سیارك ها یا شهاب سنگ ها به زمین خیلی كم است، چونكه بطور میانگین هر صد سال یك شهاب سنگ كوچك به زمین برخورد می كند و حتی غالباً در مناطق خالی از سكنه سقوط می كند اما نباید فراموش كرد كه یكی از همین برخوردها بود كه سبب انقراض دایناسورها شد.
یك نگرانی در مورد این مساله این است كه هیچ تجربه مستقیمی از آنها برای مقابله و واكنش مناسب وجود ندارد. به همین دلیل دفتر هماهنگی دفاعی ناسا(PDCO)، بخش آمادگی فضایی آژانس فضایی اروپا(NEO)، شبكه بین المللی آگهی سیاركی(IAWN)، آژانس فدرال مدیریت بحران آمریكا(FEMA) و دیگران به دنبال انجام مانور و تمرینات دوره ای در واكنش به چنین فاجعه ای هستند.


كنفرانس دفاع سیاره ای ۲۰۱۹ یك سناریوی ساختگی نوشته شده توسط مركز آزمایشگاه پیشران جت ناسا را بررسی خواهدنمود. این سناریو شامل برخورد یك سیارك واقعی نیست، اما فرض می كند كه در تاریخ ۲۶ مارس ۲۰۱۹ یك سیارك فرضی به نام "2109 PDC" با بزرگی ۲۱.۱ و قطر ۳۰۰ متر شناسایی شود.
این شیء بعنوان یك سیارك بالقوه خطرناك طبقه بندی می شود و آژانس فضایی اروپا و سیستم های نظارتی ناسا مشخص می كنند به احتمال یك پنجاه هزارم احتمال برخورد به زمین طی هشت سال و یك ماه آینده را دارد و روز ۲۹ آوریل سال ۲۰۲۷ نخستین روزی خواهد شد كه احتمال برخورد آن با زمین به یك صدم می رسد.
احتمال یك صدمی برخورد، درصد آستانه اقدام است كه توسط جامعه بین المللی تعیین شده است.
هدف از این تمرین در نظر گرفتن و اندیشیدن به راه های عملی و كاربردی برای واكنش مناسب طی پنج روز و بهبود ارتباطات بین آژانس های مختلف فضایی بعنوان قسمتی از استراتژی آمادگی در مقابل اشیای نزدیك زمین و برنامه عملیاتی است كه در سال ۲۰۱۸ منتشر گردید. شركت كنندگان در این كنفرانس چگونگی واكنش ناظران، مقامات آژانس های فضایی، مدیران بحران، تصمیم گیران و شهروندان در مقابل تغییر پیش بینی ها و اطلاعات جدید را بررسی می كنند.



تابحال شش تمرین مشابه انجام شده است كه آژانس فدرال مدیریت بحران آمریكا(FEMA) می گوید آژانس های فضایی كمتر به شناخت اثرات برخورد سیارك علاقه مند بوده اند تا زمان، مكان، نحوه برخورد و میزان لطمه آن.
این بدان مدلول است كه ناسا و محققان آن تاكید بیشتری بر راه هایی برای پیش بینی دقیق تر سیارك ها، حركات مداری و خاصیت های آنها دارند.
"لیندلی جانسون" افسر دفاع سیاره ای ناسا می گوید: ناسا و FEMA با تداوم و گسترش همكاری سازمان های دولتی آمریكا و شركای بین المللی این كشور همچنان به انجام مانورها و تمرینات ادامه خواهد داد. این مانورهای آنها یك راه عالی برای ما هستند تا یاد بگیریم كه چگونه با هم كار نماییم و نیازهای یكدیگر و اهداف تعیین شده در برنامه آمادگی را برآورده نماییم.




منبع:

1398/02/10
14:01:49
5.0 / 5
4503
تگهای خبر: اطلاعات , جهان , سازمان , سیاره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی