یك سیاه چاله، ستاره نوترونی را بلعید

یك سیاه چاله، ستاره نوترونی را بلعید نیو وبلاگ: برای اولین بار دانشمندان موفق به رصد یك سیاه چاله كه در حال بلعیدن یك ستاره نوترونی بود، شدند.

به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از تك تایمز، دانشمندان برای اولین بار ادغام یك سیاهچاله و ستاره نوترونی را مشاهده نمودند.
این كشف بزودی می تواند به سوالات دانشمندان درباره درك یك جهان نامرئی و زندگی سپس مرگ ستارگان پاسخ دهد.
دانشمندان رصدخانه "رصدخانه موج گرانشی با تداخل سنج لیزری" و "رصدخانه ویرگو" با همكاری یكدیگر موفق به رصد ادغام سیاهچاله ها و ادغام ستاره های نوترونی شدند.

"پروژه لیگو- ویرگو"
"رصدخانه موج گرانشی با تداخل سنج لیزری"(LIGO یا Laser Interferometer Gravitational-wave Observatory) در هانفورد، واشنگتن و "رصدخانه ویرگو "(Virgo Observatory) در ایتالیا، روز ۱ آوریل بررسی های خودرا آغاز كردند.
سپس آن، رصدخانه ها با داده ها و اكتشافات جدید، دانشمندان را شگفت زده كردند به شكلی كه مجموعاً پنج رویداد موج گرانشی در یك ماه رصد شد.
اما آخرین رویدادی كه دانشمندان را شوكه كرد، روز ۲۶ آوریل رخ داد. آنها در این روز موفق به رصد یك سیاهچاله كه در حال بلعیدن یك ستاره نوتورنی بود، شدند. این سیاه چاله حدود ۱.۲ میلیارد سال نوری از زمین دور است.
"ستاره نوترونی"(neutron star) هسته فروپاشی شده یك ستاره بزرگ است كه قبل از فروپاشی جرم آن در مجموع بین ۱۰ تا ۲۹ جرم خورشیدی بوده است. ستاره های نوترونی كوچك ترین و متراكم ترین ستارگانی هستند كه تابحال شناخته شده اند.
این رویداد كه بطور پیش فرض" S۱۹۰۴۲۶c " نامگذاری شده است، چیزی شبیه مشاهدات قبلی همكاری دانشمندان نیست.
بر طبق داده های "رصدخانه لیگو"، هنگامی كه دو سیاهچاله در حال برخورد با یكدیگر هستند، موجب پیچیش فضا-زمان می شود و امواج گرانشی تولید می كنند. هنگامی كه دو ستاره نوترونی در حال برخورد هستند، آنها نه تنها امواج گرانشی، بلكه نور را منتشر می كنند. همه رویدادها با مشاهدات پیگیری در هفته ها و ماه های آینده مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.

آشكارسازهای موج گرانشی چگونه عمل می كنند؟
آشكارسازهای موج گرانشی مجموعه ای از لوله هایی هستند كه می توانند "كژی های كوچك"(minuscule distortions) فضا-زمان را شناسایی كنند.
دانشمندان اینگونه رویدادها را در طول موج های مختلف مانند طول موج نوری، اشعه ایكس، اشعه فرا بنفش و رادیویی مشاهده می كنند. هم سیاه چاله ها و هم ستاره های نوترونی هر دو از ستارگان در حال مرگ به وجود می آیند. هنگامی كه یك ستاره می میرد یا منفجر می شود، تمام انرژی خودرا استفاده می نماید و سپس سقوط گرانشی شدید را تجربه می كند.
اگر یك ستاره در حال مرگ ماده، جرمی برابر جرم خورشید داشته باشد، كوتوله سفید تشكیل می شود. وقتی جرم ستاره كمتر از سه برابر خورشید باشد، ستاره نوترونی تشكیل می شود اما اگر جرم ستاره در حال مرگ حداقل سه برابر بیشتر از جرم خورشید باشد، یك سیاهچاله تشكیل می شود.

1398/02/17