علت فراموشی خواب ها مشخص شد

علت فراموشی خواب ها مشخص شد به گزارش نیو وبلاگ برخی از خواب ها بعد از بیدار شدن كاملاً در خاطرمان باقی می ماند و برخی دیگر از ذهنمان فراموش می شود كه دانشمندان علت آنرا دریافته اند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از تك تایمز، محققان آمریكایی تحقیقات متعددی راجع به خواب انجام داده اند تا علت این را كه چرا برخی از خواب های ما از یادمان می رود و برخی دیگر در ذهن می ماند را بررسی نمایند.
اصولاً فرایند خواب دیدن در مرحله ای از خواب به نام "خواب همراه با حركات سریع چشم"( REM) اتفاق می افتد.
در این مرحله بدن در حالت خواب عمیق به سر می برد ولی واكنش مغز در حالت بیداری است.
"سوسانا مارتینز" محقق دانشگاه ایالتی "نیویورك" اظهار كرد، همه ما هر شب خواب می بینیم ولی افرادی كه خواب خویش را به یاد می آورند، بیشتر امكان دارد طی حالت "خواب همراه با حركات سریع چشم" بیدار شوند.
ما در این مرحله از خواب، داستان یك اتفاق را خواب می بینیم.
اگر در وسط شب خواب ببینیم و سپس بدون اینكه بیدار شویم مراحل دیگر خواب را تجربه نماییم، این خواب ها از دسترسی ذهن ما خارج می شوند.
عامل دیگر، محتوای خواب است."دیردری بارت" استادیار دانشكده پزشكی دانشگاه "هاروارد" در یك مطالعه دیگر گفته بود كه زمانی كه محتویات خواب های ما بی اساس و مفهوم باشد، به سختی بعد از بیدار شدن به یاد می آیند.
این در شرایطی است كه خواب هایی كه ساختاری واضح و مشخص دارند، با احتمال بیشتری در ذهن حفظ می شوند.
بارت همینطور افزود، زمانی كه از خواب بیدار می شویم، مغز تنها بعضی از ساختارها را فعال می كند.
یكی از مطالعاتی كه در سال ۲۰۱۱ در این زمینه انجام شد نشان داد كه بخشی از مغز به نام "هیپوكمپوس" كه برای انتقال اطلاعات از حافظه كوتاه مدت به دراز مدت ضروری می باشد، از آخرین بخش هایی از مغز است كه به خواب می رود. همینطور دیر هم از خواب بیدار می شود.
"توماس آندریلون" محقق عصب شناسی دانشگاه "مانش" در پژوهشی دیگر اظهار كرد، زمانی كه ما با یك خواب در حافظه كوتاه مدتمان بیدار می شویم، تا وقتی كه "هیپوكمپوس" از خواب بیدار نشده باشد، مغز قادر نیست كه آن خواب را به ذهن بسپارد.
"رابرت استیكگلد" یك پژوهشگر خواب از دانشكده پزشكی دانشگاه هاروارد در این رابطه توضیح داده كه روزمرگی صبحگاهی سبب می شود كه خواب های ما كم كم از ذهنمان ناپدید شوند.
وی افزود، اگر كسی می خواهد كه بعد از بیدار شدن محتوای خواب خویش را به خاطر داشته باشد، باید كمی بعد از بیدار شدن همچنان در رخت خواب خود دراز بكشد و چشمان خویش را برای مدتی كوتاه باز نكند.



1398/02/29
15:31:47
5.0 / 5
4057
تگهای خبر: اطلاعات , پزشكی , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی