سلیمی نمین:

هم سویی و هماهنگی كامل مجلس با دولت یك تهدید است

هم سویی و هماهنگی كامل مجلس با دولت یك تهدید است نیو وبلاگ: یك فعال سیاسی اصولگرا اظهار داشت: نمایندگانی را باید راهی پارلمان نماییم كه اگر هم مخالفتی با دولت می كنند نه از برای گرفتن امتیازات مادی بلكه برای صیانت از حقوق و منافع مردم باشد.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از خبر آنلاین، برگزاری همزمان انتخابات مختلف در كشور بااینكه قبل از این نیز تجربه شده و نتایج ثمربخشی داشته اما هنوز در یك مورد یعنی تجمیع دو انتخابات ریاست جمهوری و مجلس محل بحث و اختلاف نظر است.
گفته می شود به دنبال اشكال تراشی های پارلمانی، تبدیل شدن مجلس به محل پرسش و پاسخ های وقت گیر و بی ثمر نمایندگان از وزرا این روزها لزوم برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری و مجلس بیشتر از هر زمان دیگری احساس می شود، شرایطی كه موافقان آن می گویند در صورت تحقق، دولت ها به حمایت پارلمانی حداكثری دست یافته و در چنین شرایطی است كه با خلق فرصت ها بجای فرصت سوزی، تصمیم سازی ها در راه قابل قبول تری اتخاذ و اجرا می گردد.

ادعایی كه البته عباس سلیمی نمین فعال سیاسی اصولگرا آنرا چندان قابل پذیرش ندانسته و بر این باور است كه اتفاقا همسو نبودن دولت و مجلس ثمرات بیشتری خواهد داشت البته به این شرط كه نمایندگانی صالح و قوی صاحب كرسی های پارلمان شوند.
وی درباره ایده برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری و مجلس با یادآوری پیشینه تجمیع انتخابات در كشور به خبرآنلاین اظهار داشت: چند سال پیش تجمیع بعضی از انتخابات در كشور صورت گرفت و هیچ مخالفتی هم از جانب شورای نگهبان در این زمینه وجود نداشت اما ایده ای كه امروز با آن روبرو می باشیم تجمیع دو انتخابات ریاست جمهوری و مجلس است با این استدلال كه زمانیكه مردم به یك جریان سیاسی برای تعیین بالاترین مقام اجرایی رای می دهند به همان جریان هم در مجلس رای بدهند تا هماهنگی بین دو قوه مجریه و مقننه پررنگ تر شود.
وی با اشاره به اینكه در مقطعی سوژه برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری و مجلس عنوان شد، افزود: در آن زمان اگر می خواستند انتخابات دولت و مجلس را همزمان برگزار كنند نیاز بود كه عمر مجلس را كم یا زیاد می كردند كه مغایر با قانون اساسی بود بدین سبب به نتیجه نرسید.
این فعالی سیاسی اصولگرا با تاكید بر اینكه برگزاری همزمان انتخابات مجلس و ریاست جمهوری لزوما به همسویی دو قوه منجر نخواهد شد، اشاره كرد: نه تنها موافق این ایده نیستم كه مجلس حتما باید تابع قوه مجریه یا كاملا هماهنگ با آن باشد بلكه آنرا به صورتی تهدید می دانم، واقعیت این است كه قوه مجریه بدون این شیوه هم توانمندی ها و ابزارهای مختلفی دارد كه بر اراده و عملكرد مجلس تاثیر گذاشته و نمایندگان را با خود همراه كند.
سلیمی نمین اضافه كرد: بدین سبب پیگیری چنین طرحی با این بهانه كه این همزمانی موجب خواهد شد كه مجلس تابع قوه مجریه بوده و به سبب هماهنگی دولت قادر خواهد بود به سهولت اراده خودرا دنبال كند به نفع جامعه نیست، به عكس حتی معتقدم برای تقویت نظارت اگر قوه مجریه دست یك جریان و قوه مقننه نیز دست جریان سیاسی دیگری باشد منافع ملت به شكل بهتری تامین خواهد شد منتهی منوط به اینكه انتخاب نمایندگان انتخاب اصلح باشد یعنی شخصیت های صالحی توسط احزاب و گروه ها برای نامزدی نمایندگی مجلس معرفی و در نهایت به پارلمان راه پیدا كنند.
این فعال سیاسی اصولگرا اشاره كرد: در چنین شرایطی حتی اگر نمایندگان با دولت مخالفتی هم داشته باشند نه از برای گرفتن امتیازات مادی بلكه برای صیانت از حقوق و منافع مردم خواهد بود، به عبارتی باید نمایندگانی صالح و قوی به لحاظ كارشناسی به مجلس گسیل بداریم كه نظارتی قوی بر قوه مجریه اعمال كنند، بطور قطع این مساله نه تنها منفی نبوده بلكه بسیار مثبت است؛ با این توضیحات ایده برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری و مجس به بهانه هماهنگی بیشتر را قابل دفاع نمی دانم. ضمن اینكه تاكید می كنم برای اجرای ایده همزمانی نیازمند كاهش یا افزایش طول عمر یك دوره از مجلس یا دولت هستیم كه مشكل قانون اساسی دارد.
27219

1398/03/17
15:04:13
5.0 / 5
4450
تگهای خبر: آنلاین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی