پژوهشگران دانشگاه ملبورن بررسی كردند

نقش میكروبیوم سالم در مبارزه با سرطان

نقش میكروبیوم سالم در مبارزه با سرطان به گزارش نیو وبلاگ پژوهشگران ˮدانشگاه ملبورنˮ استرالیا در مطالعه اخیر دریافته اند كه چگونه ریزاندامگان همزیست یا میكروبیوم های سالم می توانند فعالیت ˮسلول های ایمنی كشندهˮ(killer immune cells) كه برای مبارزه با سرطان حیاتی هستند را بالا برند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، پژوهشگران استرالیایی اخیراً به این نتیجه رسیده اند كه میكروبیوم های سالم می توانند فعالیت سلول های ایمنی محافظ بدن را بالا برند كه این مورد سبب افزایش انرژی آنها برای مبارزه با سرطان می شود.
ریزاندامگان همزیست یا ریزسازوارگان همزیست(Microbiome یا Microbiota ) به معنای كلی و فراگیر زیست بوم ریزاندامگان، همهٔ ژنها و تودهٔ یاخته ای ریزاندامگان با در نظر نگرفتن سرده و گونه ی آنها، مستقر در یك بخش ویژه را گویند. ریزاندامگان همزیست، رابطهٔ همزیستی با جانور میزبان دارند. این به این مفهوم است كه این ریزاندامگان هم می توانند همسفره باشند، هم بیماری زا. مثلاً به تمامی باكتری ها، قارچ ها و دیگر انواع میكروب هایی كه به طور بومی در پوست انسان زندگی می كنند، میكروبیوم پوست می گویند. بزرگترین میكروبیوم بدن انسان، میكروبیوم دستگاه گوارش تحتانی و به طور خاص روده بزرگ می باشد.
تابحال دانشمندان طی مطالعات بسیاری رابطه میان میكروبیوم و افسردگی در رابطه با چاقی، اختلال استرسی بعد از صدمه روانی، آلزایمر، دیابت و اوتیسم را پیدا كرده اند اما طی این مطالعه قصد پژوهشگران درك ارتباط میكروبیوم و سیستم ایمنی بدن بود.
پژوهشگران طی این مطالعه بر روی رابطه میان میكروبیوم و "لنفوسیت تی خاطره"(Memory T cell) تمركز كرده بودند. لنفوسیت تی از انواع سلول های سیستم ایمنی بدن است. لنفوسیت تی خاطره(Memory T cell) یكی از انواع لنفوسیت تی و نوعی گلبول سفید است كه در دستگاه ایمنی بدن نقش دارد. این لنفوسیت نقش مهمی در كنترل و هدایت دستگاه ایمنی بخصوص در ایمنی سلولی و واكسیناسیون ایفا می كند.
پروفسور "سامی بدوی"(Sammy Bedoui) اظهار داشت: ما در حال تلاشیم تا دریابیم چگونه میكروب هایی كه در بدن ما زندگی می كنند بر روی ما تأثیر می گذارند كه بدن مجبور به ساخت سلول های لنفوسیت تی خاطره می شود.
ما طی این مطالعه چند موش را مورد بررسی و آزمایش قرار دادیم و آنها را با موش هایی كه فاقد میكروبیوم بودند، مقایسه كردیم. ما دریافتیم كه در غیاب میكروبیوم، لنفوسیت های تی كشنده مانند لنفوسیت های تی خاطره زنده نماندند. در اینجا ما دریافتیم كه تولید بیشتر متابولیت های خاص توسط میكربیوم ها سبب افزایش توانایی لنفوسیت های تی كشنده برای زنده ماندن و ایجاد سلول های تی خاطره می شود.
بدوی در آخر اضافه كرد: ما طی این مطالعه دریافتیم كه ریزاندامگان همزیست یا میكروبیوم های سالم تأثیر قابل ملاحظه ای در فعالیت "سلول های ایمنی كشنده" دارند و افزایش فعالیت آنها می تواند برای درمان سرطان بسیار حیاتی باشد.
یافته های این مطالعه در مجله "Immunity" منتشر گردید.



1398/04/13
18:11:28
5.0 / 5
4392
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , دانشگاه , دانشمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی