این پوشش ماوراءبنفش باكتری ها و حتی ابرویروس ها را از بین می برد

این پوشش ماوراءبنفش باكتری ها و حتی ابرویروس ها را از بین می برد به گزارش نیو وبلاگ پژوهشگران آمریكایی، نوعی پوشش مبتنی بر نور ماوراءبنفش ابداع نموده اند كه می تواند باكتری سطوح را از بین ببرد و آنها را ضدعفونی كند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از فوربس، پژوهشگران "دانشگاه پردو"(Purdue University)، فناوری جدیدی ابداع نموده اند كه می تواند سطوح را با استفاده از یك پوشش مافوق باریك كه از دیودهای منتشركننده نور ماوراءبنفش ساخته شده، در كمتر از پنج دقیقه ضدعفونی كند.
این پوشش كه ضخامت آن كمتر از میكرومتر است، می تواند كف اتاق، دیوارها، دستگیره های در و دستشویی را بپوشاند. این پوشش با استفاده از یك میدان الكتریكی كار میكند كه آنرا روشن می كند و باكتری های مضر را از بین می برد.
شاید بتوان این روش را جایگزین نورهای ماوراءبنفش و مواد شیمیایی كرد كه در بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرند و امكان پنهان شدن در سایه و مقاومت در مقابل درمان را برای باكتری ها فراهم می كنند.
این پوشش جدید، سایه ندارد، انعطاف پذیر است و با استفاده از آن، نیازی نیست كه نگران مقاومت ضد میكروبی باشید چونكه طی مراحل ضدعفونی، هر نوع DNA كه به مقاومت باكتری ها كمك می نماید، از بین می رود.
شاید این فناوری بتواند به صرفه جویی میلیاردها دلار هزینه در بیمارستان ها منجر شود و در اتاق های بیمارستان، رستوران ها، وسایل حمل و نقل عمومی و دستشویی ها مورد استفاده قرار گیرد.


"تیلمان كوبیس"(Tillmann Kubis)، استادیار برق و علوم كامپیوتر دانشگاه پردو و سرپرست این پژوهش اظهار داشت: این فناوری هنوز به بازار عرضه نشده و ما می خواهیم نحوه كاربرد آنرا بررسی نماییم. ما امیدواریم كه بتوان استفاده عمومی از این تكنولوژی را امكان پذیر كرد اما به كار بردن آن، نیازمند مراقبت هایی است چونكه نور ماوراءبنفش می تواند برای پوست و چشم ها مضر باشد. جهت استفاده از این پوشش، ابتدا باید سطوح كاملاً از غبار و آلودگی پاك شوند؛ در غیر این صورت نور را قبل از رسیدن به میكروب ها جذب خواهند كرد. ما می خواهیم این فناوری را در محیط های تجاری و سازمان ها به كار ببریم.
وی ادامه داد: كسانی كه لامپ های مجهز به نور ماوراءبنفش را به كار می برند، طوری از آنها استفاده می نمایند كه امكان چرخش آنها در نقاط گوناگون فراهم باشد و تنظیمات آنها را تقریباً روی ۳۰ دقیقه قرار می دهند. این افراد مجبور هستند هر بار بعد از روشن كردن لامپ ها، اتاق را ترك كنند. فناوری ما به جای اقدام برای چرخش لامپ ها و از بین بردن سایه آنها، طوری عمل می كند كه سایه ای وجود نداشته باشد؛ ازاین رو كسانی كه این فناوری را به كار می برند، تنها كافیست بعد از زدن كلید مربوط، اتاق را ترك كنند تا سطوح ضدعفونی شوند. این روش، كارایی بسیاری در زمینه ذخیره انرژی دارد و نیروی مورد نیاز آن، از نیروی مورد نیاز لامپ های ماوراءبنفش كمتر است. كسانی كه از این تكنولوژی استفاده می نمایند، تنها كافیست حافظه خویش را با آن حفظ كنند تا تحت تأثیر اشعه قرار نگیرند.
این فناوری، حدود یك سال مورد آزمایش قرار گرفته و حداقل تا یك سال دیگر باید آزمایش شود. پژوهشگران هم اكنون مشغول بررسی برای ساخت اولین نمونه این فناوری و یافتن شریك تجاری هستند.



1398/04/16
23:39:25
5.0 / 5
4195
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , تكنولوژی , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی