موفقیت فناوری ویرایش ژن در انسان

موفقیت فناوری ویرایش ژن در انسان به گزارش نیو وبلاگ محققان موسسه فناوری ماساچوست اظهار كردند كه ممكن است روش های فناوری كلیدی ویرایش ژن به علت واكنش های سیستم ایمنی بدن بر روی اغلب انسان ها امكان پذیر نباشد.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از انگجت، به ادعای دانشمندان MIT، احتمال دارد واكنش های ایمنی بدن كاركرد شیوه های فناوری كلیدی اصلاح ژن تحت عنوان "كریسپر"(CRISPR) را تحت تاثیر قرار داده و اغلب انسان ها را از پذیرش درمان های اصلاح ژنی محروم سازد.

تاكنون به نظر می رسید اصلاح ژن كریسپر راه حلی برای همه بیماری های جهان است و می تواند بیماری های مختلف را كنترل یا حتی به صورت كامل درمان كند، نرخ تولد را بهبود دهد و شرایط ژنتیكی را كه قبلا به نظر می رسید دائمی و غیر قابل تغییر است، اصلاح كند.

دانشمندان یافته های اولیه خویش را منتشر نموده اند كه نشان داده است دو نوع كریسپر كس9 (CRISPR Cas9) كه رایج ترین روش ویرایش ژن است، احیانا برای اغلب انسان ها موثر واقع نخواهد شد.

در یك مطالعه، بین 65 تا 79 درصد افراد دارای آنتی بادی هایی بودند كه با پروتئین های كس9 مبارزه می كردند.

هر دو نوع كس9 بر پایه باكتری های رایج موسوم به "S. aureus" و "S. pyrogenes" هستند كه تمایل دارند انسان را آلوده كنند. با این حال، این هم می تواند واكنشی تولید كند كه ناخوشایند است.

آنها حداقل می توانند مانع از استفاده ایمن و موثر از فناوری كریسپر برای درمان بیماری شوند و در بدترین حالت، آنها می توانند منجر به مسمومیت شدید در بیماران شوند.

مهم است تاكید شود كه این پژوهش هنوز "داوری همتا" نشده است. داوری همتا، مرور همتا، بازنگری همتراز یا هم تراز داوری(Peer review)، به روند بازنگری همه جانبه مقاله های علمی توسط متخصصان همان رشته گفته می گردد. زبدگان آن رشته، پژوهش های دریافت شده را تجزیه تحلیل و یافته های آن را بررسی می نمایند و به پرسش های ویژه ای كه دیگر صاحبنظران، اعم از مسئولین مجلات علمی(معمولا سردبیران) و خوانندگان متخصص مطرح می كنند، پاسخ می دهند.

سپس داوران همتا، نكته های مفیدی در مورد میزان اهمیت و نوآوری و طرز عرضه نتایج و اعتبار آنها، رعایت اصول اخلاقی و سایر خصوصیت های مقاله هایی كه داوری می نمایند، مطرح می كنند.

متخصصان ژنتیك ممكن است مجبور به بازگشت به زمان گذشته شوند و تحقیقات شان بی اثر شود و این شرایط پیچیده ای را به وجود می آورد.

در حالی كه هم اكنون برای كس9 جایگزین وجود دارد، دانشمندان باید نگاهی از كریسپر را پیدا كنند كه یا با استفاده از باكتری های بدن انسان تشخیص داده شود یا سلول های خویش را از بیماران استخراج كند.

این خبر به مفهوم آخر رویای ویرایش ژن نیست، بلكه تنها بدین مفهوم است كه هنوز راه زیادی تا آزمایش بر روی انسان باقی مانده است.



 

1396/10/17
16:59:06
5.0 / 5
4639
تگهای خبر: پژوهش , دانشمند , فناوری , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی