توسط محققان دانشگاه لیدز كشف شد

ویروس نابودگر تومور مغزی

ویروس نابودگر تومور مغزی نیو وبلاگ: محققان دانشگاه ˮلیدزˮ موفق به كشف ویروسی شدند كه علاوه بر اینكه به تومور مغزی حمله می كند، سیستم ایمنی بدن را هم به این كار تحریك می كند.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، یك مطالعه جدید نشان داده است چگونه یك ویروس رایج می تواند به سیستم ایمنی بدن كمك نماید و سلول های سرطانی را در مغز از بین ببرد.

تحقیقات جدید قابل توجه از دانشمندان دانشگاه "لیدز" انگلستان نشان داده است كه چگونه یك ویروس به صورت طبیعی و اغلب بی ضرر به سرطان مغز حمله می كند و توانایی های هدف قرار دادن تومور توسط سیستم ایمنی بدن را بالا می برد.

استفاده از یك ویروس برای كمك، به جای صدمه یك تكنیك است كه در سال های اخیر نویدبخش بوده و مورد استفاده قرار گرفته است.

ویروس های خاص نابودگر سرطان، ویروس های آنكولیتیك هستند و به همه چیز از زیكا گرفته تا پولیوویروس(ویروس عامل فلج اطفال) و انواع سرطان های مرگبار حمله می كنند.

آخرین تحقیقات به شناسایی نوعی ویروس به نام "رئوویروس"(reovirus) منجر شده كه قبلا به صورت موثر در سلول های سرطانی خانه كرده و اغلب سلول های سالم را رها می كرد.

محققان برای نخستین بار نشان داده اند كه ویروس "رئوویروس" توانایی قابل توجهی برای عبور از غشای محافظتی به نام مانع مغز-خون كه مغز را احاطه كرده است، دارد.

یك گروه كوچك از نمونه انسانی كه همه آنها با انواع پیشرفته سرطان مغز درگیر بودند، چند روز پیش از اینكه تومورها در جراحی برداشته شوند، مورد تزریق وریدی ویروس قرار گرفتند.

پس از جراحی، ویروس در تمام نمونه های برداشته شده یافت شد.

"ادل سامسون" یكی از نویسندگان این پژوهش می گوید: این نخستین بار است كه نشان داده شده است ویروس درمانی قادر به عبور از مانع مغز-خون است و این امكان را فراهم می كند كه احیانا بتوان از این نوع ایمونوتراپی(ایمن درمانی) برای درمان افراد با سرطان پیشرفته مغزی بهره برد.

همچنین نشان داد كه رئوویروس، سلول های سرطانی را به صورت موثری آلوده كرده است. مطالعه شواهد هیجان انگیزی را در خصوص این كه ویروس سیستم طبیعی ایمنی بدن را تحریك می كند، یافت.

با رساندن این ویروس به سلول های تومور، این ویروس تومور را برای سیستم ایمنی بدن بیشتر قابل مشاهده می كند و در واقع توجه سیستم ایمنی بدن را به تومور جلب می كند.

"آلن ملچر" یكی دیگر از محققان می گوید: سیستم های ایمنی بدن ما در دیدن سرطان به خوبی عمل نمی كنند. بخشی از آن به این دلیل است كه سلول های سرطانی مانند سلول های خود بدن به نظر می رسند و بخشی از آن به این دلیل است كه سرطان ها در پنهان كردن خود از سیستم ایمنی بدن ماهر هستند. اما سیستم ایمنی در دیدن و تشخیص ویروس ها خیلی خوب هستند.

یك آزمایش جدید انسانی با الهام از این تحقیق در انگلستان شروع شده است. برنامه این است كه ویروس به بیماران بعنوان یك روش كمكی در كنار پرتودرمانی سنتی و شیمی درمانی تجویز شود.

امید است كه ویروس كمك نماید تا سلول های سرطانی توسط سیستم دفاعی بدن مورد حمله قرار بگیرد.

آزمایش جدید دوزهای مختلف ویروس را به صورت انفرادی به بیماران طی چند ماه منتقل خواهد نمود.

"سوزان شرت" كه سرپرست این پژوهش است توضیح می دهد: حضور سرطان در مغز به خودی خود سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. حضور ویروس با آن مقابله می كند و عملا سیستم دفاعی را تحریك می كند.

وی اضافه كرد: امید ما این است كه اثر مازاد ویروس بر افزایش پاسخ ایمنی بدن به تومور سبب افزایش میزان سلول های توموری كه توسط درمان استاندارد، پرتودرمانی و شیمی درمانی كشته شده اند، شود.

این مطالعه به تازگی در مجله Science Translational Medicine انتشار یافته است.




1396/10/18
14:47:14
5.0 / 5
5237
تگهای خبر: پژوهش , تحقیقات , دانشگاه , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی