در دانشگاه گلاسگو انجام شد

كشف روش جدیدی برای پیش گیری از شیوع مالاریا

كشف روش جدیدی برای پیش گیری از شیوع مالاریا نیو وبلاگ: پژوهشگران ˮدانشگاه گلاسگوˮ در بررسی جدید خود توانستند روش جدیدی برای پیش گیری از شیوع مالاریا كشف كنند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از وبسایت رسمی دانشگاه گلاسگو، پژوهشی كه اخیرا انجام شده، نشان داده است كه شاید یك داروی جدید بتواند از گسترش مالاریا پیشگیری كند و به درمان افراد مبتلا به این بیماری كشنده منجر شود.
این پژوهش كه توسط یك گروه بین المللی از دانشمندان و به سرپرستی "دانشگاه گلاسگو"(University of Glasgow) انجام شده، امیدهای جدیدی را در مورد مقابله جهانی با مالاریا ارائه می دهد.
مالاریا، یك بیماری عفونی است كه از پشه منتقل می شود و هم اكنون، سالانه 200 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد و حدود نیم میلیون نفر را كه بیشتر آنها كودكان هستند، از بین می برد.
مالاریا، در اثر نیش پشه و وجود انگلی موسوم به "پلاسمودیوم"(Plasmodium) ایجاد می شود. این انگل، در كبد و گلبول های قرمز خون رشد می كند و به مشكلاتی مانند تب و لرز، كم خونی، بزرگی طحال و در نهایت مرگ ختم می شود.
این گروه پژوهشی به سرپرستی پروفسور "اندرو توبین"(Andrew Tobin)، استاد دانشگاه گلاسگو، دارویی را كشف كرده اند كه می تواند انگل پلاسمودیوم را هنگام حضور آن در كبد و گلبول های قرمز از بین ببرد و از رشد آن پیشگیری كند.
این داروی جدید، كار خودرا با متوقف كردن فعالیت های پروتئین مهمی موسوم به "PfCLK3" آغاز می كند. این پروتئین، وظیفه كنترل تولید و فعالیت پروتئین های دیگری را بر عهده دارد كه انگل را زنده نگه می دارند. دارو با متوقف كردن فعالیت پروتئین، می تواند انگل مالاریا را از بین ببرد و نه تنها از گسترش آن پیشگیری كند؛ بلكه امكان درمان مالاریا را در انسان فراهم سازد.
توبین اظهار داشت: ما از دستیابی به این یافته ها، هیجان زده هستیم و امیدواریم كه این پژوهش بتواند راه را برای از بین بردن مالاریا فراهم آورد. بررسی های ما نشان می دهند كه با از بین بردن انگل پلاسمودیوم در مراحل گوناگون گسترش آن، نه تنها می توانیم درمانی برای مالاریا كشف نماییم بلكه می توانیم روشی برای توقف شیوع مالاریا ارائه دهیم.


پروفسور "اندی واترز"(Andy Waters)، استاد دانشگاه گلاسگو و از نویسندگان این پژوهش اظهار داشت: ما با مهار PfCLK3 توانستیم تولید پروتئین های لازم برای زنده ماندن انگل را متوقف نماییم و آنرا در چند مرحله از بین ببریم.
وی ادامه داد: بدین ترتیب، ما با از بین بردن شكلی از انگل كه بر پشه اثر می گذارد، راهی برای متوقف كردن انتقال انگل از یك فرد به فرد دیگر یافته ایم.
این پژوهش، در مجله "Science" به چاپ رسید.




منبع:

1398/06/09
21:22:47
5.0 / 5
3959
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , جهان , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی