شیرین كردن آب با كمك یك تكه پارچه!

شیرین كردن آب با كمك یك تكه پارچه! نیو وبلاگ: دانشمندان، روشی برای نمك زدایی آب ابداع نموده اند كه در آن از یك پارچه مبتنی بر سیستم نورگرمایی استفاده می شود.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از مجله ادونسد ساینس نیوز، باآنكه آب در زمین فراوان است و حدود 70 درصد زمین را آب پوشانده اما آب شیرین، تنها سه درصد ذخایر آب زمین را تشكیل می دهد و بقیه این ذخایر، آب اقیانوس ها را شامل می شود. از آنجائیكه انسان ها به منابع محدودی از آب شیرین دسترسی دارند و این میزان آب هم در معرض خطر تغییرات اقلیمی قرار گرفته، آب شیرین به منبعی ارزشمندتر از پیش تبدیل گشته است.
نمك زدایی یا شیرین كردن آب، فرآیندی است كه روش مهمی برای غلبه بر بحران كمبود آب شیرین به حساب می آید. هم اكنون، بیشتر از 18 هزار كارخانه برای شیرین كردن آب، در سراسر جهان وجود دارند اما بیشتر این كارخانه ها با سوخت فسیلی كار می كنند و نتایج اقتصادی و محیطی قابل توجهی به همراه دارند.
انسان ها همیشه برای شیرین كردن آب، به قدیمی ترین منبع انرژی یعنی خورشید تكیه داشته اند و انرژی خورشیدی را برای تصفیه آب و به دست آوردن آب شیرین به كار گرفته اند. این روش با به دست آوردن پیشرفت های فنی، به یك روش پاك و كارآمد برای تامین ذخایر آب شیرین تبدیل گشته است. در این روش برای تصفیه آب، لایه ای از نانومواد "نورگرمایی" یا "فتوترمال" (photothermal) مانند پلیمرها، نانوذرات طلا و گرافین به كار می روند.
گروهی از دانشمندان، مدل جدیدی را برای شیرین كردن آب طراحی نموده اند كه در آن از یك پارچه مبتنی بر سیستم فتوترمال استفاده می شود. این پارچه به صورت قوسی شكل، بالای محفظه ای قرار می گیرد و فقط دو لبه آن با آب شور تماس دارد. هنگامی كه هوا دو سطح بالا و پایین پارچه را احاطه می كند، امكان تبخیر موثر آب فراهم می شود.
آب دریا، توسط پارچه جذب می شود. بعد از آن، آب شور به همراه كریستال های نمك طی فرایند شیرین شدن آب، در پایین ترین نقطه آویزان شدن پارچه جمع می شوند و در مخزن زیر پارچه می افتند. از این آب شور می توان برای كاربردهای صنعتی استفاده نمود. این روش جدید می تواند امكان اتلاف گرما را هم كم كند.


پژوهشگران باور دارند شاید این مدل بتواند علاوه بر تصفیه آب مبتنی بر نور خورشید، امكان خارج كردن آلاینده ها از آنرا هم فراهم آورد.



1398/06/24
21:37:56
5.0 / 5
4296
تگهای خبر: اقتصاد , پژوهش , پژوهشگر , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی