تلاش آمریكایی ها برای هدایت ماهواره ها در مدار پایین زمین

وقتی هوش مصنوعی كنترل فضا را در دست می گیرد!

وقتی هوش مصنوعی كنترل فضا را در دست می گیرد! نیو وبلاگ: پژوهشگران آمریكایی قصد دارند با كمك نوعی نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی، كنترل ماهواره های كوچكی كه در مدار پایین زمین قرار دارند، در دست بگیرند و داده های آنها را بررسی نمایند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از دیفنس وان، مدار پایین زمین بزودی در تماس با ماهواره های كوچك قرار خواهد گرفت و فعالان حوزه امنیت ملی آمریكا در مورد این موضوع، اظهار نگرانی كرده اند.
پژوهشگران "آژانس امنیت ملی"(NSA) آمریكا در نظر دارند برای مشخص كردن خصوصیت های عجیب ماهواره های كوچك، از هوش مصنوعی استفاده كنند تا بتوانند كنترل آنها را در دست بگیرند.
"آرون فرگوسن"(Aaron Ferguson)، از مدیران فنی این سازمان اظهار داشت: ما در جستجوی راهی هستیم تا داده های دورسنجی را مشخص نماییم و بتوانیم با به كارگیری ماهواره های جدید، تنظیمات جدیدی انجام دهیم. اگر از تحلیلگران در مورد ماهواره های كوچك بپرسید، خواهند اظهار داشت كه همه چیز را تحت كنترل دارند و همه داده ها را دو یا سه بار بررسی نموده اند اما در واقع، اطلاعات كاملی در دست آنها نیست چونكه داده های بسیاری در این مورد وجود دارند كه از دسترس تحلیلگران دور هستند؛ در نتیجه آنها نمی توانند از مشكلات احتمالی آگاه شوند. نظر كلی آنها معمولا این است كه زباله های فضایی، با ماهواره ها برخورد می كنند و مسیر حركت آنها را تغییر می دهند.
وی ادامه داد: بیشتر ماهواره های كوچك، در قسمت های خاصی از مدار پایین زمین به كار گرفته می شوند. ماهواره هایی كه از این قسمت ها بیرون می روند یا در هر قسمت دیگری به كار گرفته می شوند، رفتارهایی غیرمعمول و عجیب از خود نشان می دهند.
از آنجائیكه میزان داده های مربوط به حركت ماهواره ها زیاد است، انسان ها به تنهایی نمی توانند رفتارهای غیرمعمول ماهواره های كوچك را متوجه شوند و قابلیت درك سریع آنرا هم ندارند.
فرگوسن افزود: ما نمی توانیم خوب یا بد بودن رفتار ماهواره های كوچك را تشخیص دهیم. ما در نظر داریم كه راهی عرضه دهیم تا نوعی نرم افزار را در یك ماهواره كوچك به كار ببریم و آنرا از یك ایستگاه زمینی كنترل نماییم. این كار می تواند چاره مناسبی جهت بررسی تهدیداتی باشد كه در كمین ماهواره های كوچك هستند.
آمریكا مدت هاست كه جهت بررسی ماهواره های كوچك در مدار پایین زمین تلاش می كند تا بدین وسیله، راه های سریع تری برای برقراری ارتباط در اختیار نیروی نظامی خود بگذارد. خیلی از مقامات آمریكایی، نگرانی بسیاری در مورد گسترش تهدیدات جدید فضایی ابراز داشته اند اما حجم بالای داده های مربوط به ماهواره های كوچك باعث می شود كه تشخیص و بررسی این تهدیدات، كار بسیار دشواری باشد.



گسترش حمله به ماهواره ها
"برایان ویدن"(Brian Weeden)، مدیر برنامه ریزی این پروژه اظهار داشت: انجام دادن حملات سایبری ضد ماهواره ها، كاملا امكان پذیر است. ماهواره ها و سیستم های زمینی آنها، كامپیوتر هایی هستند كه نرم افزارهای خاصی دارند و مانند خیلی از سیستم های كامپیوتری، نسبت به خیلی از حملات سایبری، صدمه پذیر هستند. برای ارسال دستورات به این ماهواره ها، معمولا باید به یك آنتن زمینی خاص دسترسی داشته باشید و منتظر عبور ماهواره بمانید اما اگر بتوانید كامپیوتر كنترل كننده آنتن را هك كنید، وارد شدن به این حوزه ساده تر خواهد بود.
هك كردن كنترل یك ماهواره، به آسانی دزدیدن ایمیل یك نفر نیست اما می تواند امكان پذیر باشد. برای این كار، هكر به ایستگاه زمینی كنترل كننده ماهواره حمله می كند و این كار را یا به صورت فیزیكی و یا با كمك تجهیزات ویژه انجام می دهد.
این حملات، به سرعت در حال گسترش هستند و تلاش مجرمان برای دستیابی به داده های ماهواره ها در حال افزایش می باشد. حملات زنجیره ای پیچیده به ماهواره ها می توانند نتایج منفی بسیاری به همراه داشته باشند و به مشكلاتی همچون اختلال در تولید مواد غذایی، خشكسالی و تغییر زمان برداشت محصول منجر شوند.




منبع:

1398/06/31
15:26:15
5.0 / 5
4245
تگهای خبر: اطلاعات , پروژه , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی