توسعه روشی نوین برای از بین بردن باكتری عامل عفونت بیمارستانی

توسعه روشی نوین برای از بین بردن باكتری عامل عفونت بیمارستانی به گزارش نیو وبلاگ پژوهشگران ˮدانشگاه ناگویاˮ(Nagoya University) ژاپن متد جدیدی را برای از بین بردن باكتری هایی كه سبب خیلی از بیماری های عفونی می شوند، ابداع نموده اند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، هنگامی كه صحبت از بیماری های عفونی می شود باكتری "سودوموناس آئروژینوزا"(pseudomonas aeruginosa) به چشم می خورد. سودوموناس آئروژینوزا یك باكتری گرم منفی است كه بیشتر در پیرامون ما یافت می شود. این باكتری برای افرادی كه سیستم ایمنی ضعیف دارند خطرناك می باشد و سبب عفونت خون و ذات الریه می شود. علاوه بر این باكتری مذكور مقاوم به آنتی بیوتیك است.
به تازگی پژوهشگران "دانشگاه ناگویا" راهی را كشف كرده اند كه می توانند با رساندن مستقیم دارو به آن باكتری سریعا آنرا نابود كنند.
"سودوموناس آئروژینوزا" یكی از باكتری هایی است كه برای به دست آوردن آهن از بدن انسان تكامل یافته است و برای رشد و زنده ماندن باكتری ها ضروری می باشد. برای جذب آهن باكتری، پروتئینی به نام "HasA" را آزاد می كند. این پروتئین به "هِم" موجود در خون بدن متصل می شود.
هِم(Hème) یك كوفاكتور شامل یك اتم آهن(++Fe) است. این اتم در مركز "هِم" امكان پذیرش یك گاز دواتمی مانند اكسیژن را می دهد كه در سیستم اكسیژن رسانی در بدن انسان نقش دارد. این اتم در مركز یك حلقه بزرگ ارگانیك بنام پورفیرین قرار دارد.
"اوسامی شوجی"(Osami Shoji) شیمی دان "دانشگاه ناگویا" و همكارانش طی این مطالعه راهی پیدا كرده اند كه از همان تكنیك برای تهیه دارو برای از بین بردن باكتری ها استفاده می نماید. دانشمندان طی این مطالعه یك شكل قدرتمند از HasA و رنگدانه "گالیم فتالوسیانین"( gallium phthalocyanine) ایجاد كردند. هنگامی كه این مخلوط به یك "سودوموناس آئروژینوزا" اعمال شد باكتری ها را از بین برد.
شوجی اظهار داشت: هنگامی كه رنگدانه در معرض نور مادون قرمز نزدیك قرار گرفت، گونه های اكسیژن واكنشی مضر در سلول های باكتریایی ایجاد كردند. بعد از آزمایش پژوهشگران اعلام كردند بیشتر از ۹۹.۹۹ درصد از باكتری ها بعد از درمان با یك میكرومولار HasA با GaPc و ۱۰ دقیقه تابش كشته شدند.
به قول محققان، سیستم های همی برای بقای باكتری ها به قدری ضروری هستند كه بعید است باكتری ها قادر به ایجاد مقاومت در مقابل این روش دارویی جدید باشند. در مرحله بعد پژوهشگران روش های جدیدی را برای باكتری های عفونی و سایر پاتوژن ها كه دارای سیستم هم مشابه هستند، ایجاد خواهند كرد.
یافته های این مطالعه در مجله "ACS Chemical Biology" منتشر گردید.



1398/06/31
21:03:43
5.0 / 5
3904
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی