پژوهشگر ایرانی دانشگاه استنفورد:

عوارض كم خوابی را با رژیم های غذایی سالم كاهش دهید

عوارض كم خوابی را با رژیم های غذایی سالم كاهش دهید به گزارش نیو وبلاگ پژوهشگران دانشگاه ˮاستنفوردˮ به سرپرستی ˮمریم حمیدیˮ دانشمند ایرانی این دانشگاه دریافتند كه انتخاب یك رژیم غذایی خوب می تواند عوارض منفی كم خوابی را كم كند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از وب سایت رسمی دانشگاه استنفورد، پژوهشگران در بررسی جدیدی دریافتند كه یك رژیم غذایی بهتر می تواند عوارض جانبی كم خوابی را كم كند.
پژوهشگران "دانشگاه استنفورد"(stanford university) به سرپرستی "مریم حمیدی"(Maryam Hamidi)، دانشمند علوم تغذیه این دانشگاه، بررسی جدیدی در مورد اثرات كم خوابی و كاهش عوارض آن بر بدن انجام داده اند. حمیدی برای انجام دادن این پژوهش، از ساعت هشت شب تا پنج بامداد روز بعد بیدار ماند و مجبور شد بعنوان بخشی از این بررسی، مواد غذایی هم از نوع سالم و هم ناسالم مصرف كند.
حمیدی در این بررسی ها، به نتایج عجیبی دست یافت. وی در اینباره اظهار داشت: من از حدود ساعت شش تا هفت شب، آغاز به خوردن چیپس هایی كردم كه در دفتر كارم بودند. سپس یك نوشابه رژیمی خوردم و بعد از آن، خوردن بسته های دیگری از چیپس را شروع كردم. این كار برای من لذت بخش بود و احساس می كردم دوست دارم آنرا همیشه تكرار كنم.
حمیدی بعنوان یك متخصص تغذیه، با این كار فهمید كه چقدر مصرف غذاهای سالم هنگام خستگی، دشوار است. حتی اگر از اهمیت یك رژیم غذایی خوب آگاه باشید، باز هم نمی توان این مورد را انكار كرد.
وی ادامه داد: من هیچگاه تا قبل از این بررسی، سه بسته چیپس را یكجا نخورده بودم.
پزشكانی كه ساعاتی طولانی از روز را كار می كنند و چرخه خواب آنها مختل می شود، معمولا از كم خوابی رنج می برند. خیلی از پژوهشگران كوشیده اند تا با كاهش ساعات كار یا تنظیم باردیگر برنامه روزانه، راه هایی برای بهبود خواب پیدا كنند اما تعداد كمی از آنها به بررسی تاثیر بهبود رژیم غذایی بر كم خوابی پزشكان پرداخته اند.
حمیدی و دیگر پژوهشگران دانشگاه استنفورد در این پروژه، اثر رژیم غذایی را بر ۲۴۵ پزشك مورد بررسی قرار دادند و دریافتند كه یك رژیم غذایی خوب می تواند عوارض جانبی كم خوابی را كم كند.



موانع خوب غذا خوردن
پزشكان در محل كار خود، با موانع قابل توجهی برای خوب غذا خوردن رو به رو می شوند كه از آن جمله می توان به ساعات كاری طولانی، كار سنگین و محدودیت دستیابی به وعده های غذایی سالم اشاره نمود. یافته های این پژوهش نشان می دهند كه پزشكان می توانند با انتخاب گزینه های سالم غذایی، خستگی مغز، دشواری در تمركز و كج خلقی های ناشی از كم خوابی را كاهش دهند و با این كار، اثر مثبتی بر مراقبت از بیمار خود هم داشته باشند.
حمیدی افزود: هیچ كس واقعا در مورد اثرات رژیم غذایی یك پزشك بر سلامت بیمار او فكر نمی كند.
حمیدی طی ۲۱ سال تجربه خود از كار كردن با پزشكان، به بررسی اثر میان وعده هایی مانند چیپس بر خواب پزشكان پرداخته است؛ به خصوص هنگامی كه گزینه های انتخابی، محدود هستند.
پژوهشگران استنفورد در این پروژه، به مرور پژوهش های علمی پرداختند كه چندین دلیل احتمالی مصرف غذاهای ناسالم هنگام خستگی را بررسی نموده بودند.
شكر می تواند سطح قند خون را به سرعت بالا ببرد. كافی نبودن خواب می تواند عملكرد مغز را كم كند و به نقص در تصمیم گیری منجر شود. پژوهش ها حاكی از این هستند كه تاثیر كم خوابی بر تنظیم هورمون اشتها و تغییر عملكرد مغز می توانند به میل افزایش سطح انرژی با كمك غذا و میان وعده های دارای قند، سدیم، چربی و چربی اشباع شده منجر شوند.
حمیدی افزود: همه این موضوعات می توانند پزشكان را به سمت مصرف غذاهای ناسالم سوق دهند. ماهیت پزشكی، خوب غذا خوردن را به كار دشواری تبدیل می كند.
پژوهش های پیشین هم نشان داده اند كه بهبود رژیم غذایی می تواند با بهبود عملكرد شناختی و كیفیت خواب، به كاهش خستگی كمك نماید.
در توضیح این پژوهش آمده است: مكانیسم های احتمالی جهت بررسی اثرات رژیم غذایی علاوه بر كاهش استرس اكسیداتیو و التهاب، بر عملكرد شناختی، تنظیم هورمون ها، پیام رسان های عصبی و جریان خون هم اثر می گذارند.
سفارش حمیدی به پزشكان این است كه مصرف میان وعده های آماده را كه قند، سدیم و چربی اشباع شده بالایی دارند، متوقف كنند و به جای آنها میوه ها، سبزیجات، خشكبار، سالاد و میان وعده های سالم دیگر را مورد استفاده قرار دهند.
این پژوهش، در مجله "American Journal of Lifestyle Medicine" به چاپ رسید.



1398/07/19
19:23:14
5.0 / 5
4023
تگهای خبر: پروژه , پزشكی , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی