با تلاش پژوهشگران آمریكایی صورت گرفت

ابداع روشی سریع و ارزان برای تجزیه دی اكسید كربن

ابداع روشی سریع و ارزان برای تجزیه دی اكسید كربن به گزارش نیو وبلاگ پژوهشگران آمریكایی طی بررسی های جدید خود توانستند روشی سریع و كم هزینه برای تجزیه دی اكسید كربن عرضه كنند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، یك كاتالیزگر جدید می تواند با روشی سریع تر، ارزان تر و كارآمدتر از روش های استاندارد كنونی، دی اكسید كربن را به تركیبات شیمیایی مفید تجزیه كند. شاید این كاتالیزگر كه كشف پژوهشگران "دانشگاه كنتیكت" (UConn) آمریكا است، بتواند به تبدیل دی اكسید كربن به سوخت كمك نماید.
دی اكسید كربن، یك گاز دائمی و فراوان است. در واقع می توان اظهار داشت كه فراوانی آن بیش از حد است و وجود دی اكسید كربن اضافی در جو می تواند اقلیم زمین را تغییر دهد. خیلی از شیمی دانان به خاطر آگاهی از این مورد تلاش دارند روش هایی را برای تبدیل دی اكسید كربن به محصولات مفید عرضه كنند اما ثبات و سرسختی این گاز، بیش از اندازه تصور است.
بهترین روش كنونی برای تجزیه الكتروشیمیایی دی اكسید كربن، استفاده از نوعی كاتالیزگر از جنس پلاتین است اما پلاتین هم یك فلز نادر و پرهزینه است.
گروهی از پژوهشگران دانشگاه كنتیكت به سرپرستی "یونگتائو منگ" (Yongtao Meng)، دانشجوی فارغ التحصیل شده این دانشگاه، در پروژه جدید خود كوشیده اند تا روش بهتری عرضه كنند. آنها، یك پیل الكتروشیمیایی را ابداع كردند كه با یك كاتالیزور متخلخل از جنس نیكل و آهن پر شده بود. هر دو فلز به كار رفته در این پروژه، ارزان و فراوان هستند.
با ورود دی اكسید كربن به پیل الكتروشیمیایی و به كارگیری ولتاژ، كاتالیزگر می تواند به دی اكسید كربن در تجزیه اكسیژن كمك نماید و كربن مونوكسید را تشكیل دهد. كربن مونوكسید، یك ماده بسیار واكنش پذیر و مفید می باشد كه می تواند برای ساخت مواد شیمیایی خیلی از جمله پلاستیك و سوخت هایی مانند بنزین كمك نماید.


این كاتالیزگر جدید متشكل از آهن و نیكل نه تنها عملكرد خوبی دارد، بلكه كارآیی آن بیشتر از پلاتین است و می تواند جایگزین مناسبی برای آن باشد. پیل الكتروشیمیایی با استفاده از كاتالیزگر آهن و نیكل، حدودا به 100 درصد كارآیی می رسد.
مرحله بعدی پروژه پژوهشگران دانشگاه كنتیكت این است كه كار خویش را در مقیاس بزرگ بررسی نمایند و به آزمایش آن در شرایط صنعتی و نیروگاه ها بپردازند.
این پژوهش، در مجله "PNAS" به چاپ رسیده است.



1398/08/25
13:54:53
5.0 / 5
4027
تگهای خبر: پروژه , پژوهش , پژوهشگر , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی