بررسی سمت پنهان ماه با یك تلسكوپ

بررسی سمت پنهان ماه با یك تلسكوپ نیو وبلاگ: برای نخستین بار در تاریخ نجوم، یك تلسكوپ مستقر در فضا(در مكانی به دور از دخالت زمین) داده هایی را از سمت پنهان ماه جمع آوری می كند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمودو، بتازگی دو كشور چین و هلند با همكاری یكدیگر موفق به توسعه ابزاری شده اند كه توسط آن می توانند اطلاعات بسیاری درباره جهان بعد از بیگ بنگ به دست آورند. این همكاری بین چین و هلند می تواند بینش تازه ای در مورد شرایط جهان اولیه ایجاد كند. این ابزار "كاوشگر فركانس پایین هلند و چین"(NCLE) نام دارد و بر روی ماهواره ارتباطی چینی"Queqiao" نصب شده است.
NCLE توسط پژوهشگران "دانشگاه رادبود نیمخن" هلند، "موسسه فضایی آسترون" هلند و "سازمان فضایی ISISpace" هلند توسعه داده شده است. ماهواره Queqiao هم اكنون در حدود ۴۵۰ هزار كیلومتری(۲۸۰هزار مایلی) از زمین واقع شده است و در "مدار هالو"(Halo orbit) قرار دارد كه ماهواره را در نقطه زمین- ماه لاگرانژی ۲ نگه می دارد. دستگاه NCLE قرار بود چند ماه پیش نصب شود اما به سبب چالش های پیش آمده برای ماموریت "چانگ ای ۴" نصب آن به تاخیر افتاد.
NCLE باید بتواند سیگنال های رادیویی فوق العاده ضعیف را شناسایی كند كه این كار را با سه آنتن پنج متری خود كه در محدوده فركانس رادیویی ۸۰ كیلوهرتز تا ۸۰ مگاهرتز كار می كنند، انجام خواهد داد.
دانشمندان امیدوارند این تلسكوپ بتواند سیگنال های رادیویی در رابطه با عصر تاریك جهان - دوره بعد از بیگ بنگ، پیش از تولد ستاره ها را ثبت كند. بگفته ISISpace، سیگنال های رادیویی این دوران "جام مقدس كیهان شناسی"(holy grail of cosmology) محسوب می شوند.
سال قبل چین موفق به پرتاب ماهواره "Queqiao" از "مركز پرتاب ماهواره شیچانگ چین"(China's Xichang Satellite Launch Center) به منظور بررسی سمت پنهان ماه شد. این ماهواره
توسط راكت March-۴C و از "مركز پرتاب ماهواره شیچانگ چین"(China's Xichang Satellite Launch Center)، پرتاب گردید.
ماهواره Queqiao دارای دو میكروماهواره به نام های"Longjiang-۱" و "Longjiang-۲" است. این میكرو ماهواره ها به منظور كمك به اخترشناسان در فهم "سپیده كیهانی"(cosmic dawn) یا آن نقطه بعد از انفجار بزرگ كه نخستین ستارگان و كهكشان ها متولد شده اند، قرار داده شده اند.
سمت پنهان ماه
"سمت پنهان ماه"(far side of the Moon) نیم كره ای از كره ماه است كه بطور دائمی از كره زمین روی گردان است. سمت رو به زمین از كره ماه را سمت پیدای ماه می نامند.
سمت پنهان ماه دارای دهانه های برخوردی فراوانی است ولی دریاوارهای(گروهی از پهنه هایی تیره رنگ سطح كره ماه) كمی دارد. در این سمت از ماه كمتر حوضه ای یافت می شود كه عمق آن به اندازه ای باشد كه اجازه فوران های آتش فشانی و تشكیل دریاوارها را بدهد. به این خاطر، با وجود اینكه دهانه های برخوردی زیادی در هر دو سمت ماه دیده می شود اما تفاوت عمق ها سبب شده كه دریاوارهای بزرگ بیشتر در سمت پیدای ماه تشكیل شوند. سمت پنهان ماه و سمت تاریك ماه فقط و فقط به هنگامی كه ماه كامل است بر هم منطبق می شوند. هنگامی كه ماه نو است، سمت پیدای ماه بر سمت تاریك ماه منطبق می شود. هر دو سمت پیدا و پنهان ماه حدودا به اندازه مساوی نور خورشید را دریافت می كنند.





منبع:

1398/09/14
13:26:01
5.0 / 5
4298
تگهای خبر: اطلاعات , پژوهش , پژوهشگر , تلسكوپ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی