یك مقام مسئول اعلام كرد:

ارزآوری۵۲۸میلیون دلاری صادرات محصولات شیلاتی

ارزآوری۵۲۸میلیون دلاری صادرات محصولات شیلاتی به گزارش نیو وبلاگ مدیركل دفتر بهبود كیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران اظهار داشت: صادرات ۱۴۳ هزار تن محصولات شیلاتی در سال ۹۷، بیشتر از ۵۲۸ میلیون دلار برای كشور ارزآوری داشته است.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از وزارت جهاد كشاورزی، عیسی گلشاهی در ارتباط با میزان صادرات شیلات در سال ۹۷، اظهار داشت: بر مبنای آخرین آمار سال ۹۷، معادل ۱۴۳ هزار تن انواع محصولات شیلاتی به ارزش بیشتر از ۵۲۸ میلیون دلار را به كشورهای مختلف صادر كردیم و در مقابل این صادرات اختصاصی شیلات، ۷۰ میلیون دلار اقلام مورد نیاز شیلاتی وارد شده و تراز تجاری ما مثبت بوده است.
وی ابراز امیدواری كرد: در سال ۹۸ همین روند ادامه یابد و میزان صادرات به ۶۰۰ میلیون دلار برسد.
گلشاهی در ارتباط با مصرف سرانه آبزیان در كشور عنوان كرد: مصرف سرانه ما ۱۲.۱ است و رشد مصرف سرانه در سال های اخیر چشم گیر بوده است.
وی اضافه كرد: مطابق برنامه ای كه در شیلات در نظر گرفته شده، می خواهیم ۳۰ درصد از پروتئین سالانه مردم را از آبزیان تأمین نماییم و هدف دوم ما رسیدن به میانگین جهانی بوده كه این میزان ۲۰ كیلوگرم در سال است.
مدیركل دفتر بهبود كیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران، در ارتباط با صادرات ماهیان سردآبی تصریح كرد: در حوزه ماهیان سردآبی در دهه ۸۰ حدود ۲ هزار تا ۲۵۰۰ تن ماهی قزل آلا صادر می كردیم كه این میزان در دهه ۹۰، افزایش یافت و به تدریج كسانی كه تولیدكننده و فرآوری كننده بودند به سمت ایجاد بازارهای صادراتی پیش رفته و برای محصولات شیلاتی ازجمله قزل آلا بازارهای صادراتی ایجاد كردند و هم اكنون ۱۰ تا ۱۱ هزار تن سالانه صادرات ماهی قزل آلا داریم.
وی با اشاره به این كه صادرات ماهی قزل آلا به صورت تازه به بازارهای هدف انجام می شود، اظهار داشت: این نوع صادرات از آن جهت برای حوزه های شیلاتی دارای اهمیت است كه باید در بالاترین سطح استانداردها و معیارهای مربوط به حفظ سلامت محصول پیش برویم تا بتوانیم صادرات محصول تازه را انجام دهیم.
مدیركل دفتر بهبود كیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران اضافه كرد: برخلاف تصور، در حوزه شیلاتی بیشترین درآمد، صرفاً در ایجاد و تولید فرآورده نیست، بلكه بخش زیادی از درآمد زمانی است كه تولیدكننده بتواند محصول را به صورت تازه به بازار هدف برساند.
وی افزود: ۳۵ درصد از كالاهای صادراتی هم اكنون به صورت تازه صادرشده و این صادرات برای دوردست ترین نقاط مانند مالزی، سن پترزبورگ و مسكو ارسال می شود.
مدیركل دفتر بهبود كیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات در ارتباط با صادرات ماهیان غیر مأكول تصریح كرد: صید ماهیان غیر مأكول یا غیرمعمولی از آب های جنوب انجام می شود كه به لحاظ شرعی قابلیت مصرف در كشور ما را ندارد، مانند ماهی یال اسبی و مركب.
وی اضافه كرد: بخشی هم وجود دارد كه غیرمعمول هستند و مردم به صورت عادی از آن استفاده نمی كنند مانند ماهی های ریز یا اصطلاحاً درجه ۳ شیلاتی كه مورداستفاده قرار نمی گیرند و باب صادرات این ماهیان هم هم اكنون باز شده است.
گلشاهی در ارتباط با تفكیك ماهیان درجه ۳ در شناورهای صیادی اذعان كرد: پیش ازاین برخی شناورها و قایق ها در صید انبوه با این ماهیان مواجه می شدند و این آبزیان را به دریا بازمی گردانند كه به لحاظ علمی هم كار اشتباه نبود و تغذیه باقی آبزیان محسوب می شد؛ اما به لحاظ اقتصادی باید زمان بیشتری صرف می شد تا ماهیان درجه سه را تفكیك كرده و به دریا بازگردانند.
وی اضافه كرد: از دهه ۹۰ رشد بازارهای صادراتی ماهیان درجه سه هم به وقوع پیوست كه این ماهیان، وارد سبد صید صادراتی شد، مانند ماهی سلطان ابراهیم یا حسون.
مدیركل دفتر بهبود كیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران خاطرنشان كرد: صادرات ماهیان غیر مأكول و غیرمعمول، ۳۰ درصد از سبد صادراتی ما را می سازند.
صادرات موتو ماهیان به كشورهای خاور دور
وی با اشاره به میزان صادرات ماهیان غیر مأكول در سال ۹۷، عنوان كرد: از ۱۴۳ هزار تن صادرات محصولات شیلاتی در سال ۹۷، تقریباً ۴۳ هزار تن از آن، ماهیان یال اسبی و مركب بوده است.
گلشاهی اضافه كرد: صادرات ماهیان ریز به نام موتوماهیان و شبه ساردین را در دریای جنوب داریم كه عمدتاً برای مصرف پودر ماهی استفاده می شود اما در چند سال گذشته این ماهیان به صورت خشك شده هم ارزش افزوده بالایی داشته و بازار صادراتی آن رونق گرفته است.
وی افزود: صادرات این ماهی به كشورهای سریلانكا، عمان، خاور دور، تایلند و مالزی انجام می شود.
مدیركل دفتر بهبود كیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران با اشاره به اینكه در كنار توسعه آبزی پروری باید توسعه منابع تأمین كننده نهاده های آنرا هم در نظر بگیریم، عنوان كرد: بخشی از آن به نهاده هایی بازمی گردد كه از سوی بخش كشاورزی باید تأمین شود كه نمونه آنها، انواع كنجاله ها و غلات موردنیاز برای جیره نویسی ماهی، مكمل ها و نهاده های طبیعی هستند.
افزایش نیاز كشور به پودر ماهی با توسعه پرورش ماهی در دریا
وی در ارتباط با پروژه پرورش ماهی در دریا اظهار داشت: ما پرورش ماهی در دریا را به طور گسترده شروع كردیم كه در محیط های محصور در دریا انجام و یك اتفاق خیلی خوب در حوزه شیلات به حساب می آید.
گلشاهی اضافه كرد: هم اكنون این نوع پرورش ماهی هم در دریاچه های پشت سد و هم در حوزه دریایی انجام می شود كه احتیاج به پودر ماهی را در كشور افزایش داده است.
وی در ارتباط با نحوه تولید پودر ماهی خاطرنشان كرد: بخشی از پودر ماهی از محل محصولات شیلاتی مانند كنسرو، ضایعات بخش فرآوری، كیلكای دریای خزر و بخش دیگر آن از توسعه صید فانوس ماهیان تأمین شده است.
كاهش قیمت تمام شده تولید ماهی با اتكا به پودر ماهی داخلی
مدیركل دفتر بهبود كیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران تاكید كرد: اگر ما بخواهیم به سمت پرورش ماهی در دریا برویم باید پودر ماهی به اندازه كافی در دسترس باشد.
وی اضافه كرد: یكی از منابع مطمئن و بسیار قوی كه كیفیت بسیار مناسبی را در تركیب جیره ایجاد می كند، میكتوفیده است كه از آن پودر ماهی با درجه پروتئین بالای ۶۵ درصد تولید می شود و قیمت تولید داخلی آن به صورت میانگین ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان است.
گلشاهی افزود: این در شرایطی است كه نوع وارداتی آن هر كیلو ۲۳ هزار تومان تمام خواهد شد و نوع داخلی قیمت تمام شده محصول را می كاهد، ازاین رو این بخش باید به لحاظ میزان صید، توسعه بیشتری پیدا كند.
وی با اشاره به این نكته كه صید میكتوفیده در آب های مشترك ایران، عمان و پاكستان انجام می شود، اذعان كرد: میكتوفیده در آب هایی صید می شود كه ما از آن بهره برداری خاصی نداریم و با برداشت از این ذخایر مشترك می توانیم مشكل تولید پودر ماهی را در داخل حل نماییم.
مدیركل دفتر بهبود كیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران در ارتباط با تولید كنسرو تصریح كرد: در تنوع بخشی در تولید كنسرو هم اقدامات خوبی انجام شده و به لحاظ تكنیكی و تكنولوژیكی تمام انواع كنسرو در ایران تولید می شود.
فرهنگ سازی و تنوع بخشی در مصرف ماهی با لقمه دانش آموزی و فیش رول
گلشاهی تاكید كرد: بافرهنگ سازی های انجام شده، اماكن بسیاری در استان های كشور ایجادشده و در این استان ها روزانه سه تن ماهی توزیع می شود.
وی اضافه كرد: توسعه فروشگاه های عرضه محصولات شیلاتی از راه اپلیكیشن ها كه ماهی را پاك شده، به صورت آنلاین به منازل می رسانند در چهار استان گیلان، فارس، البرز و تهران راه اندازی شده كه محصولات شیلاتی را به سراسر كشور عرضه می كنند.
گلشاهی در ارتباط با تولید سوسیس و كالباس ماهی اظهار داشت: ما فیش رول را ایجاد كردیم، در كنار آن سوسیس و كالباس ماهی را هم تولید كرده ایم و به دنبال آن هستیم تا تبادلات لازم با وزارت بهداشت و مراجع ذی صلاح برای اثبات سلامت آن صورت گیرد.
وی اضافه كرد: از لقمه های دانش آموزی استقبال خوبی شده كه امیدواریم بتوانیم با كمك وزارت آموزش وپرورش آنرا گسترش دهیم.

1398/10/14
22:00:20
5.0 / 5
4075
تگهای خبر: آنلاین , اپل , اپلیكیشن , اقتصاد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی