تولید اكسیژن از خاك ماه!

تولید اكسیژن از خاك ماه! نیو وبلاگ: پژوهشگران ˮآژانس فضایی اروپاˮ بتازگی اعلام نموده اند قصد دارند از خاك شبیه سازی شده ماه اكسیژن تولید كنند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از تك اكسپلوریست، دانشمندان "آژانس فضایی اروپا" می گویند كه آنها راهی برای تولید اكسیژن از خاك شبیه سازی شده ماه پیدا كرده اند. بنابر گزارش ها نمونه های آورده شده از سطح ماه حاوی ۴۰ الی ۴۵ درصد اكسیژن هستند.
بگفته دانشمندان اگر این پروژه با موفقیت صورت گیرد می تواند خبر بسیار خوبی برای افرادی كه قصد دارند در آینده به ماه سفر كنند باشد برای اینكه دیگر نگرانی در ارتباط با تنفس و تولید سوخت موشك وجود نخواهد داشت.
حالا، دانشمندان در حال كار بر روی سیستمی هستند كه بتواند اكسیژن قابل تنفس را از نمونه های شبیه سازی شده گرد و غبار ماه استخراج كند. نمونه اولیه یك سیستم تولید اكسیژن در آزمایشگاه مواد و اجزای الكتریكی مركز تحقیقات و فناوری فضایی اروپا واقع در منطقه نوردویك هلند ساخته شده است.
برای استخراج اكسیژن، سیستمی كه نمونه اولیه آن توسعه داده شده است از روشی به نام "الكترولیز نمك مذاب"(molten salt electrolysis) استفاده می نماید كه شامل قرار دادن گرد و غبار ماه به نام رگولیت در یك سبد فلزی با نمك كلرید كلسیم مذاب است تا آن نمك كلرید بعنوان یك الكترولیت عمل كند و در دمای ۹۵۰ درجه سانتیگراد گرم شود. در این دما، رگولیت جامد می ماند.
عبور جریان بوسیله آن موجب می شود كه اكسیژن از "رگولیت" استخراج شود و تمام نمك در یك آند جمع آوری شود. یكی دیگر از مزیت هایی كه این پروسه دارد این است كه رگولیت را نیز به آلیاژهای فلزی قابل استفاده تبدیل می كند.
این پروسه توسط شركت انگلیسی "متالیسیس"(Metalysis) توسعه داده شده است جایی كه در آن و طی این فرایندها اكسیژن یك محصول جانبی ناخواسته تولید شده است و بجای دی اكسید كربن و مونوكسید كربن آزاد می شود. بنابراین، دانشمندان مجبور به طراحی مجدد سیستم و ضبط اكسیژن استخراج شده از نمونه ها بودند. این سیستم اكسیژن را به داخل لوله اگزوز منتقل می كند، اما نسخه های آینده این سیستم اكسیژن را برای طولانی مدت ثبت و ذخیره می كنند.
دانشمندان حالا در حال طراحی "واحد آزمایشگاهی صنعتی"(pilot plant) هستند كه می تواند به درستی و بی نقص در ماه عمل كند. واحد آزمایشگاهی صنعتی یك سیستم كوچك است كه برای اطلاع از رفتار یك پروسه پیش از استفاده از آن در مقیاس بزرگ صنعتی عمل می كند.
"توماسو قیدنی"(Tommaso Ghidini) رئیس بخش ساختارها، مكانیسم ها و مواد آژانس فضایی اروپا اظهار داشت: آژانس فضایی اروپا و ناسا این دفعه كه طی ماموریت هایشان همراه خدمه به ماه روند در آنجا خواهند ماند. بر این اساس، ما رویكرد مهندسی خودرا به سمت استفاده منظم از منابع ماه تغییر داده ایم. ما و همكارانمان در "سازمان اكتشاف انسان و رباتیك، صنعت و آكادمیك اروپا" تلاش می نماییم تا رویكردهای علمی برتر و فن آوری های كلیدی مهم مانند تولید اكسیژن از خاك شبیه سازی شده ماه را ارائه دهیم تا بتوانیم با قاطعیت به حضور انسان در ماه و شاید روزی مریخ نزدیك شویم.




منبع:

1398/10/29
15:55:28
5.0 / 5
3910
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی