دانشمند آلمانی به دنبال آزمایش داروی كرونا ویروس بر روی حیوانات

دانشمند آلمانی به دنبال آزمایش داروی كرونا ویروس بر روی حیوانات نیو وبلاگ: در صورتیكه چین در تلاش است تا ویروس جدیدی را كه صدها نفر را آلوده كرده است متوقف نماید، یك دانشمند آلمانی اظهار كرده است از سال 2002 كه بیماری سارس شیوع پیدا كرد، وی در حال توسعه درمانی برای كرونا ویروس بوده است.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیچر، بتازگی افراد برخی مناطق كشور چین به ویروسی به نام "كروناویروس"(coronavirus) مبتلا شده اند و این ویروس به قدری خطرناكست كه مقامات چین دستور قرنطینه چند شهر این كشور را صادر كرده اند. شیوع این بیماری در "ووهان"، ششمین شهر پرجمعیت چین است.
اخیرا یك دانشمند آلمانی اظهار كرده است از سال ۲۰۰۲ كه بیماری سارس شیوع پیدا كرد، وی در حال توسعه درمانی برای درمان كرونا ویروس بوده است. سارس نوعی بیماری خطرناك تنفسی است كه از سال ۲۰۰۲ شیوع پیدا كرده است. شیوع آن از كشور چین و به سرعت به دیگر كشورهای آسیای شرقی و بعد به كشورهای آمریكای شمالی سرایت كرد. عامل آن نوعی ویروس از گروه كوروناویروس است.


"رالف هیلجنفلد"(Rolf Hilgenfeld) زیست شناس ساختاری "دانشگاه لوبك"(University of Lübeck) آلمان طی مصاحبه ای كه بتازگی مجله نیچر با وی انجام داد اعلام نمود او بعد از شیوع بیماری سارس در حال كوشش برای توسعه درمانی برای بیماری كرونا ویروس بوده است. كروناویروس ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند كه از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می شود. كروناویروس ها در دهه ۱۹۶۰ كشف شدند. هیچ واكسن یا داروی تایید شده ای برای پیشگیری یا درمان این ویروس وجود ندارد.
رالف هیلجنفلد كه حالا در چین است طی محاحبه ای بطور كامل از تلاشش برای توسعه درمانی برای ویروس مذكور به نیچر گفته است. هیلجنفلد از زمان شیوع بیماری سارس(SARS) در تلاش است تا درمانی برای بیماری كروناویروس ایجاد كند. هیلجنفلد امیدوار است تا بگذارند وی به شهر ووهان چین وارد شود و با پژوهشگران آنجا دو تركیب دارویی را بر روی حیوانات مبتلا به این ویروس آزمایش نمایند.
در حال حاضر این داروها را نمی توان بر روی انسانها آزمایش كرد بدین سبب وی می خواهد كه اگر بشود این داروها را بر روی حیوانات مبتلا به این ویروس آزمایش كند. وی كه هم اكنون در چین است در مصاحبه با نیچر درباره اهداف خود و موانعی كه سر راه او قرار دارد گفت. مصاحبه وی به شرح زیر است.



رالف هیلجنفلد
چرا به كشور چین آمدید؟
هیلجنفلد: من از مدت ها پیش قصد آمدن به چین را داشتم و بعد از شیوع این ویروس در چین تصمیم حتمی شد و بعد از تماس با بعضی از همكاران در ووهان آمدم. من دو تركیب ضد ویروس كرونا دارم و می خواهم آنها را بر روی حیوانات آزمایش كنم. بدین سبب قصد دارم با دانشمندان ووهان همكاری كنم برای اینكه آنها نمونه هایی از این ویروس را دارند.
بسیاری از افراد دوست دارند از شهر ووهان بیرون بروند، اما شما اهتمام دارید وارد این شهر شوید، نمی ترسید به این ویروس مبتلا شوید؟
هیلجنفلد: من قبل از این نیز چنین وضعیتی را تجربه كرده ام چونكه در سال ۲۰۰۳ و زمانی كه بیماری سارس در چین شیوع پیدا كرده بود به پكن رفتم. هشت فرد دیگر نیز با من قصد آمدن به چین را داشتند در آن زمان پرواز به چین بطور مستقیم از اروپا نبود بدین سبب مجبور شدم ابتدا به ژاپن بروم و سپس از آنجا به پكن بروم. اگر به ووهان بروم اساسا همیشه ماسك بر روی صورتم خواهد بود.
تركیبات شما در كدام مرحله از توسعه است؟
هیلجنفلد: ما اخیرا موفق شده ایم آنها را به مرحله آزمایش بر روی حیوانات برسانیم و بتازگی نیز با كمك دیگر دانشمندان آلمانی موفق به آزمایش آنها بر روی موش های مبتلا به بیماری نشانگان تنفسی خاورمیانه یا مرس(MERS) شده ایم.(مرس یك بیماری ویروسی است كه اولین بار در سال ۲۰۱۲ در عربستان سعودی گزارش شد. این بیماری در اثر ویروسی از خانواده كوروناویروس به اسم MERS-CoV ایجاد می شود.) آزمایشات این تركیبات بر روی حیوانات مبتلا به كرونا ویروس نیز باید طی دو هفته آینده آغاز شود. ما می دانیم كه در كشت سلولی، آنها مقابل بیماری سارس و مرس كه هر دو توسط كرونا ویروس ها ایجاد می شوند، عمل خواهند كرد. این تركیبات در موش ها آزمایش شده اند. ما می دانیم كه آنها ایمن هستند. اما اینها دارو نیستند و خیلی پیشرفته هم نیستند بدین سبب قبل از آزمایش بر روی انسان می بایست بر روی حیوانات مورد آزمایش قرار گیرند.
اگر همه چیز به خوبی پیش برود، طی چه مدت می توانید آزمایش بالینی را تمام كنید؟ آیا تركیبات شما می توانند سبب درمان افراد مبتلا و از بین رفتن ویروس جدید شوند؟
هیلجنفلد: مشكلی كه در مورد این تركیبات ضد ویروسی وجود دارد این است كه وقتی این تركیب را آماده می شود دیگر هیچ بیماری وجود ندارد. احیانا كروناویروس نیز همانند سارس بیشتر از شش ماه وجود داشته باشد. بعد از شش ماه، ما داده هایی جمع آوری می نماییم كه نشان میدهد یكی از تركیبات ما مقابل ویروس جدید عمل می كنند و می توانیم در توسعه آن بعنوان یك دارو با دانشمندان همكاری نماییم. اما اگر تا آن زمان شیوع بیماری تمام شود هیچ بیمار دیگری وجود نخواهد داشت. پس چگونه می توانیم آزمایشات بالینی را انجام دهیم؟ در آن زمان تعداد كل افراد آلوده به ویروس جدید را اگر با افراد مبتلا به بیماری سارس و مرس هم جمع بزینم زیر ۱۲۵۰۰ نفر خواهد بود. بدین سبب تعداد افراد مبتلا خیلی كم است و شركت های دارویی علاقه چندانی به توسعه دارویی برای پیشگیری و درمان آن نخواهند داشت.
بنابراین چگونه می دانید داروهایی كه كروناویروس را مورد هدف قرار می دهند، توسعه دهید؟
هیلجنفلد: ما در واقع تركیباتی به وجود آورده ایم كه در مقابل كروناویروس و خانواده بزرگی از آنتی ویروس ها فعال می باشند كه این خانوداه بزرگ شامل ویروس سرماخوردگی انسانی یا راینو ویروس و بیماری های دست، پا و دهان است. هر ساله، نیم میلیون كودك به یك ویروس به نام "انتروویروس-۷۱ "(enterovirus-۷۱) مبتلا می شوند، بدین سبب ما می خواهیم آزمایشات بالینی خود برای درمان این ویروس را انجام دهیم. برای این كار ما می توانیم از شركت های داروسازی نیز كمك بگیریم. سپس اگر داروی ما مورد تایید واقع شد، می توانیم سریعاً از دارو برای دفعه بعدی كه كروناویروس شیوع پیدا كرد، استفاده نمائیم.
داروها چگونه عمل می كنند؟
هیلجنفلد: آنها به پروتئازهای ویروسی كه دارای خاصیت های مشتركی در هر دو كروناویروس و انتروویروس ها هستند، هدایت می شوند. ما زیست شناس ساختاری هستیم. ما به ساختار بلوری نگاه می نماییم و سپس چیزی را طراحی می نماییم كه هر دو ویروس را مورد هدف قرار دهد. این دقیقا همانند ضرب المثل انگلیسی با یك تیر دو نشان را زدن است.
كدام تركیبات را به چین آورده اید؟
هیلجنفلد: آن تركیباتی كه من آورده ام، نسل دوم تركیباتی است كه ما برای آزمایش مرس بر روی موش ها آماده كرده ایم. در حال نوشتن یك مقاله درباره آنها نیز هستیم.
آیا چین یك مدل حیوانی را كه می توانید از آن برای آزمایش تركیبات خود استفاده كنید، دارد؟
هیلجنفلد: تهیه یك مدل موش مبتلا آسان نیست. موش به سبب تفاوت در گیرنده ACE۲[كه ویروس برای ورود به سلول ها استفاده می كند] با ویروس های مرس یا سارس در تعامل نیستند. بدین سبب ابتدا باید یك موش را كه حامل نسخه انسانی ACE۲ باشد داشته باشیم.
اگر نتوانید به ووهان بروید، چه خواهید كرد؟
هیلجنفلد: اگر فرودگاه ووهان تا هفته آینده باز نشود، من تركیباتم را ارسال می كنم.
برخی از مردم این تصور را دارند كه شما در حال توسعه درمانی برای این بیماری هستید، آیا این شما را نگران كرده است؟
هیلجنفلد: اتفاقی كه افتاد این است كه یك ایستگاه رادیویی با من تماس گرفت برای اینكه من آزمایشاتی در رابطه با بیماری سارس انجام می دهم. من به آنها گفتم كه قصد دارم به چین بروم و آنها از من پرسیدند كه آیا می توانم مردم را از ویروس ووهان نجات دهم یا خیر. این ایده كه من در حال توسعه دارو هستم را چندان نمی توان دلگرم كننده دانست چون هنوز در مراحل اولیه است اما من همچنان به تلاش خود ادامه می دهم.




منبع:

1398/11/05
14:41:46
5.0 / 5
4614
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی