سیاره فراخورشیدی KELT-۹b بیش از اندازه تصور گرم است

سیاره فراخورشیدی KELT-۹b بیش از اندازه تصور گرم است نیو وبلاگ: گروهی از پژوهشگران ˮدانشگاه شیكاگوˮ(University of Chicago) در مطالعه اخیرشان با استفاده از داده های تلسكوپ فضایی ˮاسپیتزرˮ ناسا دریافته اند كه گرمای KELT-9b بیش از اندازه تصور است.

به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از تك اكسپلوریست، سیاره فراخورشیدی "KELT-۹b" بعنوان سیاره مشتری فوق العاده داغ شناخته شده است و سیاره فراخورشیدی است كه به دور ستاره نوع B / نوع A KELT-۹ می چرخد. این سیاره فراخوشیدی در فاصله حدود ۶۷۰ سال نوری از زمین واقع شده است.
با دمای سطح ۷ هزار و ۸۰۰ درجه فارنهایت(۴ هزار و ۳۰۰ درجه سانتیگراد) این سیاره داغ ترین سیاره ای است كه تابحال دانشمندان كشف كرده اند.
اخیراً گروهی از اخترشناسان با استفاده از تلسكوپ فضایی اسپیتزر ناسا ثابت كردند كه گرمای KELT-۹b بیش از اندازه تصور است و بنا بر این مولكول ها نیز در آنجا از هم می پاشند و پیوندهای آنها از هم می شكند.
مولكول های گاز هیدروژن احتمالاً هنگام روز در KELT-۹b جدا می شوند و تا زمانی كه اتم های جدا نشده آنها به سمت شب سیاره باز نگردند، قادر به باردیگر بهم پیوستن نیستند. بااینكه این سیاره خیلی گرم است، خنك شدن جزئی سمت شب برای بازسازی مولكول های گاز هیدروژن كافی است.
برای مطالعه KELT-۹b، دانشمندان از تلسكوپ فضایی اسپیتزر برای تجزیه و تحلیل دمای این سیاره استفاده كردند. اسپیتزر كه مشاهدات را در نور مادون قرمز انجام می دهد، می تواند انواع تغییرات جزئی در دمای سیاره را نیز اندازه گیری نماید. بعد از بررسی داده های این تلسكوپ متوجه شدند تغییراتی در جو این سیاره رخ داده است.
این مشاهدات به دانشمندان این امكان را می دهد تا فرق بین روز و شب KELT-۹bرا بهتر درك و بررسی نمایند. در این وضعیت این سیاره به دور ستاره خود بسیار با ثبات می چرخد كه یك سال فقط ۱ ۱/ ۲ روز طول می كشد. این به این معنا است كه این سیاره به خوبی در مدار خود قفل شده و فقط یك روی خودرا به ستاره اش نشان میدهد. دورترین طرف KELT-۹b نیز همیشه شب است اما گازها و گرما از یك طرف به طرف دیگر جریان می یابند. یك سؤال بزرگ برای محققانی كه اهتمام در درك جو سیارات فراخورشیدی دارند این است كه تابش و جریان چگونه بین یكدیگر توازن برقرار می كنند.
یافته های این مطالعه در مجله "Astrophysical Journal Letters" منتشر گردید.

1398/11/07