وویجر 2 گرفتار نقص فنی شد

وویجر 2 گرفتار نقص فنی شد به گزارش نیو وبلاگ ناسا گزارش داد كاوشگر فضایی ˮوویجر ۲ˮ كه بیشتر از ۴۰ سال است كه مشغول فعالیت و كاوش است، گرفتار مشكلات فنی شده است.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، "وویجر ۲" بیشتر از ۴۰ سال است كه با قدرت پیش می رود، اما اخیرا آغاز به نشان دادن علایم پیری كرده است.
ناسا اعلام نموده است كه یك نقص سبب شده است كه این فضاپیما خویش را در حالت ایمن قفل كند و مهندسان در حال تلاش هستند تا باردیگر آنرا به كار بیاندازند.
طبق گفته ناسا، كاوشگر فضایی "وویجر ۲" نتوانست مانور برنامه ریزی شده روز شنبه ۲۵ ژانویه خویش را انجام دهد. این فضاپیما قرار بود یك چرخش ۳۶۰ درجه را برای تنظیم ابزار میدان مغناطیسی خود انجام دهد، اما به دلایلی این عمل به تأخیر افتاد. این اتفاق به این علت افتاد كه دو سامانه پرمصرف همزمان در حال كار بودند كه از منبع تغذیه بیش از اندازه كار كشیدند.
از آنجائیكه نمی گردد یك دستگاه ناظر یا تعمیركار را ۱۸.۵ میلیارد كیلومتری زمین(جایی كه حالا وویجر ۲ واقع است) جهت بررسی آن فرستاد، "وویجر ۲" بگونه ای طراحی شده است كه با ورود به حالت كم مصرف، به صورت خودكار در مقابل این شرایط واكنش نشان دهد و از صدمه دیدگی جلوگیری كند.
مهندسان مستقر در ناسا می توانند با این كاوشگر ارتباط برقرار كرده و تلاش كنند مشكل را برطرف كنند.
مهندسان از تاریخ ۲۸ ژانویه موفق به خاموش كردن یكی از آن سامانه های پرمصرف شده اند كه اجازه می دهد بعضی از ابزارهای علمی كاوشگر فعال شوند. مهندسان هم اكنون در حال تجزیه و تحلیل داده ها هستند تا وضعیت بقیه سامانه ها را دریابند و نحوه خاموش كردن سامانه دوم و بازگشت كاوشگر به كار عادی را بررسی نمایند.
فرایند تعمیر با عنایت به فاصله بسیار زیاد "وویجر ۲" از زمین، كند پیش می رود. از آنجائیكه "وویجر ۲" و دوقلوی آن(وویجر ۱) در فضای بین ستاره ای قرار دارند، ارتباط با آن حدود ۱۷ ساعت طول می كشد و ۱۷ ساعت هم طول می كشد تا پاسخ كاوشگر دریافت شود.
با این وجود ناسا امیدوار است كه بزودی این فضاپیمای تاریخی باردیگر راه اندازی شود و داده های حاشیه منظومه شمسی را طی سال های آتی به زمین ارسال نماید.
"وویجر ۲"(Voyager ۲) یك كاوشگر فضایی بی سرنشین میان سیاره ای است كه در ۲۰ اوت ۱۹۷۷ در چارچوب برنامه "وویجر" برای مطالعه سیاره های خارجی منظومه شمسی و همینطور فضای میان سیاره ای توسط ناسا به فضا پرتاب شده است. این كاوشگر ۷۲۲ كیلوگرمی تا تاریخ ۲۹ ژانویه ۲۰۲۰ به مدت ۴۲ سال و ۵ ماه و ۹ روز در مأموریت بوده و همچنان به ارسال پیام ادامه می دهد. باآنكه "وویجر ۲" شانزده روز قبل از "وویجر ۱" به فضا پرتاب شد، اما به علت داشتن مسیر متفاوت كه در نهایت پرواز از كنار اورانوس-نپتون را ممكن می ساخت، توسط همتای خود "وویجر ۱" پشت سر گذاشته شد.
مأموریت "وویجر ۲" بررسی و مكان یابی مرزهای منظومه شمسی شامل كمربند كویپر، هلیوسفر و فضای میان ستاره ای است. این فضاپیما اولین فضاناوی بود كه از سیاره های غول یخی یعنی اورانوس و نپتون دیدار نمود. "وویجر ۲" در ۲۹ ژوئن ۱۹۷۹ به برجیس رسید و همینطور در ۲۶ اوت ۱۹۸۱ از كنار كیوان و در ۲۶ ژانویه ۱۹۸۶ از كنار اورانوس گذر كرد.



1398/11/10
23:57:02
5.0 / 5
4563
تگهای خبر: سیاره , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی