پاركر برای چهارمین بار با خورشید ملاقات كرد

پاركر برای چهارمین بار با خورشید ملاقات كرد به گزارش نیو وبلاگ كاوشگر خورشیدی ˮپاركرˮ بار دیگر و برای چهارمین بار با خورشید دیدار نمود و به تاج خورشیدی شیرجه زد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از شین هوآ، كاوشگر خورشیدی پاركر(Parker Solar Probe) برای چهارمین بار دیدار خویش را با خورشید تازه كرد.
این فضاپیما بگونه ای طراحی شده است كه دانشمندان را در درك بهتر خورشید و بخصوص جو بیرونی آن به نام تاج خورشیدی(corona) كمك می نماید. دمای این تاج به میلیون ها درجه می رسد(خواه فارنهایت یا سلسیوس) و بسیار داغ تر از سطح مرئی ستاره منظومه شمسی است.
پاركر دارای یك سپر حرارتی اسرارآمیز است كه با وجود دمای ۱۳۷۷ درجه سانتی گرادی (۲۵۱۱ درجه فارنهایت) در اتمسفر خورشید، تمام وسایل داخلی این فضاپیما را در دمای ۳۰ درجه سانتیگراد نگه می دارد. این امر به یُمن صفحه كامپوزیت كربنی ۱۱۴ میلی متری سپر حرارتی تعبیه شده روی بدنه كاوشگر امكان پذیر شده است.
این فضاپیما ماه آگوست سال قبل پرتاب شد و پیش از این سه شیرجه خورشیدی را به اتمام رسانده بود كه چهارمین ملاقات آن هم اخیرا انجام شد. پاركر در مجموع هفت بار با خورشید دیدار خواهد نمود و ۲۴ بار به تاج خورشیدی شیرجه خواهد زد و در هر گردش به دور خورشید كمی عمیق تر در جو ستاره قرار می گیرد و به این كاوشگر شانس بیشتری برای كشف اسرار خورشید در هر دور می بخشد. پاركر چهارمین ملاقات خویش را روز چهارشنبه ساعت ۴: ۳۷ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(حدود ساعت ۱۳ به وقت تهران) انجام داد.
این مانور كه "پریهلیون"(perihelion) یا حضیض خورشید نامیده می شود، رسیدن كاوشگر به نزدیك ترین فاصله ممكن با خورشید است كه برای چهارمین بار این كار توسط پاركر در حالیكه حدود ۱۱.۶ میلیون مایل (۱۸.۷ میلیون كیلومتر) بالاتر از سطح خورشید بود، انجام شد. سرعت این كاوشگر در هنگام انجام این كار ۲۴۴، ۲۲۵ مایل بر ساعت (۳۹۳ هزار كیلومتر بر ساعت) بود.
ناسا در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ اولین داده های كاوشگر "پاركر" در دسترس عموم قرار داد. این داده ها شامل اندازه گیری های انجام شده توسط كاوشگر از ۳۱ اكتبر ۲۰۱۸ تا ۱۲ نوامبر ۲۰۱۸ و ۳۰ مارس ۲۰۱۹ تا ۱۹ آوریل ۲۰۱۹ بود. این داده ها شامل اندازه گیری های انجام شده در طول "اوج و حضیض" است یعنی زمانی كه این كاوشگر در راه مداری خود در نزدیكترین و دورترین حالت ممكن از خورشید قرار داشت است.
بیشتر از یك سال است كه كاوشگر خورشیدی پاركر عازم خورشید شده و با شكستن ركوردهای گوناگون همچون تبدیل شدن به سریع ترین ساخته دست بشر و بیشترین میزان نزدیكی با خورشید تابحال چهار بار با این ستاره دیدار كرده و همچنان در حال تاریخ سازی است. این كاوشگر قبلاً ركورد نزدیكترین فاصله یك جسم ساخته شده توسط انسان با خورشید را ثبت كرده است و علاوه بر آن همینطور پاركر سریع ترین فضاپیمایی است كه تابحال به فضا فرستاده شده است. این كاوشگر از اهمیت علمی بالایی برخوردار می باشد چون كه می تواند دمای درون و بیرون تاج خورشیدی را اندازه گیری نماید. تاج خورشیدی(Corona) بیرونی ترین لایه خورشید است.



1398/11/12
21:33:41
5.0 / 5
4179
تگهای خبر: دانشمند , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی