تعیین سن زیستی بدن با استفاده از هوش مصنوعی

تعیین سن زیستی بدن با استفاده از هوش مصنوعی نیو وبلاگ: پژوهشگران آمریكایی باور دارند می توان با استفاده از هوش مصنوعی، سن زیستی بدن را تعیین كرد.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، پژوهشی جدید نشان داده است هوش مصنوعی می تواند با تشخیص سن سلولها و طراحی یك رژیم پزشكی مناسب، به افراد در داشتن زندگی طولانی تر كمك نماید.

دانشمندان، یك الگوریتم كامپیوتری ساده و كم هزینه را طراحی نموده اند كه می تواند افراد را در محاسبه سن زیستی شان یاری دهد و مشخص نماید كه آیا امكان دارد تغییرات مشخص در سبك زندگی و محصولات پزشكی، شانس داشتن زندگی طولانی و سالم را افزایش دهد.

این فرمول كه "هوش مصنوعی سن" (Aging. AI)نام دارد، نتایج دقیقی در مورد 130 هزار نفر بر اساس گروه خونی شان عرضه داده است.

این پژوهش جدید كه به سرپرستی شركت هوش مصنوعی "اینسیلیكو مدیسین"( Insilico Medicine) انجام شد، نشان داده است كه هوش مصنوعی می تواند خطر مبتلا شدن به بیماری های مربوط به افزایش سن، مانند سرطان و بیماری قلبی را تشخیص دهد.

دكتر "مورتن شی بای نودسن" (Morten Scheibye-Knudsen)، استاد دانشگاه "كپنهاگ" دانمارك اظهار داشت: هوش مصنوعی به قدری در تشخیص سن خوب است كه گویی به تصویر شخصی نگاه می كنید تا سن او را حدس بزنید.

دانستن این نكته مهم است كه امكان دارد سن زیستی شخص یا ساعت درونی بدنش، با سن واقعی او تفاوت داشته باشد.

برای مثال، ممكن است یك زن 65 ساله كه سالم و فعال است، از نظر فیزیولوژیكی بدنی شبیه به بدن یك زن 50 ساله داشته باشد؛ یعنی سن زیستی او 55 سال است.

این پژوهش كه در مجله " Gerontology: Biological Sciences" به چاپ رسید، فرمول هوش مصنوعی تشخیص سن را روی مجموعه ای از نمونه های خونی آزمایش كرد و نشان داد كه این الگوریتم قادر است سن زیستی شخص را برپایه نمونه خونی تشخیص دهد.

براساس این پژوهش، هر نمونه خونی توسط یك پزشك برای پارامترهایی مانند سطح كلسترول و التهاب اندازه گیری شد.

همچنین این پژوهش نشان داد كه اگر این الگوریتم، افراد را از نظر بیولوژیكی، جوان تر از سن واقعی شان نشان دهد، احتمال طول عمر آنها بیشتر است.

دكتر شی بای نودسن ادامه داد: طبیعتا ما اكنون هیچ نظری در مورد سن زیستی خود نداریم. البته در این مورد فرضیه ها و حدس هایی داریم اما می دانیم كه بزرگترین عامل خطر هنگامی است كه زمان بیماری های مانند سرطان، زوال عقل و بیماری های قلبی عروقی فرا برسد.

به گفته پژوهشگران، این فرمول می تواند با سنجش سن زیستی قبل و پس از درمان پزشكی، برای ارزیابی تاثیر داروها و مراحل دیگر سلامتی فیزیكی عمومی با استفاده از اندازه گیری سن بیولوژیكی قبل و پس از درمان استفاده گردد.

فرمول هوش مصنوعی سن، بخشی از گرایش گسترده به استفاده از هوش مصنوعی در بهبود نتایج سلامتی است.

شركت آزمایش ژنتیك "AndMe23"، اولین شركتی است كه كیت های آزمایش DNA تایید شده توسط "سازمان غذا و دارو" (FDA)را كه قادر به تشخیص خطرات گسترش بیماری هایی مانند اضافه وزن، دیابت و بیماری قلبی است، می فروشد.

در این پژوهش، از مشتریان خواسته شد به مدت سه ماه، یك رژیم غذایی و ورزشی شخصی كه با یك مدل پیش بینی كامل شده، انجام دهند.

به طور كلی، متخصصان برای تعیین سن بیولوژیكی یك شخص، طول تلومرها (پایانه های محافظ كروموزوم ها) را بررسی می كنند. افرادی كه تلومرهای بلندتری داشته باشند، زندگی طولانی تری خواهند داشت.

معمولا تلومرها با افزایش سن، كوتاه می شوند اما پژوهش ها نشان داده اند كه عادات بد سلامتی مانند سیگار كشیدن، نوشیدن بیش از اندازه و كمبود فعالیت فیزیكی می تواند سرعت كوتاه شدن تلومرها را افزایش دهد.

برخی افراد، صرف نظر از سبك زندگی شان، زودتر پیر می شوند. محققان، در پژوهشی كه در سال 2016 در مجله " journal Ageing" به چاپ رسید، دریافتند كه می توان ساعت زیستی بدن شخص را با تغییرات شیمیایی نامحسوسی كه در بدن رخ می دهند، تعیین كرد.

پژوهشگران نشان دادند كه ورزش و رژیم های غذایی حاوی آنتی اكسیدان و مواد معدنی می توانند روند پیری زیستی را كند سازند.

پژوهشی كه در سال 2013 در مجله "Lancet Oncology" انتشار یافت، نشان داد كه تركیب ورزش با رژیم غذایی حاوی میوه ها و سبزیجات زیاد و كربوهیدرات های تصفیه شده كم می تواند باعث طول عمر یك فرد شود.




1396/10/29
19:20:00
5.0 / 5
5061
تگهای خبر: پژوهش , هوش مصنوعی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی