كووید-19 در چین پنهانی منتقل شده است

كووید-19 در چین پنهانی منتقل شده است نیو وبلاگ: یك مطالعه جدید نشان میدهد كه كروناویروس جدید در چین به شكل پنهانی منتقل شده است و 86 درصد از موارد ابتلای اولیه شناسایی نشده بوده اند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیواطلس، در یك مطالعه جدید كه در مجله Science انتشار یافته است، انتقال و شیوع كروناویروس جدید را در سراسر چین در ماه ژانویه بررسی نموده و نتیجه گرفته است كه ۸۶ درصد از انتقال های اولیه ثبت نشده بوده اند.
پژوهشگران می گویند افزایش شایان توجه در شناسایی موارد تایید نشده برای كاهش سرعت شیوع این بیماری بسیار حیاتیست.
در این مطالعه، دانشمندان دانشگاه كلمبیا، كالج سلطنتی لندن، دیویس و دانشگاه هنگ كنگ از یك مدل كامپیوتری برای شبیه سازی شیوع و گسترش فضایی-زمانی كروناویروس مبتنی بر موارد گزارش شده در ۳۷۵ مورد به نقل از منابع خبری چین بین ۱۰ تا ۲۳ ژانویه استفاده كردند.
در نهایت این مدل نشان داد كه شیوع كروناویروس در سراسر چین در ماه ژانویه تنها با حساب كردن موارد تایید شده قابل توضیح نیست. در واقع، این مدل نشان میدهد كه ۸۶ درصد از موارد مبتلاشدن در این دوره زمانی، ثبت و تایید نشده و ناشناخته باقی مانده است.
"جفری شامان" از دانشگاه كلمبیا و سرپرست این تحقیق می گوید: انفجار موارد كووید-۱۹ در چین عموما توسط افراد با علایم خفیف، محدود و بدون علایم انجام شده كه ابتلای آنها كشف نشده بوده است.
وی ادامه داد: بسته به مسری بودن و تعداد موارد ابتلا، موارد شناخته نشده می توانند بخش بزرگی از جمعیت را در معرض ویروس قرار دهند. ما دریافتیم كه در چین، این افراد آلوده و شناسایی نشده، زیاد و ناقل بوده اند. این انتقال های پنهان همچنان بعنوان یك چالش اساسی برای مهار شیوع این بیماری شناخته می شود.
البته این مطالعه نشان داد كه این موارد شناسایی نشده به اندازه موارد تایید شده مسری نبوده و برآوردها نشان میدهد كه آنها تقریباً به اندازه نصف موارد تایید شده مسری هستند. با این وجود، این گزارش نشان داد كه این موارد خفیف و ثبت نشده، مسئول انتقال بیماری به ۷۹ درصد از موارد بعدی هستند.
شبیه سازی ثانویه ردیابی عفونت از ۲۴ ژانویه تا ۸ فوریه و به دنبال اجرای اقدامات كنترلی دقیق چین، كاهش قابل توجهی را در موارد پنهان و شناسایی نشده نشان داد. این امر نشان دهنده اهمیت قرنطینه و محدود كردن رفت و آمد و فاصله افراد جامعه و آزمایش گسترده روی كل جامعه دارد.
"شامان" اظهار داشت: افزایش آگاهی از شیوع بیماری، استفاده بیشتر از اقدامات حفاظتی شخصی و محدودیت آمد و شد، موجب كاهش شیوع شده است. با این وجود، معین نمی باشد كه آیا این كاهش برای مهار كامل ویروس كافی خواهد بود یا خیر.
این نخستین مطالعه ای نیست كه نشان میدهد حجم زیادی از موارد مبتلاشدن به كووید-۱۹ كشف نشده اند. یك مطالعه از پژوهشگران كالج سلطنتی لندن در ماه فوریه تخمین زد كه دو سوم موارد در سراسر جهان ممكنست ناشناخته مانده باشند و بااینكه این بدان معناست كه تعداد زیادی از افراد ممكنست كووید-۱۹ را با علایم خفیف رد كنند، اما این امر، كنترل شیوع ویروس و ردیابی آنرا بسیار دشوار می كند.
در جدیدترین جلسه رسانه ای سازمان بهداشت جهانی، "تدروس آدانوم" مدیر كل این سازمان گفت: دو چیز مهم هم اكنون وجود دارد. برای هر فرد، رعایت فاصله اجتماعی یا فاصله گیری اجتماعی و برای هر كشور، گسترش آزمایش كروناویروس تا آنجا كه ممكنست.
آزمایش گسترده كروناویروس، پیام اصلی مدیركل سازمان بهداشت جهانی در این نشست بود و در دو نوبت این جمله را تكرار كرد: "تست، تست، تست!"
وی همچین اظهار داشت: اگر تست آنها مثبت بود، پیش از بروز علایم، آنها را قرنطینه كرده و ببینید در دو روز گذشته با چه كسانی در تماس نزدیك بوده است و از آنها هم تست بگیرید.
وی ادامه داد: موثرترین راه برای جلوگیری از شیوع و نجات جان انسان ها، شكستن زنجیره های انتقال كووید-۱۹ است. برای انجام این كار، شما باید آزمایش و قرنطینه كنید. شما نمی توانید با چشم بسته به جنگ بروید و ما اگر ندانیم چه كسی آلوده است، نمی توانیم این بیماری همه گیر را متوقف نماییم.
سازمان بهداشت جهانی هم اكنون، آزمایش افرادی را كه با موارد تأیید شده ارتباط نزدیك داشته اند، سفارش می كند، حتی اگر علائمی نداشته باشند.
این مطالعه جدید در مجله Science انتشار یافته است.




منبع:

1398/12/28
21:28:45
5.0 / 5
3244
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , جهان , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی