ضبط ۷۰ تریلیون فریم بر ثانیه توسط سریع ترین دوربین دنیا!

ضبط ۷۰ تریلیون فریم بر ثانیه توسط سریع ترین دوربین دنیا! نیو وبلاگ: یك دوربین جدید با بهره گیری از پالس های لیزری فوق سریع می تواند تصاویر را تا 70 تریلیون فریم در ثانیه ثبت كند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، بهترین دوربین های گوشیهای هوشمند می توانند تصاویر آهسته را با کمتر از ۱۰۰۰ فریم در ثانیه ضبط کنند و دوربین های حرفه ای نیز توانایی ثبت چند هزار فریم بر ثانیه را دارند. اما همه اینها در مقایسه با صاحب رکورد جدید سریع ترین دوربین جهان هیچ است، چونکه این دوربین می تواند تصاویر را با سرعت ۷۰ تریلیون فریم در ثانیه ضبط کند. این دوربین به اندازه ای سریع است که می تواند حرکت امواج نور را ثبت کند.
این فناوری که در موسسه فناوری کالیفرنیا مشهور به "کلتک"(Caltech) توسعه یافته است، "عکاسی طیفی فوق سریع فشرده"(CUSP) نامیده می شود.
همانطور که از نرخ ثبت فریم باورنکردنی آن مشخص است، این دوربین مانند دیگر دوربین های معمولی عمل نمی نماید. این دوربین از پالس های بسیار کوتاه نور لیزر استفاده می نماید که هر یک فقط یک فمتوثانیه(یک کوادریلیوم یا میلیون میلیاردم ثانیه برابر با ۱۰ به توان منفی ۱۵ ثانیه) طول می کشند.
یک سامانه نوری این پالس ها را به شلیک های کوتاه تری تقسیم می کند. سپس هر یک از این پالس ها به یک سنسور تخصصی در دوربین برخورد می کنند و یک تصویر تولید می کنند و این اتفاق ۷۰ تریلیون بار در هر ثانیه رخ می دهد.
سامانه "CUSP" مبتنی بر یک فناوری پیشین است که توسط "لیهونگ وانگ" سرپرست این پروژه ساخته شده بود. نسخه قبلی معروف به "عکاسی فوق سریع فشرده"(CUP) توانست حداکثر سرعت ۱۰۰ میلیارد فریم در ثانیه را در سال ۲۰۱۴ به دست آورد. سپس در سال ۲۰۱۸ این گروه با بهره گیری از نسخه پیشرفته تری از این فنآوری موسوم به "T-CUP" به سرعت ۱۰ تریلیون فریم بر ثانیه رسید.


حالا این گروه به نرخ هفت برابر سریع تر از نشخه پیشین رسیده است. "وانگ" و گروهش معتقدند که فناوری "CUSP" می تواند برای تحقیق در دنیای فیزیک بنیادی و کمک به ایجاد قطعات الکترونیکی کوچک تر و حساس تر استفاده گردد.
"وانگ" می گوید: ما کاربردهای متنوعی از پدیده های بسیار سریع مانند انتشار نور بسیار کوتاه، انتشار امواج، همجوشی هسته ای، انتقال فوتون در ابرها و بافت های بیولوژیکی و زوال فلورسنت در زیست مولکول ها و موارد دیگر را جهت استفاده این فناوری پیش بینی می نماییم.
گروه های دیگر در حال استفاده از فناوری های مختلفی هستند تا این حوادث فوق سریع و زودگذر را با سرعت بالا ضبط کنند. پژوهشگران ژاپنی در سال ۲۰۱۴ به سرعت ۴.۴ تریلیون فریم بر ثانیه رسیدند و یک گروه سوئدی در سال ۲۰۱۷ به سرعت ۵ تریلیون فریم بر ثانیه رسید، اما این نخستین بارست که یک دوربین به توانایی ضبط باورنکردنی ۷۰ تریلیون بر ثانیه می رسد.
این مطالعه در مجله Nature Communications انتشار یافته است.




منبع:

1399/02/16
13:56:50
5.0 / 5
2767
تگهای خبر: الكترونیك , امواج , پروژه , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی