ترمیم استخوان های شكسته با الهام از لگوها

ترمیم استخوان های شكسته با الهام از لگوها نیو وبلاگ: پژوهشگران ˮدانشگاه بهداشت و علوم اورگنˮ(Oregon Health & Science University) آمریكا بتازگی موفق به توسعه چارچوب زیستی الهام گرفته از لگو شده اند كه می توانند در ترمیم استخوان ها بسیار عالی عمل كنند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، چارچوب های زیستی(bioscaffolding) معمولا از پلیمرهای زیست سازگار ساخته می شوند و یا بطور معمول به صورت چاپ سه بعدی در یک قطعه جامد تولید می شوند یا به شکل یک ژل تزریق می شوند که سپس به یک ماده جامد تبدیل می شود.
در هر دو صورت هنگامی که این چارچوب زیستی در محل لطمه دیدگی استخوان قرار بگیرید، سلول های استخوانی مجاور به داخل چارچوب منتقل می شوند و با ریز ساختار سه بعدی آن ترکیب می شوند. سپس آن سلول ها باردیگر تکثیر شده و به تدریج جایگزین پلیمر می شوند و سرانجام تمام آنچه باقی می ماند، استخوان خالص و طبیعی است.
پروفسور "لوئیز برتاسونی"(Luiz Bertassoni) دانشمند دانشگاه بهداشت و علوم "اورگن" و تیم او طی این مطالعه رویکرد متفاوتی را اتخاذ نموده اند. آنها بلوک های پلیمری تو خالی و باریک چاپ سه بعدی ایجاد کردند(مانند قفسه های کوچک) که می توانند مانند لگو در کنار هم جمع شوند تا ایمپلنت های دارای چهارچوب زیستی در شکل ها و اندازه های مختلف ایجاد کنند.
ساخت ایمپلنت هایی با این روش به طور قابل توجهی سریع تر و ساده تر از چاپ سه بعدی آنها در یک قطعه با اندازه خاص است.
برتاسونی در این زمینه اظهار داشت: میکرو قفسه های چاپ سه بعدی می توانند دقیقاً در مکانی که شما می خواهید با مواد تشکیل دهنده پر شوند و سپس مانند بلوک های لگو در کنار هم جمع شوند تا به یک پیکربندی مطلوب و توزیع مواد به صورت سه بعدی منجر شوند. در نتیجه، این یک چارچوب به وجود می آورد که می توان سلول ها را دقیقاً به محل مورد نظر هدایت کرد.
در آزمایشات آزمایشگاهی که پژوهشگران روی موش های دارای لطمه استخوانی انجام دادند، مشخص شد که ایمپلنت های ساخته شده از بلوک ها، تقریباً سه برابر بیشتر از سایر روش ها رشد رگ های خونی را تحریک می کنند. امید است که بعد از توسعه بیشتر، از این فنآوری نیز بتوان برای ترمیم بافت های نرم در محل لطمه دیدگی و حتی ایجاد اندام های کامل برای پیوند بهره برد.
یافته های این مطالعه در مجله "Advanced Material" منتشر گردید.




منبع:

1399/05/04
13:58:38
5.0 / 5
1959
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , دانشگاه , دانشمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی