انفجار فواره های گازی داغ توسط یك سیاهچاله

انفجار فواره های گازی داغ توسط یك سیاهچاله نیو وبلاگ: كهكشان ها بوسیله جاذبه متقابل گردهم جمع می شوند و مجموعه هایی كه بعنوان ˮخوشهˮ شناخته می شوند را می سازند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، فضای بین کهکشان ها کاملاً خالی نیست. به طور استثنایی گاز رقیق در کل یک دسته وجود دارد که با مشاهدات اشعه ایکس قابل شناسایی است. اگر این گازهای درون خوشه ای، خنک شود، تحت نیروی جاذبه آن محکم و جامد می شوند تا در مرکز خوشه، ستاره تشکیل دهند. با این وجود، گازهای خنک شده و ستاره ها بطور کلی در قلب خوشه ها دیده نمی شوند و این نشان میدهد که بعضی از مکانیسم ها سبب گرمایش گاز درون خوشه ای و جلوگیری از تشکیل ستاره می شود. یک رقیب احتمالی برای منبع حرارت، فواره های گاز پرسرعت هستند که توسط سیاه چاله ای کلان جرم در کهکشان مرکزی تشکیل می شوند.
خوشه ققنوس(Phoenix Cluster) غیرمعمول است برای اینکه نشانه هایی از گاز خنک شده متراکم و تشکیل ستارگان عظیم در اطراف کهکشان مرکزی را نشان میدهد و این سوال را در ذهن پژوهشگران به وجود می آورد که آیا کهکشان مرکزی نیز دارای فواره های سیاهچاله است یا خیر؟
بتازگی تعدادی از محققان به سرپرستی "تاکایا آکاهوری"(Takaya Akahori) از رصدخانه ملی ستاره شناسی ژاپن با بهره گیری از تلسکوپ رادیویی "ATCA "استرالیا به جستجوی فواره های سیاهچاله در خوشه کهکشانی ققنوس پرداختند. آنها ساختارهای منطبقی را کشف کردند که از دو طرف مخالف کهکشان مرکزی گسترش یافته بودند.
ستاره شناسان فواره های گازی داغ را که توسط یک سیاهچاله در کهکشانی در قلب خوشه کهکشان ققنوس واقع در ۵.۹ میلیارد سال نوری در صورت فلکی ققنوس منفجر و به بیرون رانده شده بود را کشف کردند. مقایسه این دادها با مشاهدات ثبت شده توسط رصدخانه اشعه ایکس چاندرا نشان داد که ساختارهای شناسایی شده توسط ATCA دارای گاز با تراکم کمتری هستند که این نشان میدهد که آنها یک جفت فواره قطبی هستند که از یک سیاهچاله در کهکشان منتشر می شود. این نخستین مطالعه ای است که نشان میدهد خنک کننده گاز درون خوشه ای و فواره های سیاهچاله در جهان دوردست با هم همزیستی می کنند.
جزئیات بیشتر کهکشان و فواره ها را می توان بوسیله مشاهدات با وضوح بالاتر آرایه کیلومتر مربعی(Square Kilometre Array‎) که مقرر است مشاهداتش را در اواخر سال ۲۰۲۰ آغاز کند، به دست آورد. آرایه کیلومتر مربعی با نام اختصاری SKA پروژه ای شامل چندین رادیو تلسکوپ است که مقرر است در استرالیا و آفریقای جنوبی ساخته شود. مجموع مساحت این پروژه در زمان تکمیل آن حدود یک کیلومتر مربع خواهد بود. این آرایه در فرکانس های گسترده ای کار خواهدنمود.




منبع:

1399/06/13
22:41:20
5.0 / 5
1608
تگهای خبر: پروژه , پژوهش , پژوهشگر , تلسكوپ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی